Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordisk tilsynskonferanse
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Aktørenes roller i planprosessene
Utredning kommunesammenslåing 2014
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
en vellykket kommunesammenslåing
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
ordfører Thorvald Hillestad
Historien Begynte som ordfører høsten 2011 Så fort behov for mer samarbeid på tvers av kommunegrenser. Henvendte oss sammen med Stokke nordover (5K-6K)
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Å bygge en ny kommune erfaringer fra SAS Statsetatsjefsmøte Vestfold 8. april 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Utredning kommunesammenslåing Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kommunikasjons- og involveringsplan Kommunereformen Oppfølging av vedtak i kommunestyret 8. desember 2015 Prosjektleder Alf Harald Holmboe.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Lederdialog Miljø og plansaker
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Gode eksempler og erfaringer fra reformarbeidet landet rundt
SAS Den første sammenslåingen
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode alene – enda bedre sammen?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Midsund kommune og kommunereformen
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
utfordringer i en ny region
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Nye Stavanger Informasjon om prosessen frem mot sammenslåingen av Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommune Nå skal dere få informasjon om prosessen.
Utskrift av presentasjonen:

Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og Stokke Ole Sverre Lund Telemarkforsking

 Forsker, Telemarkforsking  Rådmann, Andebu kommune (12 år)  Assisterende rådmann og helse- og sosialsjef, Stokke kommune (9 år)  Kontorsjef, Sandefjord kommune (7 år)  Personalsjef, Sophies Minde, Oslo (senere del av Rikshospitalet) (2 år)  Konsulentstillinger i Sem og Asker kommuner (5 år)  Privat handelsfirma (2 år)  Siviløkonom (Handelshøyskolen BI) Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ett bo- og arbeidsmarked Omfattende regionalt og interkommunalt samarbeid Behov for grensejusteringer flere steder Krevende retningsvalg Tidligere antatt: - Fra 14 til 5 kommuner Sannsynlig resultat: - Fra 14 til 8 kommuner? Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Stokke og Sandefjord Stokke og Andebu Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Kommunereformen – ◦ Ønske og mulighet for noen ◦ Uønsket og trussel for andre  Erkjennelse i fht kommunereformens mål ◦ Sandefjord - Stor nok til å klare seg selv ◦ Stokke og Andebu - For små til å klare seg alene i et framtidsperspektiv  Regionalt og interkommunalt samarbeid ◦ Mange gode løsninger i dag med noen ulemper ◦ Ikke et alternativ for Andebu og Stokke som alternativ til kommunesammenslåing  Utredninger ◦ Gjeldende kunnskapsgrunnlag ble lagt til grunn ◦ Nye og tilstrekkelige, men ikke for detaljerte utredninger Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Sammenslåingsalternativer og retningsvalg ◦ Mange teoretiske alternativer, færre realistiske ◦ Spesielt krevende i Stokke og til dels i Andebu  Mulighetsbilde og mål for den nye kommunen  Styrt og ledet av folkevalgte ◦ Forhandlingsutvalg  Ordførere, varaordførere og ledere for opposisjonene  Åpne møter for alle Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Utredningen/forhandlingene ◦ Kommunereformens mål og kriterier ble lagt til grunn ◦ Hva folkevalgte mente måtte være avklart for at kommunestyrene skulle kunne si ja eller nei til kommunesammenslåing? ◦ Hva kunne utsettes til kommunestyrene hadde fattet vedtak? ◦ Hva kan vente til ny kommune er etablert?  Eventuelle grensejusteringer ◦ Egne prosesser etter vedtak ( Vear i Stokke, ca innb.)  Saksbehandling og vedtak Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Innhold: 1.Kommunenavn og symboler 2.Prinsipper for sammenslåings- prosessen 3.Mål for den nye kommunen 4.Lokaldemokrati 5.Tjenestetilbudet 6.Kompetanse og tjenesteproduksjon 7.Kommunikasjon, samfunns- og næringsutvikling 8.Økonomiforvaltning 9.Framtidige investeringsprosjekter 10.Effektivisering 11.Kommunen som arbeidsgiver 12.Informasjon Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Bedre tjenester Nærhet til basistjenestene Evne til å håndtere nye oppgaver og krav Store og kompetente fagmiljøer Funksjonelt samfunnsutviklingsområde med god infrastruktur og by-og tettstedsutvikling Næringsliv som ivaretar og skaper nye arbeidsplasser Tilrettelagte varierte næringsområder Styrket regional konkurransekraft Robust økonomi God arealutnyttelse En sterkere stemme mot regionale og statlige myndigheter Styrket lokaldemokrati Ole Sverre Lund, Telemarkforsking Ca innbyggere

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking SandefjordAndebuStokke

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking Ordførere: Bjørn Ole Gleditsch (H), Sandefjord Bjarne Sommerstad (SP), Andebu Erlend Larsen (H), Stokke

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking Kakefest i Andebu sentrum

