Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Advertisements

JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Det kommunale og det statlige barnevern
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS201 Dag
Studieadministrativ dag
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
3 Marius Stub.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Inger-Johanne Sand, IOR Vår 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning

Personell kompetanse – to temaer Instruksjonsmyndighet Delegasjon Læringskrav: Studenten skal ha god forståelse av: Reglene om delegasjon og intern styring i forvaltningen 1

Litteratur: Eckhoff Smith kap. 9 (delegasjon) og kap. 8 (organisasjons- og instruksjonsmyndighet) Graver kap. 12 (delegasjon) og kap. 11 (instruksjonsmyndighet) 2

Organisasjons- og instruksjonsmyndiget 3

Definisjoner Hva er organisasjonsmyndighet? Kompetanse til å bestemme hvilke organer forvaltningen skal bestå av, og hvordan det enkelte organ skal være organisert Hva er instruksjonsmyndighet? Kompetanse til å bestemme hva et underordnet organ skal gjøre, eller en underordnet person i samme organ 4

Hvor møter vi organisasjons- og instruksjonsmyndigheten i forvaltningsretten Avgjørelser truffet i medhold av denne myndigheten er ikke enkeltvedtak fordi de ikke er rettet mot «private personer», jf. fvl. § 2 første ledd bokstav b jf. bokstav a Avgjørelser som ellers ville trengt lovhjemmel kan treffes overfor underordnede i kraft av instruksjonsmyndigheten 5

Legalitetsprinsippet, jf. Eckhoff 6 Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Sedvane Grunnlov Privat autonomi (eierrådighet og avtalekompetanse) LOVHJEMMEL nødvendig

Organisasjonsmyndigheten og dens rettslige grunnlag Både Stortinget og Regjeringen har kompetanse til å organisere forvaltningen Regjeringens komptanse følger av Grl. §3 Unntak kan gjøres i lov, innenfor rammene av Grunnloven Men Grl § 12 gir Regjeringen enerett til å bestemme hvilke departementer vi skal ha og oppgavefordelingen mellom dem 7

8 Stortinget Regjeringen Departe- menter Direktorater, råd …… Regionale statsorganer Lokale statsorganer STATSFORVALT- NINGEN Uavhengige organer

9 Byrådet Byråds- avdelinger …… KOMMUNAL- FORVALTNINGEN parlamentarisk Kommune- styret Faste utvalg og komiteer

10 Administ- rasjonen Kommune- styret Faste utvalg og komiteer KOMMUNAL- FORVALTNINGEN tradisjonelt x x = administrasjonssjefen (rådmannen) FS

Instruksjonsmyndigheten Hovedregel: Overordnede organer kan instruere underordnede. Og en overordnet kan instruere en underordnet i samme organ Rettslig grunnlag: Grunnloven § 3 Utøvende makt hos kongen, og sedvaneretten Må klarlegge over- og underordningsforholdene i forvaltniningen Se etter mulige lovfestede begrensninger 11

Hensyn For: –Demokratisk styring med de samfunnsmessige prioriteringene –Sikre ensartet praksis –Koordinere behandlingen mellom forskjellige organer Mot: –I enkeltsaker: kan hindre forsvarlig utredning av saken –Klagebehandling kan bli illusorisk 12

Hva er instrukser? Plikter som pålegges innad i det offentlige, til et underordnet organ eller underordnede tjenestemenn i samme organ De får vanligvis ikke virkning utad og kan ikke påberopes av private Ved tvil om noe er en instruks eller noe annet, se på innholdet, ikke på navnet Rundskriv kan inneholde instrukser om lovtolking og saksbehandling. Kan inneholde bindende instrukser, men ofte ikke 13

Regjeringens og andre statlige organers instruksjonsmyndighet Regjeringen kan instruere alle underordnede organer Hvilke er underordnet: Følger av hvordan de er organisert. Departementer, direktorater, fylkesmenn, den statlige delen av NAV, andre statlige regionale eller lokale organer Også disse organene kan instruere de som ligger lenger ned i hierarkiet 14

Regjeringens og andre statlige organers instruksjonsmyndighet forts. Klageinstans er som regel et overordnet organ og kan da instruere. Men ikke alltid, f.eks. når statlig organ er klageinstans for kommunale vedtak I noen tilfeller kan et organ administrativt høre under ett departement, mens det kan instrueres av andre. F.eks. fylkesmannen 15

Regjeringens og andre statlige organers instruksjonsmyndighet forts. Kommunene regnes ikke som underordnet, jf. kommuneloven § 6 Heller ikke andre organer som uttrykkelig er gjort uavhengige ved lov. Dette kan by på tvil, loven må tolkes. Momenter: –Faglig begrunnet uavhengighet –Organets sammensetning –Eget rettssubjekt 16

Hva kan det instrueres om Generelle instrukser: Lovtolking, innenfor lovens ramme Saksbehandling Skjønnsutøvelse I enkeltsaker: Lovtolking, innenfor lovens ramme Saksbehandling Skjønnsutøvelse? Omdiskutert 17

Begrensninger i instruksjonsmyndigheten Kan gjøres ved lov Men loven kan ikke frata Regjeringen instruksjonsmyndigheten over et departement, ved å legge kompetansen dit Hva hvis loven legger skjønnsmessig kompetanse til et annet statlig organ, f.eks. et direktorat? Tvil om det kan gis instruks om skjønnet i enkeltsaker. Styring vs. faglig skjønn og reell klagemulighet. Varsomhet 18

Formkrav til instrukser? Regjeringens instrukser må gis ved Kgl.res. Ellers ingen formkrav Individuelle instrukser (dvs i enkeltsaker) gis ofte uformelt – muntlig, i notat eller elektronisk 19

