IFRS for SMEs - det nye norske regnskapsspråket?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Skattlegging av aksjeselskaper og aksjonærer JUS5980
Finansregnskap Torsdag
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Årsregnskap Varige driftsmidler Nedskrivning og reversering
Utsatt skatt Fra lovverket:
Innføring i årsregnskap Regulering av årsregnskapet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
RÅBALANSE RÅBALANSEN VISER SUMMEN AV ALLE DEBET- OG KREDITPOSTERINGER SOM ER REGISTRERT PÅ HVER ENKELT KONTO I LØPET AV EN PERIODE, INKLUSIVE DE BEHOLDNINGENE.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Høstkonferansen Internasjonale regnskapsstandarder
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/ Innst. O. Nr. 17 ( ) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998.
SKATTELOVENS §§ 14-2 og 14-4 § Hovedregel om tidfesting
Før 1976/77 Skatteregler var også regnskapsregler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
IASB- tilpasning i Norge
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Regnskap.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Ramme og grunnleggende prinsipper
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Entreprenørskap Kapittel 9. Regnskapet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Forslag til ny regnskapsregulering Ny regnskapslov og nye regnskapsstandarder Tonny Stenheim Førsteamanuensis (PhD) BI/Høgskolen i Sørøst-Norge Sekretær.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
Kapittel 2 Regnskapet Etter å ha arbeidet med dette kapitlet skal du kunne følgende læreplanmål: Føre regnskap, fakturere og beregne lønnskostnader * Avslutte.
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Frode Askjem (Stadsbygd Sparebank) – representant for Eika-bankene
Det integrerte universitetssykehuset
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Offentlige anskaffelser
©CAPPELEN DAMM AS 2015 Figuren er omfattet av åndsverklovens bestemmelser og må ikke gjengis uten forlagets tillatelse.
Ramme og grunnleggende prinsipper
Viktige lovendringer for selskaper og styrer
IASB- tilpasning i Norge
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Økonomistyring.
Mal kontoplan for pensjonskasser
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Finanspolitikk og utenrikshandel
IASB- tilpasning i Norge
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Før 1976/77 Skatteregler var også regnskapsregler
Ramme og grunnleggende prinsipper
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
IASB- tilpasning i Norge
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
IASB- tilpasning i Norge
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

IFRS for SMEs - det nye norske regnskapsspråket?

Norsk regnskapsregelverk for ikke børsnoterte selskaper-2013 Foretakene kan velge mellom: 1 IFRS (forskrift , jf rskl § 3-9) 2 Forenklet IFRS (forskrift , jf rskl § 3-9) 3Norsk regnskapslovgivning, jf rskl av 17.juli 1998 I praksis velger de eller fleste ikke børsnoterte selskaper å benytte regnskapslovens regler Små foretak kan anvende NRS 8, som gir en rekke unntak i forhold til NGAAP

Utfordringer med dagens system For mange alternativer ? For store utfordringer med å vedlikeholde norske regnskapsstandarder (status/faglig innhold)

Norsk forenklet IFRS forskrift Hovedinnhold: 1 Full IFRS med enkelte norske unntak, for eksempel inntektsføring av utbytte 2 Norske noteopplysninger, dvs langt færre enn full IFRS

Høringsuttalelse NRS NRS oppfatter det slik at gjeldende forskrift er utdatert, og det er derfor viktig at ny forskrift kan tas i bruk raskt. Vi støtter at ny forskrift trer i kraft med virkning for regnskapsår påbegynt 1. januar 2013 eller senere, men foreslår en overgangsregel…

IFRS for SMEs - framtidsregelverket Ca 250s (”15 % av Full IFRS”) Vedtatt av IASB juli 2009 Forutsettes benyttet av alle foretak unntatt –Børsnoterte foretak –Banker og forsikringsselskaper (Disse trenger ”Full IFRS?”)