Muligheter  Jo større strukturer som etableres, jo større måloppnåelse God måloppnåelse  Størst effekt når storbyområdet Stavanger, Sandnes og Sola samles i en kommune  Modell Stor håndterer best utfordringene knyttet til interkommunale løsninger Utfordringer  Stedsutviklingsperspektivet Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Kommunesammenslåing – Et politisk ansvar og spørsmål ◦ Noen må være visjonære, ta initiativ og ha pågangsmot ◦ Hva vil være riktige beslutninger i dag når de skal evalueres om år? ◦ Tydelig politisk ledelse ◦ Felles politisk forståelse av nåsituasjonen og framtidige utfordringer – Bruk foreliggende utredninger aktivt ◦ Forankring og enighet på tvers av politiske partier og kommunegrenser ◦ Politisk drevet prosess med administrativ støtte  Politiske bestillinger og administrative leveranser Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Rådmennene bør involveres og brukes ◦ Ressurspersoner/bidragsytere/sekretærer ◦ Ikke tradisjonelle saksutredninger med innstillinger  Innspill til drøfting  Skisser til løsninger  Prinsipper for sammenslåingsprosessen ◦ Samhandlingsregler forelå tidlig  Framdriftsplan (fram til vedtak) ◦ Tempo og framdrift ◦ Selvpålagt og stram ◦ Når skal vi være ferdige? ◦ Hva må gjøres når for at vi skal komme i mål? Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 God prosess i forhandlingsutvalget ◦ Trygt sosial miljø og god kjemi ◦ Likeverdighet, respekt, raushet og gjensidig tillit ◦ Fokus på overordnede politiske målsettinger og prinsipper ◦ Fokus på hva som tjener innbyggerne og næringslivet ◦ Vilje til å finne løsninger ◦ Ri ikke «politiske kjepphester»  Inkluderende prosesser ◦ Bred involvering og medvirkning på alle arenaer  Fra blanke ark til signert intensjonsavtale (sluttdokument)  Åpenhet  Informasjon  Konstruktiv samhandling med media Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Bygge ny kommune sammen Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Inndelingsloven §10 - Innbyggerhøring ◦ Kommunestyret bør innhente synspunkter fra innbyggerne på forslag til grenseendring. ◦ Høringen kan skje ved folkeavstemning, oponionsundersøkelse, spørreundersøkelse, møte eller på annen måte  Veilederen – Veien mot ny kommune ◦ Involvering gjennom hele prosessen Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Egen plan for informasjon og medvirkning  Målgrupper ◦ Innbyggere, næringslivet, lag og foreninger folkevalgte, ansatte og tillitsvalgte  Kanaler og arenaer ◦ Media, nettsider, intranett, facebooksider, «kommuneblader», egen brosjyre til alle husstander ◦ Folkemøter  3 i Stokke og 3 i Andebu før retningsvalg (høst 2014)  1 i hver kommune etter at utredningen forelå i signert form (høst 2014) ◦ Møter i lag og foreninger ◦ Nettmøte Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Innbygger-/spørreundersøkelser  1 i hver kommune før retningsvalg (høst 2014)  1 felles etter at utredningen forelå (jan. 2015) Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Utfordringene ble i stor grad suksessfaktorer  Krevende å engasjere ungdom og innvandrere  Mye arbeid på kort tid – Mange møter  Nok mot og vilje hos alle til å lykkes  Å beholde medarbeidere i «nøkkelstillinger»  Saker utsettes og «settes på vent» Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Fellesnemnd Midlertidig prosjektleder Ansettelse av prosjektleder/ny rådmann Gudrun Haabeth Grindaker er ansatt Grenseendringer (Vear) Vear overføres til Tønsberg kommune «Stol-leken» Kommunevalg 2015 Nytt valg til fellesnemnda Konstituering av nytt kommunestyre i oktober 2016 Ny kommune etableres Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Takk for oppmerksomheten

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Styre/utvalgSandefjordAndebuStokkeTotalt Kommunestyre Formannskap Hovedutvalg F.o.m Kommunestyre45 medlemmer Formannskap11 « Hovedutvalg11 « Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Kommune- styre Formannskap Helse, sosial og omsorg Oppvekst og kunnskap Nærings- utvikling og eiendom Kultur, friluftsliv, by og stedsutvikling Miljø- og plansaker Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

Rådmann Kommunalsjef Helse, sosial og omsorg Kommunalsjef Oppvekst og kunnskap Kommunalsjef Næringsutvikling og eiendom Kommunalsjef Kultur, friluftsliv, by- og stedsutv. Kommunalsjef Miljø- og plansaker Assisterende rådmann Stabsfunksjoner Økonomisjef Økonomiavdeling Ole Sverre Lund, Telemarkforsking

 Kommunens rolle som samfunnsutvikler ◦ Langsiktig arealbruk og utbyggingsmønster ◦ Utbygging av infrastruktur ◦ Steds- og sentrumsutvikling ◦ Næringsutvikling ◦ Miljø og folkehelse ◦ Samfunnssikkerhet  Funksjonelle samfunnsutviklingsområder ◦ SSS - et sammenvokst tettstedsområde ◦ SSS – BA-region Sandnes/Stavanger  Videre utvikling ( ) Ole Sverre Lund, Telemarkforsking