Seksjon for forskning og kommunikasjon Presentasjon for Programråd for Ph.d.- programmet 11. februar 2016 Johannes Elgvin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kulturstrategi for Oppland
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Anbefalinger fra sekretariatet
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Den gode skoleeier I Nes.
Senter for læring og utdanning
Evaluering av norsk utdanningsforskning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Seksjonsmøte SKS 6. april
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Satsning på utdanning ved UiO
Instituttledermøte 5. desember 2017
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Tematiske inngangsveier
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Konsept for nytt nettsted for Høgskolen i Østfold
Prosjekt internasjonalisering
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
Oppfølging STUA seminar i februar
STATUSRAPPORT Programmet
Utskrift av presentasjonen:

Seksjon for forskning og kommunikasjon Presentasjon for Programråd for Ph.d.- programmet 11. februar 2016 Johannes Elgvin

Ansatte i seksjonen Johannes Elgvin Seksjonsleder Gro Lien Garbo Kommunikasjonsrådgiver Amalie Kvame Holm Kommunikasjonsrådgiver (delt mellom fak. og UiO:Energi) Marte Sollund Nettredaktør Kyrre Vigestad Jobber i nettredaksjonen ut mars 2016 EU-rådgiver Ny stilling fra medio august 2016

Bakgrunn for seksjonens arbeid: Fakultetets årsplan Øke finansiering fra EU-systemet Forbedre rekrutteringsprosesser Legge til rette for deltakelse i de tverrfakultære satsingsområdene Utarbeide en kommunikasjonsstrategi basert på UiO sin kommunikasjonsstrategi Synliggjøre toppforskningsmiljøene og de viktigste strategiske satsingene

Fakultetets årsplan bygger på blant annet fire viktige strategiske dokumenter 1.Regjeringens EU-strategi og Langtidsplanene for forskning og høyere utdanning 2.UiOs strategi 2020 og UiOs EU-strategi 3.SAB rapporten 4.UiOs kommunikasjonsstrategi

Seksjonens ansvarsområder Koordinere fakultetets forskningsadministrative støttetjenester Lede fakultetets forskningsadministrative nettverk (FANE) Ansvar for fakultetets nettsider Ansvar for fakultetets kommunikasjonsarbeid Bidra med lederstøtte

Koordinere fakultetets forskningsadministrative støttetjenester Høringer og sentrale prosesser ved UiO Workshops SFF, ERC Prøveintervjuer ERC Søknadsstøtte store søknader (ERC, SFF, FRIPRO) Karrierebyggingskurs yngre forskere Såkornmidler og midler til prosjektetablering Representant i FANE-UiO

Lede fakultetets forskningsadministrative nettverk (FANE) Styrke den fagnære kompetansen på EU, Forskningsrådet og andre finansieringskilder Legge til rette for administrativt samarbeid på tvers, både mellom institutter og opp mot den sentrale fagstøtten/LOS. Være felles læringsarena for forskningsadministrative oppgaver. Dele gode og dårlige erfaringer for å utvikle god praksis Være ressurs for nyansatte Legge til rette for kompetanseutvikling for den enkelte forskningsadministrator Arbeidsnettverk: jobbe med forskjellige tema i ulike arbeidsgrupper

Ansvar for fakultetets nettsider Fakultets nettredaktør Vortex er et CMS (content management system). En content management prosess består av fem ledd: 1.Kreatøren 2.Redaktøren tilpasser stil og innhold til de kanaler som velges 3.Publisisten 4.Administratoren styrer rettigheter og bistår de andre teknisk 5.Konsumenten

Ansvar for fakultetets kommunikasjonsarbeid Nettredaktørens arbeid er en del av kommunikasjonsarbeidet Forskningsformidling og internkommunikasjon: Forskningsnyheter, SV- nytt, aktueltsaker på nett og i sosiale medier, arrangementer Redigere og veilede i saker fra enhetene Pressekontakt og medieinnsalg, pleie kontakter Kursing (formidlingskurs, medietrening, etc) Kanalvalg (Facebook, Twitter, nyhetssak nett, kronikk, epost) Målgruppetenkning Lede kommunikasjonsnettverk og nettredaktørnettverk Være representert i de sentrale redaktør- og kommunikasjonsnettverkene ved UiO

Bidra med lederstøtte Kommunikasjonsråd til ledelsen, forskere og enhetene (medietrening, pressehåndtering) Holde ledelsen oppdatert om aktuelle saker ved fakultetet Kriser/ negativ omtale Saksforberedelser Utvikle gode og oppdaterte presentasjoner av fakultetet på norsk og engelsk

Veien framover – kommunikasjonsarbeid Utarbeide en kommunikasjonsstrategi for SV Foreløpig: forskningsnyheter om toppforskningen prioriteres Et utvalg forskere som vi fokuserer på og utvikler en pakkeløsning for: filmer, bilder forskningsnyheter, presentasjonssider, prosjektsider, sosiale medier, innsalg til mediene og UiOs kanaler Formidlingsprogram for utvalgte forskere: tilbud om skolering i kommunikasjon og medietrening,

Veien framover - forskerstøtte Hvordan legge til rette for økt inntjening fra EU?: Hva skal fakultetet satse på? Koordinatorprosjekt, partnerprosjekt, ERC- prosjekt, Marie S. Curie-prosjekt (press fra sentralt om også koordinatorprosjekt) Økonomiske incentiver ved SV som virkemiddel – hvordan sikre at de treffer riktig? Fungerer UiOs sentrale incentiver for SV? Legge til rette for bedre søknadsstøtte. Målet er søknadsteam: forskningsadministrator, prosjektøkonom, personal, kommunikasjon, nettredaktør, prosjektleder når nødvendig Legge til rette for god drift av prosjekter: samarbeid mellom forskningskonsulenter, prosjektøkonomer (spesialområder), bilagsøkonomer og personal

Digital samfunnsvitenskap Fakultetet holdt et møte torsdag 4. februar om forskningsinfrastruktur og digital samfunnsvitenskap. Mål: Å bygge opp et solid miljø for digital samfunnsvitenskap som blant annet har enkel tilgang til den digitale infrastrukturen som trengs. Kortsiktig mål: Flere kjøper seg inn i PSIs løsning slik at den kan bygges ut til en forskingsserver med regnekapasitet av et visst nivå.

Tiltak digital samfunnsvitenskap PSI (Tor) og USIT (Gard) undersøker hvor mye en slik løsning vil koste Fakultetet vurderer å bruke såkornmidler og sjekker med instituttene om mulighet for et spleiselag (instituttledermøte) Det opprettes et forum for interesserte (og på sikt et IT-faglig råd ved fakultetet) Det avholdes seminarer/kurs for forskere slik at terskelen for å ta i bruk piloten ikke blir så høy Kartlegge behov og høste erfaringer fra piloten med PSI Utvikle en felles søknad om forskningsinfrastrukturmidler