IFRS for SMEs Vesentlige forenklinger sammenholdt med full IFRS, kanskje særlig vedr notekrav, men også målespørsmål (goodwill, verdiregulering etc) Regelverket fremstår som «stand alone», kunnskap om full IFRS er i prinsippet unødvendig «Undue cost or effort»- meningen er at regelverket skal være enkelt i bruk; er det utfordrende å måle virkelig verdi på for eksempel investeringseiendommer skal man slippe. Regelverket gir ofte, men ikke alltid. samme løsninger som NGAAP

IFRS for SMEs Viktige momenter i favør av å utarbeide IFRS for SMEs i et internasjonalt perspektiv –Stor etterspørsel etter et slikt regelverk internasjonalt Øker sammenlignbarhet og tillit til SME-regnskapet Reduserer kostnader til standardsetting nasjonalt

EU-situasjon EU-direktivene vil bli nesten fullt ut tilpasset IFRS for SMEs Positive holdninger i angloamerikanske land som UK, Irland, Danmark,Nederland (etc). Sverige positive, men en del utfordringer med skatteregler. Negativ holdning i Finland (kontinental regnskapstradisjon) og i Kontinentaleuropa, spesielt Tyskland (ny regnskapslov innført i 2009)

Nåsituasjon Norge På topp i ”frikobling” regnskap/skatt i Europa (jf artikkel (Nobes/Schwencke i EAR nr 1/2006)- godt grunnlag for å ta regelverket i bruk ”Angloamerikansk” tradisjon innen regnskap. Lovreglene hindrer full tilpasning

Arbeid med tilpasning til IFRS for SMEs Fase 1. Tilpasning til IFRS for SMEs innenfor regnskapslovens ramme –Forslag skulle etter planen sendes på høring senhøstes Utsatt til april 2014 Fase 2. Gjennomføring av lovendringer Lovutvalg oppnevnes i 2014 ? Arbeidet forventes å være basert på nye regnskapsdirektiver

Fase 1- forts Ny regnskapsstandard skal utarbeides. Statsaut revisor Erik Østli er engasjert for jobbe 100% med saken til våren Skal baseres på en norsk oversettelse av IFRS for SMEs(fører antakelig til en begrepsmessig IFRS- tilpasning) Enkelte viktige norske løsninger videreføres, både fra standarder og fra regnskapsloven. Forenklinger er ønskelige, særlig når det gjelder noter Men er notekravene under IFRS for SMEs særlig mer omfattende enn kravene under « NGAAP»? Studentarbeider angir at forskjellene ikke er store..

Fase 1- mulig hovedinntrykk Fremstår først og fremst som en opprydning i dagens norske regelverk Svært få nye løsninger,,??

Fase 1 –Forholdet til grunnleggende prinsipper i rskl kap 4 IFRS for SMEs kap 2 bygger på et balanseorientert rammeverk inklusive definisjoner av eiendeler og gjeld. Kan kapitlet beholdes i den nye standarden ? Hvis ja, kan «opptjeningsprinsippet», «sammenstillingsprinsippet» og «transaksjonsprinsippet» (jf rskl kap 4) innebære at vi kan/må beholde særnorske løsninger som er i strid med IFRS for SMEs –Eksempler på særnorske løsninger behandling av utbytte Inntektsføring, for eksempel ved leilighetsprosjekter

Fase 1 – eksempler på nye standarder/løsninger Endelig en standard om varige driftsmidler!! Klar plikt til dekomponering vedr avskrivninger Innføring av «totalresultat» (other comprehensive income) –Egen oppstilling, eller –Integrert del av note om endring av egenkapital

Fase 1 -norske løsninger istrid IFRS for SMEs Transaksjonskostnader ved virksomhetskjøp inngår i kostpris/goodwill (rskl § 5-4) Investeringseiendommer kan ikke måles til virkelig verdi som er høyere enn kostpris, rskl § 5-3 Forsknings-og utviklingsutgifter kan balanseføres (forbudt under IFRS for SMEs), jf rskl § 5-6 Finansielle instrumenter skal normalt måles til kostpris, jf likevel rskl § 5-8

Norske regler som ikke finnes i IFRS for SMEs (videreføres antakelig) Fusjon Fisjon Ideelle organisasjoner Pensjoner NRS 8 små foretak (må omarbeides og tilpasses ny standard