Følger av brudd på instruks Dette er et pliktbrudd, som først og fremst kan få interne konsekvenser –Sanksjoner mot organet f.eks. ved pengefordeling –Sanksjoner mot tjenestemannen: ordensstraff etter tjenestemannsloven § 14 (irettesettelse, tap av ansiennitet) eller avskjed etter § 15 Virkning for gyldigheten, dvs kan instruks påberopes av private? –Utgangspunkt: nei. Se neste bilde 20

Kan brudd på instruks føre til ugyldighet? Om lovtolking: Nei. Vedtaket må holdes opp mot loven riktig tolket, uansett instruksen Om saksbehandling og skjønnsutøvelse: I utgangspunktet nei. Private kan ikke påberope seg interne instrukser. Unntak: –Ført til en sedvanefestet regel som må oppheves formelt, Rt s. 733 drosjeløyve –Dannet en praksis hvor avvik blir usaklig forskjellsbehandling –Berettiget forventning om at den vil bli fulgt 21

Omvendt: Ugyldighet ved at instruks følges? Ja, hvis instruksen gir anvisning på feil lovtolking eller saksbehandling Instruks om skjønnet: Har forvaltningen plikt til å utøve et skjønn i det enkelte tilfelle? Vanligvis er det OK å trekke opp interne regler for skjønnsutøvelsen Men loven kan tolkes slik at den krever en individuell vurdering 22

Delegasjon 23

Hva er delegasjon Tildele andre kompetanse som man selv har Det delegerende organ beholder kompetansen selv Og beholder ansvaret for de avgjørelser som treffes i kraft av delegasjonen Delegasjonen kan når som helst tilbakekalles Ekstern delegasjon: til et annet organ Intern delegasjon: innad i organet 24

Hensyn For: Avlaste avgiverorganet Spesialisering, faglige vurderinger Lokalkunnskap, sakens opplysning Nærhetsprinsippet (EU) Mot: Ulik praksis hvis delegasjon til flere organer Den sentrale styringen svekkes Ansvaret kan pulveriseres 25

Ekstern delegasjon: To hovedspørsmål Hvilke organer kan delegere Hvem kan det delegeres til I det følgende: –Regjeringens adgang til å delegere –Departementenes « –Andre organers « –Kommunenes « 26

Grunnvilkår for å delegere Overordningsforhold Normalt nødvendig, men ikke alltid nok 27

Regjeringens delegasjonsadgang Hovedregel: Tillatt med mindre forbudt Unntak: –Grunnloven § 28: embetsutnevnelser og andre saker av viktighet –Grunnlovsregler som gir myndighet til "Kongen i statsråd« i motsetning til «Kongen» –Lover som legger myndighet til Kongen i statsråd –Kan ikke delegere til hvem som helst 28

Departementers delegasjonsadgang Hovedregel: Tillatt med mindre forbudt Ingen unntak i Grunnloven Unntak: –Vanlig lov som forbyr delegasjon –Kgl.res. som forbyr delegasjon –Ikke sidelengs delegasjon, til andre dep. –Ikke delegere til hvem som helst 29

Hvem kan Regjeringen og departementer delegere til Underordnede organer, som følge av organisasjons- og instruksjonsmyndigheten Hva med Uavhengige statsorganer - neppe Kommuner: normalt ikke, men OK hvis særloven gir Regjeringen/departementet instruksjonsmyndighet. Hva med avtale? Private: omdiskutert. Instruksjon og kontroll? 30

Andre organers delegasjonsadgang Hovedregel: Forbudt med mindre spesielt tillatt Unntak: –Ved lov –Ut fra praktiske behov og rettspraksis, se Rt s. 46 og Rt s

Kommuners delegasjonsadgang Innad i kommunen: Smith sier ja, kan ses som intern delegasjon, kommunen som ett organ Andre har annet syn: Ut fra kommuneloven er hovedregelen at kommunestyre og formannskap kan delegere sin beslutningsmyndighet til de andre politisk sammensatte organene Unntak: –Der kommuneloven sier «kommunestyret selv» –Der loven legger kompetanse til andre enn 32

Kommuner forts. Delegasjon til administrasjonen: ja, jf. kommuneloven § 23 nr. 4 Alle kommunale folkevalgte organer kan delegere sin myndighet til administrasjonen Unntak: –Prinsipielle saker –Hvis kommunestyret har bestemt noe annet Må gå veien om administrasjonssjefen (rådmannen) som så kan delegere videre internt i administrasjonen 33

Intern delegasjon Hierarkiske organer: ja, overordnet kan delegere til underordnet –Unntak: forsvarlighetskravet –Spørsmål om hva som er samme organ Kollegiale organer (komité, utvalg, nemnd): nei. Meningen at avgjørelser skal treffes av hele organet –Mange unntak ved lov, f.eks. kommuneloven 34

Følger av feil ved delegasjon Vedtak truffet av feil organ er en personell kompetansemangel og følger de samme reglene Det overordnede organet beholder sin kompetanse, dvs ingen feil Ugyldighet avhenger av om feilen kan ha virket inn på vedtakets innhold, jf. prinsippet i forvl. § 41 –Sideordnet: vil som oftest kunne ha virket inn –Annet organ man ikke kunne delegere til: normalt ugyldig, se Rt s

De fire neste gangene: Marius Stub Forsvarlig saksbehandling Partsoffentlighet Allmennoffentlighet Begrunnelse Klage 36

De seks siste gangene: Christoffer Eriksen Omgjøring Inhabilitet Lovskravet Skjønnsutøvelse og skjønnsskranker Domstolskontroll med forvaltningens lovanvendelse og skjønnsutøvelse Hovedtrekk om ugyldighet og ansvar 37