Simulering av: teknologiske arbeidsprosesser - automasjon - roboter med LEGO Mindstorms EV3 ATEKO Introduksjon 1. september 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Advertisements

Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Prosjekt 45e - WebConcret
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 Elektronisk samhandling & integrasjon PUG Lillehammer
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Objektorientert design
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
Internprising F. Zimmer V06.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
N ORWEGIAN U NIVERSITY OF S CIENCE AND T ECHNOLOGY D EPARTMENT OF C OMPUTER AND I NFORMATION S CIENCE Risk Assessment of Safety Critical Systems An approach.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
MR BOX Design: Esben Wingerei. MR BOX Design: Esben Wingerei Modell høy Mr Box høy modell er en skjerming av lyd og innsyn. Den finnes i 1, 2 og 3-seter,
LegoDacta i naturfagundervisningen
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
UBOs frokostmøte 12. juni 2015 Are Gulbrandsen & Dan Michael O. Heggø
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Økonomiske forutsetninger
F.Bucci, A.Cassese, M.Lenti
Using nursery rhymes and songs
Kristin Færøvik, styreleder Norsk olje og gass
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
som beregner reverseringsfunksjonen for strenger over {a, b}.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Sequential control
Orbital Motion Simulator
Welfare Access Through Technology
Konkurrerende økonomiske teorier
Skadedata og risikoanalyser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Statsbygg/Scandiaconsult AS
National Academies Northstar Summer Institute
Redningshelikopter Florø Dag Rune Vatle Hypotermi fagsamling 2018
LegoDacta i naturfagundervisningen
Objektorientert programmering i Java
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
EPiServer Connect for CRM
Utskrift av presentasjonen:

Simulering av: teknologiske arbeidsprosesser - automasjon - roboter med LEGO Mindstorms EV3 ATEKO Introduksjon 1. september 2015

Mindstorms RCX (1998) – NXT (2006) – EV3 (2013) – The "Braitenberg Brick" system, designed by Fred Martin, allows children to build robots to explore the concepts in Valentino Braitenberg’s 'Vehicles.” – The Programmable Brick is a tiny, portable computer embedded inside a LEGO brick,

Mindstorms RCX (1998) – NXT (2006) – EV3 (2013)

Utviklernes mål med TPB, som forgjengeren / prototypen til LEGO Mindstorms var: Multiple Activities Multiple Input and Output Modalities (former) Multiple Processes Multiple Bricks An Active Environment Artificial Creatures Out into the World

Objektorientert programmering Eksemplifisert med programmeringsverktøyet EV3 – EV3 er basert på programmeringsverktøyet LabView fra National Instruments. NXT-G er et ”karosseri” som bruker LabView som motor og drivverk. – Det er EV3 som du ser, og forholder deg til, mens det er LabView som gjør jobben. – Det vil si at en EV3lisens inneholder en LabView lisens Dette betyr at du vil kjenne deg igjen hvis du senere vil arbeide med LabView. Ikke Ikoner og utseende, men måten å arbeide på.

Objektorientert programmering Eksemplifisert med programmeringsverktøyet EV3 – EV3 er basert på programmeringsverktøyet LabView fra National Instruments. NXT-G er et ”karosseri” som bruker LabView som motor og drivverk. – Det er EV3 som du ser, og forholder deg til, mens det er LabView som gjør jobben. – Det vil si at en EV3lisens inneholder en LabView lisens Dette betyr at du vil kjenne deg igjen hvis du senere vil arbeide med LabView. Ikke Ikoner og utseende, men måten å arbeide på.

Objektorientert programmering Konsept som stammer fra Simula fra 1960 tallet. Objekter: – pakke data og funksjonalitet sammen i enheter i programmet Objekter og klasser – En klasse er innen objektorientert programmering et sett med spesifikasjoner for hvordan et objekt skal se ut. En klasse er altså ikke en representasjon av et objekt. For å lage et objekt må man opprette klassen, og man sitter da igjen med ett enkelt objekt «av den klassen».

Datalogging Innsamling av data Analyse av data

EV3 Vinkel- måler (servo-motor) Energi- “Oppsamler” (Batteri) Solcellepanel

Analyse av læringsoppgaver SNaturfag TTeknologi EEngineering AKunst / Design MMatematikk

Et eksempel på analyse av en læringsoppgave S – Solenergi, miljø, (redusere antall “dead trees” ) T – Ulike måter å “samle opp” energi E – Engineering Design Process A – Design (Bygge / konstruere) M – Matematikk og logikk (programmering)

“Dead trees”

Math

Mathematics ( STEM) LEGO geometry – The height of a brick is 9,6 mm without nubs, and the distance between nubs is 8 mm. A standard ”eight” brick has following measures: Length:4 (4 x 8 = 32 mm) Wide:2 (2 x 8 = 16 mm) Height:1 (9,6 mm) Proposing: 5 – 5 – 6 (length– wide– height) Plates is 1/3 height of an brick: 3,2 mm

Calculations Calculation of vertical distances with plates: 1 height= 9,6 mm + 2 1/3 heights (9,6 / 3)*2)= 6,4mm 9,6 + 6,4 = 16 mm Calculation of horizontal distances Distance between nubs / holes = 8 mm 2 holes is 8mm x 2 = 16 mm Without plates: 5 x 9,6 mm = 48 mm 6 x 8 mm = 48 mm This is an example of calculations for building constructions with LEGO