Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Jakten på kvaliteten.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Måle – Release - Iterere Tre ting du må gjøre mer av dersom du vil være smidig Arve
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Kvalitetssikring Program Golf
Katalogen og brukeren. Foretrukne informasjonskilder Personlige kontakter Møter / konferanser Lesning i kjente / velprøvde kilder Databasesøk / bibliotekbesøk.
Informasjonsseminar om Aeronautics i 6RP, Hvilke muligheter finnes for små- og mellomstore bedrifter (SMB) i 6RP? Rådgiver Hilde Friedl, EU-kontoret.
Undersøkelsesmetoder: Industri og Forskning Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Hva vet vi om IT-bransjens evne til å levere nyttige løsninger med god kvalitet? Når er risiko for at det går galt størst? 20 Mai, 2015 Magne Jørgensen.
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Hva skiller IT- prosjekter som lykkes fra de som mislykkes? Hva vil det si å lykkes? Magne Jørgensen Simula og Scienta Maleri av: Carrie Jackson.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Hva kjennetegner IT-prosjekter som lykkes?
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Rekommunalisering eller en entreprise?
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Maleri av: Carrie Jackson
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Tiltak rundt planer og organisering
Evaluering av [prosjektnavn]
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90

Hva vil det si å lykkes? Suksess er kontekstavhengig, men ofte en prioritert kombinasjon av: Levert nytte (gevinster, måloppnåelse, ROI) Kostnadskontroll Tidskontroll Prosjekteffektivitet Tekniske produktegenskaper (kvalitet, utvidbar, bærekraftig)

Korrelasjon mellom suksessdimensjoner NytteKvalitetBudsjettTid Kvalitet0.6 Budsjett0.2 Tid Effektivitet Budsjettoverskridelse får ofte mest fokus, men korrelerer lite med nytte! Skala: 1: Suksess - 2: Akseptabelt - 3: Lav suksess - 4: Svært lav suksess/fiasko

Hvor gode er IT-bransjen til å levere nyttige løsninger? Ca. 10% av IT-prosjektene fører til ingen eller svært liten nytte (Nasjonale og internasjonale tall fra flere kilder) Ca. 50% oppfattes å levere bra mhp nytte. (Nasjonal undersøkelse) Ca. 50% oppfattes å mislykkes på minst en suksessdimensjon. (Nasjonal undersøkelse) I gjennomsnitt leveres ca. 30% mindre enn planlagt nytte (internasjonale tall fra Oxford-undersøkelse). Kun små forskjeller mellom offentlige og private prosjekter i hvor ofte de lykkes. (Nasjonal undersøkelse).

Prosjektstørrelse og suksessrate < 10 mill mill> 100 mill Nytte31%47%35% Kvalitet24%28%25% Budsjett24%47% Tid29%35% Effektivitet24%12%24% Ingen klar sammenheng mellom budsjett-størrelse og andel prosjekter som er suksessfulle. MEN, de store (> 100 mill) er sterkt overrepresentert i gruppen av fiaskoprosjekter! (2-3 ganger mer risikofulle) I en annen studie finner jeg at en tidobling av størrelsen dobler risikoen for fiasko.

Kontrakttype og suksessrate (noen anga mer enn en type kontrakt) FastprisPer time”Smidig”Risikodeling Nytte0%59%29%22% Kvalitet22%24%43%22% Budsjett33%31%71%22% Tid11%29%43%44% Effektivitet0%19%29%33% Andel18%37%14%41% NB: Lite data om noen av kontraktstypene. Fastpris gjør det svært dårlig. Stemmer med annen studie jeg har gjort. Ingen store forskjeller i prosjektstørrelse eller type for ulike kontraktstyper.

Endringshåndtering og suksessrate I hvilken grad ble behov, krav eller løsninger endret underveis i prosjektet som et resultat av eksterne endringer eller læring innad i prosjektet? I stor gradI liten grad/fraværende Nytte67%21% Kvalitet53%13% Budsjett47%27% Tid33%25% Effektivitet33%10%

Andre resultater Prosjekter som (i stor grad) utarbeidet plan for realisering av nytte og fulgte dette opp i prosjektgjennomføringen hadde dobbelt så høy andel av prosjekter som var svært vellykket mhp nytte enn andre prosjekter. Prosjekter der kunde vektet lav pris ved valg av leverandør med minst 30% gjorde det dårligere (ca. 30% vellykket mhp nytte) enn prosjekter som vektla lav pris mindre enn 30% (ca. 50% vellykket mhp nytte). Prosjekter som ble offshoret (det var ikke så mange, så tallmaterialet er usikkert her) var i mindre grad vellykket enn prosjekter der alt arbeid ble utført i Norge (ca. 20% vs ca. 40% vellykket mhp nytte). Hyppige leveranser (til kunde) var forbundet med høy grad av suksess på levert nytte.

Evidensbaserte tiltak 1.Reduksjon i prosjektstørrelse, og dermed ambisjonsnivå per prosjekt, gjennom oppdeling av større satsninger i mindre prosjekter/leveranser. 2.Hyppige leveranser underveis i prosjektene. 3.Gjennomgående nyttestyring, fra konseptanalyse, gjennom prosjektet og hos mottager av leveransene. 4.Bedre, utprøvingsbaserte, evalueringer og valg av leverandører. 5.Kontraktstyper som gir riktige insitamenter for leverandør. I særlig grad synes fastprisprosjekter i mange sammenhenger å være uegnet og føre til mindre grad av levert nytte i IKT-prosjekter. 6.Omfattende medvirkning og god kompetanse fra kunde-siden underveis i prosjektet. 7.Utviklingsprosesser som ser endringer i krav og målsetninger som muligheter for økt nytte av IKT-leveransene. Dette omfatter bruk av ”smidige” utviklingsprosesser. 8.Vektlegging av risiko og usikkerhetsanalyser for å skaper risikobevissthet hos involverte aktører, god risikostyring og sikre at ambisjonsnivå ikke legges for høyt