Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
…det grønne gresset…. Invitasjon til F5 Golf for non-golfers • Er du helt grønn i golf?grønn • Kjempegod? Kjempegod • Aldri spilt før? Aldri Dette er.
Advertisements

…det grønne gresset…. Invitasjon til F5 Golf for non-golfers • Er du helt grønn i golf?grønn • Kjempegod? Kjempegod • Aldri spilt før? Aldri Dette er.
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Bærekraftig utvikling
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
VIKTIGE BEGREPER Økologi er læren om samspillet mellom planter og dyr, og mellom disse og det miljøet de lever i. Individer: Enkeltmennesker eller enkeltdyr.
Biokjemisk separasjonsmetode med mange applikasjoner
Grunnleggende spørsmål om naturfag
8A Bioteknologi og genteknologi
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Pre- og probiotika Randi Vassbotn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DNA og arvelære..
Å skrive akademisk Formelle krav.
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
Beskrivelse av opplegget:
Hva er biologi? Biologi dreier seg om alt levende, fra de minste bakteriene til de største hvalene Dyr spiser og blir spist. Avhengighet av andre gir mange.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Utstyr til gel-elektroforese Vekt (deles med andre grupper) Agarose pulver Plast-skje Papirbit Destillert vann (deles med andre) 50xTAE buffer (deles med.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
Uke august.. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Stasjoner Lunsj Krd Naturfag Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte Norsk/Gy.
Velkommen til foreldremøte
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Hvordan skrive egne dilemma
Framtida er bioøkonomisk
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Bioteknologi som en del av det grønne skiftet
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Mikroskopering! Yoghurt er en levende bakterie-kultur!
Kjemi på ungdomstrinnet
Arv og miljø Kapittel 1.
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Celler – grunnlaget for alt liv
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kom i gang med programmering!
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?

Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og dyr gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi og diskutere muligheter og utfordringer ved slik bruk sammenligne argumenter om bruk av bioteknologi og drøfte ulike faglige og etiske problemstillinger knyttet til disse

Plan for dagen 1130: Velkommen og info 1130: Velkommen og info 1145: Hvem skal ut 1200: Utvinning av DNA fra Kiwi 1245: Gel elektroforese, støping av gel 1300: LUNSJ 1300: LUNSJ 1330: Gel elektroforese, applisering og kjøring 1400: Mikroskopi av bakterier (mens gelen kjører) 1430: Analyse av gel elektroforese 1445: Opprydding 1445: Opprydding 1500: Drøfting og oppsummering 1515: Takk for i dag! 1515: Takk for i dag! Dere jobber sammen 3 elever pr gruppe

Hvem skal ut? På de utdelte arkene ser dere to grupper av 4 bilder. Hvilket bilde i hver gruppe passer ikke inn? Begrunn svaret ditt (gjerne på rim)

Hvem skal ut? - Og hvorfor?

Klassisk bioteknologi Saccaromyces Aspergillus Lactobacillus

Moderne bioteknologi / genteknologi

Utvinning av DNA HVA SKJER HER?

Gelelektroforese Brukes for å sammenligne DNA-profiler Ingen har helt identisk profil Slektninger vil ha noen av de samme genene / båndene

Gelelektroforese Nils Kr. Rossing mor far barn

Gelelektroforese Klargjøring av gel: – Fortsett å jobb sammen i 3-er grupper – Følg instruksjonen i instruksjonsheftet* nøye – 3 grupper (9 elever) skal lage gel-løsning sammen – Sett gelen til avkjøling på benken i «kafe-hjørnet» *Agarose gel støping

Gel elektroforese Nå skal gelene legges i gel-karet og prøvene skal appliseres Det vil bli kø, vær tålmodige! Øv dere på å applisere på øve-gel før dere gjør det på den ekte gelen Newtonlærer vil vise hvordan pipettene fungerer

Mikroskopering! Yoghurt er en levende bakterie-kultur! Biola har en frisk og god smak av frukt og bær. Biola inneholder en kombinasjon av nøye utvalgte melkesyrebakterier, A+B og LGG®: A = Lactobacillus acidophilusLactobacillus acidophilus B = Bifido bakterieBifido bakterie LGG = Lactobacillus GGLactobacillus GG

Mikroskopering! Hver gruppe får ett mikroskop på deling Bland en spatelspiss biola / yoghurt med noen dråper vann i et begerglass Legg en dråpe av løsningen på objektglasset, dekk over med et dekkglass Dersom du skal se med den kraftigste forstørrelsen, så må vi bruke olje. Spør lærer om hjelp!

Analyse av gel Hver gruppe går og henter sin gel Analyser den og prøv å svare på spørsmålene på arket som er utdelt

Diskusjon: Har vi rett til å vite hvem som er faren vår? Kakediagram-argumentasjon – Dere jobber sammen i grupper på 6 – 3 av dere skal prøve å finne argumenter FOR – 3 av dere skal prøve å finne argumenter MOT – Skriv argumentene på trekantlapper (rød = mot) (grønn = for) og plasser på kakediagrammet – Hvilken side vinner?

Oppsummering Hva er forskjellen på klassisk bioteknologi og moderne bioteknologi/ genteknologi? Hva er en DNA-profil? Hvilke fordeler og ulemper har vi ved moderne bioteknologi? Skal farsksapstester / gentester være fritt tilgjengelig?

Takk for i dag!