Strategier for kommunikasjon Lokallag i Finnmark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
Advertisements

Aktive klubber Klubbstyrekurs for vgo, Lyngørporten 19. februar 2010 Aktive klubber, Anne Kirsten L Galteland.
HVA ER ?.
Parallellsesjon ledermøte NPF 2012
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Keyforce SMS Mobile Link
NMBU 2014 Praktisk informasjon
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
ORGANISASJONSBYGGING Tiltak fra Oslo og Akershus Travforbund.
Forstandere i trossamfunn
Nettskjema v 3.0 (”BETA” )
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
ATV og pensjonistene Hva er ATVs ansvar når et medlem nærmer seg pensjonist-tilværelsen? NR 1 Meld fra med dato til medlemsregisteret sentralt når medlem.
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
DICO District Internet Communication Officer. DICO´s oppgave Gi IT-støtte til klubbene i distriktet.
Hva er Fronter.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Fra individuell kunnskap til kollektiv kvalitet
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
PETS Sola mars 2012 Tor Jan Reke
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2013 Fevik 16. mars.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
ATV og pensjonistene ATVs ansvar når et medlem pensjoneres: 1. Sørger for at medlem som blir pensjonist melder fra til medlemsregisteret sentralt (nett.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
Notes ved UiO Steinar Skogheim
Østfold Bygdekvinnelag Styrekurs 2015 Kasserer. Kassereren Morstongveien Mysen sentralbord mobil e-post:
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
| 1 Kveldsseminar for presidenter i Oslo – Thon Hotel Opera på Hønefoss – Comfort Hotel Ringerike Årsplanlegging/Viktige rutiner.
Informasjonstjenester Trinn 1, Gardermoen, september 2016.
Informasjonstjenester Trinn 1, Gardermoen, september 2015.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Oppdatert web-løsning Kongsberg o-lag
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Aktivitetsskolen Skøyen
Demensaksjonen 2017 Bøsseaksjonen og innsamling.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Rotarys digitale tjenester
Presentasjon av våre IT-tjenester
BASWARE.
Gå til – Klikk på «lag konto».
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Klubbsekretærens oppgaver
Klubbens bruk av Medlemsnett og Rotary Club Central (RCC)
Min side og Medlemsnett
Presentasjon av våre IT-tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Strategier for kommunikasjon Lokallag i Finnmark

Begreps- avklaring  I det norske språket brukes ofte begrepene informasjon og kommunikasjon om hverandre. En enkel måte å skille begrepene på er å si at kommunikasjon betegner prosessen, og at informasjon er produktet eller budskapet. Informasjon er dermed det som blir formidlet i en kommunikasjonsprosess.  Begrepet kommunikasjon er i denne sammenheng brukt som gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller flere parter.  Begrepet informasjon betyr her en ensidig formidling av et budskap.  Denne innledningen vil omhandle kommunikasjon.

Kommunikasjon - utveksling av informasjon  mellom hovedorganisasjon og fagorganisasjon  mellom sentralledd og fylkeslag  mellom hovedorganisasjon/sentralleddet og lokallag (i enkelte tilfeller)  mellom fylkeslag og lokallag  mellom fylkeslag og enkeltmedlemmer  mellom fylkeslag og kontaktfora  mellom lokallag og arbeidsplasstillitsvalgte  mellom lokallag og medlem  mellom lokallag og klubber  Mellom arbeidsplasstillitsvalgt og medlem  mellom klubb og medlem  mellom medlem og medlem

Illustrasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon e-post e-post informasjon kommunikasjon e-post brev elektronisk post mobiltelefon mobil transport lokallag Utdanningsforbundet Finnmark lokallag klubber tillitsvalgt lokallagsleder leder lokallag lokallagsleder e-post klubber tillitsvalgt lokallagsleder tillitsvalgt e-post brev Alta Sør-Varanger Lebesby Loppa mobil e-post

Utfordringer:  å ha systemer som virker, og som er solid og stabil  å nå alle som skal ha informasjon til rett tid  å få alle som skal ha informasjon, til å lese/gjennomføre/formidle dette videre  Å vite når man kan kontakte hvem

Verktøy for kommunikasjon  intranett, innad i fylkeslaget  e-post – vårt viktigste verktøy  internett, åpen og generell  «Min side»  telefon  møter og kurs  trykksaker, nyhetsbrev m.m.