Oversikt standard Kapittel 1 - Virkeområdet til Norsk Regnskapsstandard3Kapittel 1 - Virkeområdet til Norsk Regnskapsstandard3 Kapittel 2 - Begreper og grunnleggende prinsipper (Ramme)4Kapittel 2 - Begreper og grunnleggende prinsipper (Ramme)4 Kapittel 3 - Presentasjon av et finansregnskap13Kapittel 3 - Presentasjon av et finansregnskap13 Kapittel 4 - Balanse18Kapittel 4 - Balanse18 Kapittel 5 - Totalresultat22Kapittel 5 - Totalresultat22 Kapittel 6 - Oppstilling av endringer i egenkapital og egenkapitalnote26Kapittel 6 - Oppstilling av endringer i egenkapital og egenkapitalnote26 Kapittel 7 - Oppstilling av kontantstrømmer28Kapittel 7 - Oppstilling av kontantstrømmer28 Kapittel 8 - Noter til finansregnskapet33Kapittel 8 - Noter til finansregnskapet33 Kapittel 9 - Konsernregnskap og morforetakets selskapsregnskap36Kapittel 9 - Konsernregnskap og morforetakets selskapsregnskap36 Kapittel 10 - Regnskapsprinsipper, estimater og feil37Kapittel 10 - Regnskapsprinsipper, estimater og feil37 Kapittel 11 - Alminnelige finansielle instrumenter42Kapittel 11 - Alminnelige finansielle instrumenter42 Kapittel 12 - Andre finansielle instrumenter43Kapittel 12 - Andre finansielle instrumenter43 Kapittel 13 - Beholdninger44Kapittel 13 - Beholdninger44 Kapittel 14 - Investeringer i tilknyttede foretak49Kapittel 14 - Investeringer i tilknyttede foretak49 Kapittel 15 - Investeringer i felleskontrollerte virksomheter53Kapittel 15 - Investeringer i felleskontrollerte virksomheter53 Kapittel 16 - Investeringseiendom57Kapittel 16 - Investeringseiendom57 Kapittel 17 - Eiendom, anlegg og utstyr58Kapittel 17 - Eiendom, anlegg og utstyr58

forts Kapittel 18 - Andre immaterielle eiendeler enn goodwill64Kapittel 18 - Andre immaterielle eiendeler enn goodwill64 Kapittel 19 - Virksomhetssammenslutninger og goodwill65Kapittel 19 - Virksomhetssammenslutninger og goodwill65 Kapittel 20 - Leieavtaler66Kapittel 20 - Leieavtaler66 Kapittel 21 - Avsetninger, betingede forpliktelser og betingede eiendeler67Kapittel 21 - Avsetninger, betingede forpliktelser og betingede eiendeler67 Kapittel 22 - Forpliktelser og egenkapital68Kapittel 22 - Forpliktelser og egenkapital68 Kapittel 23 - Inntekter76Kapittel 23 - Inntekter76 Kapittel 24 - Offentlige tilskudd77Kapittel 24 - Offentlige tilskudd77 Kapittel 25 - Låneutgifter79Kapittel 25 - Låneutgifter79 Kapittel 26 - Aksjeverdibaserte betalingstransaksjoner80Kapittel 26 - Aksjeverdibaserte betalingstransaksjoner80 Kapittel 27 - Verdifall på eiendeler87Kapittel 27 - Verdifall på eiendeler87 Kapittel 28 - Ytelser til ansatte95Kapittel 28 - Ytelser til ansatte95 Kapittel 29 - Resultatskatt95Kapittel 29 - Resultatskatt95 Kapittel 30 - Omregning av utenlandsk valuta95Kapittel 30 - Omregning av utenlandsk valuta95 Kapittel 31 - Høyinflasjon96Kapittel 31 - Høyinflasjon96 Kapittel 32 - Hendelser etter balansedagen96Kapittel 32 - Hendelser etter balansedagen96 Kapittel 33 - Opplysninger om nærstående parter97Kapittel 33 - Opplysninger om nærstående parter97 Kapittel 34 - Spesialiserte aktiviteter102Kapittel 34 - Spesialiserte aktiviteter102 Kapittel 35 - Overgang til Norsk Regnskapsstandard102Kapittel 35 - Overgang til Norsk Regnskapsstandard102

Oppsummering nyheter Grunnleggende prinsipper kap 2 Totalresultat kap 5 Konsernregnskap investeringsselskaper 9 Varige driftsmidler kap 17 Full goodwill borte kap 19 Avsetninger/opprydning kap 21 Klassifisering EK/ gjeld kap 22 Nettoføring offentlig tilskudd eneste tillatte 24 Korridorløsning borte kap 28 Noter, alle standarder, reduksjon