Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Studiekvalitetsundersøkelsen (SKU) ved Høgskolen i Lillehammer 2005 Gjelder både heltids- og deltidsstudier.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Studiebarometeret 2014 Ottar Ohren Høgskolen i Molde 1.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Presentasjon Studenttilfredshet HiST – studenttilfredshet: Forord Norfakta presenterer i denne rapporten resultatene fra studenttilfredshetsundersøkelsen.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
En kartleggingsstudie
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Gjennomføring av tilsynet
Studiebarometeret
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Overordnet strategi SV-fakultetet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Førstelektorprogram ved UiT
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Studietilbud i Kristiansund - ØS
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1

 Tidligere: Studiekvalitetsundersøkelsen  Fokus på:  Utvikling over tid  Sammenligning med andre avdelinger  Nå: Studiebarometeret  Fokus på:  Utvikling over tid  Sammenligning med tilsvarende utdanninger 2 Kan vi bruke studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring?

3

Vår 2013Høst 2013 Master øk-adm6564 (samme kull) Master i ledelse av teknologi 7675 (samme kull) Bachelor øk-adm Sammenlignet med våren 2013 Total tilfredshet:

 Eksempel fra Handelshøyskolen i Trondheim  Forslag, ikke fasit 1.Går igjennom resultater fra undersøkelsen på ASKU møte  Ser på utvikling over tid  Endringer?  Ser bak resultatene  Plukker ut fokusområder 5 Hvordan kan vi bruke studiekvalitetsundersøkelser?

 Fokuserer på trender/endringer  Diskuterer ikke spørsmålsstilling/detaljer  Diskuterer ikke hvorvidt 4 på en skala fra 1-5 er bra eller ikke, men hvordan vi kan bli bedre  Presenterer fokusområder  Eksempel fra våren 2013:  Personalseminar juni Legger fram hovedresultatene på personalseminar

7

 2012: 58 8

9 Forskningsbasert utdanning – indeks Spørsmål i indeks  Kjennskapen jeg har fått til høgskolens egen forskning  Kjennskapen jeg har fått til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet  Innsikten jeg har fått i vitenskapelig metode  Kunnskapen jeg har fått om fagområdets historie

 «Hvordan kan vi bli bedre på pedagogisk kvalitet?»  «Hvordan kan vi bli bedre på forskningsbasert undervisning?»  Plenumsdiskusjon/debatt Gruppearbeid med spørsmål:

1.Komme opp med ideer/tiltak  Pedagogikk  Etablere seminarserie med vekt på pedagogikk  Oppfordre til kollegaveiledning/samarbeid  FOU basert undervisning  Sørge for flittigere oppmøte på interne FOU-seminarer  Presisere at ting er FOU basert 2. Heve bevisstheten om fokusområder 11 To hovedmål

 For hver studieprogram:  Er det for mye eller lite undervisning?  Er det for mye eller lite obligatorisk aktivitet?  Er det for mye eller lite case? 12 Andre nytteelementer fra studiebarometeret

 Tilbakemelding til studiebarometeret/NOKUT  Stort sett grei undersøkelse, men: 13 Hva kan studiebarometeret bruke oss til?

 Fjerne/omdefinere spørsmål om innfridde forventninger  Gir absolutt ingen svar, bare nye spørsmål:  Eks: Respondent som har meget lave forventninger og får disse innfridd: svarer 5 (helt enig)  Respondent som har meget høye forventninger og får disse innfridd svarer 5 (helt enig). 14 Oppfordring til NOKUT

 Vil gjerne ha svarene innen en til to uker etter svarfrist, ikke 3 mnd…….  Alltid en fordel å kunne ta tak i ting straks  først og fremst en temperaturmåling  Ingen tekniske grunner til at det skal ta 3 mnd 15 Tidsaspekt