E-post  Utdanningsforbundets lokallag benytter i dag en sentralisert epostløsning basert på Exchange 2003, levert av IQ Data.  Som følge av problemer knyttet til nye typer nettlesere, der man må aktivere kompatibilitetsmodus for at Outlook Web Access skal fungere i Internet Explorer versjon 10, innføres det nå en oppgradering til Exchange  Størrelsen på den enkelte postboks vil samtidig settes til 1000 MB mot dagens 200 MB.  Iverksettelse NÅ!

E-post  Fylkeslag og andre vil ha 1 e-postadresse pr. lokallag å forholde seg til. Gjør denne kjent blant medlemmer.  Sentralleddet vil også ha en e-postadresse å forholde seg til, for utsendelse av aktuelle og viktige e-poster.  Mottaker skal være lokallagsleder, og lokallagsleder fordeler innkommende post til rette vedkommende.  Lokallag kan vedta andre rutiner, men e-postadressen skal være fast.

Utfordringer:  IGJEN, dette for;  å ha systemer som virker, og som er solid og stabil  å nå alle som skal ha informasjon til rett tid  å få alle som skal ha informasjon, til å lese/gjennomføre/formidle dette videre

E-postadresser                  

Adresse:  - dette blir nå adressen til e-posten for alle lokallag i Finnmark.  Brukernavn er passord får dere enkeltvis av  Alle lokallagsledere vil nå få utdelt en lapp med følgende:  Følg deretter utlevert brukerveiledning.  Lokallagsleder har ansvar å påse at e-posten ikke «går full», altså slette hvis det nærmer seg fullt. (selv om plassen er femdoblet, er det viktig å ha rutiner for dette).  Er e-posten full, får man ikke sendt/mottatt e-post.  Sette opp e-posten på lokallagsleders mobiltelefon, kommer snart. Alta E-postadresse og brukernavn: Passord: xxxxxxxx

Verktøy for kommunikasjon  intranett, innad i fylkeslaget  e-post – vårt viktigste verktøy  internett, åpen og generell  «min side»  telefon  sosiale medier  trykksaker, nyhetsbrev m.m.

Nettsidene  To valg/muligheter for lokallag; ikke aktiv aktiv

Aktiv/ikke- aktiv nettside  Lokallagene velger selv om de vil ha aktiv eller ikke aktiv nettside  Ikke-aktiv: henter kontaktinfo på lokallagsstyret slik det er registrert i medlemsregisteret. Ikke-aktiv side krever ingen annen oppfølgning annet enn å påse at registreringen er riktig  Aktiv nettside: krever fortløpende oppfølgning  Lokallagene tar denne avgjørelsen.

Utdannings- forbundets nettsider  Sentralleddets nettside  Fylkeslagets nettside

Retnings- linjene

«Min side»  Min side

«Min side»

Telefon….  Fylkeslaget Stort sett hele fylkesstyret er satt opp med kontortelefon og mobiltelefon. fylkeslaget/  Lokallag De fleste lokallag har en eller flere mobiltelefoner av type smarttelefon. Kan være fornuftig å sette opp e-posten på mobiltelefon for rask informasjon, videresending, iverksetting

Sosiale medier  Sosiale medier, fungerer stort sett som informasjonsformidler   I tillegg har Utdanningsforbundet etablert både Flickr, Twitter, YouTube, meldingsboka m.m.

Publikasjoner  Trykksaker  Nyhetsbrev  Publikasjoner  (Spesifiser hvilke trykksaker det gjelder, og oppgi adressen de skal sendes til).

Oppsummering  begrepet kommunikasjon brukes som gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller flere parter.  e-post HELT sentralt i dagens informasjonsutveksling  ta i bruk og gjør kjent e-postadressen  lag rutiner, svar på henvendelser, videresend til rette vedkommende  hent ut lister og oppdatér registreringen av lokallagsstyret i medlemsregisteret  Ta en kontordag på fylkeskontoret Invitér deg selv som lokallagsleder til fylkeslagskontoret (lokallaget betaler reise og opphold), gjennomgang av e-post, medlemslister, nettside, regnskap m.m. Avtal på forhånd!