Status for miljøfyrtårn på Kalnes vg skole Skoleåret 2007-2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Advertisements

Miljørådgiver i grønn hverdag
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Fra matavfall til jord Her må det fylles inn noe om bakgrunnen...
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
HVORFOR MILJØFYRTÅRN? Spare miljøet Spare penger på drift
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Kildesortering! La tingene gå i.
Miljøsertifisering av barnehager og skoler i Bærum
Inge Aarhus Stiftelsen Lillehammer Miljø
Miljøsertifisering av videregående skoler
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Miljøfyrtårn.
Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09.
Miljøfyrtårn i idretten Treningen på gjørmete gress igjen… Hvor er vinteren?
Språk og språklig fordypning
Møte om samkjøring 4. januar
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Nasjonal sertifiseringsordning med basis i HMS
Bjerke barneverntjeneste - Miljøfyrtårnsertifisert
BRUK av bedriftshelsetjenester 2014 Status 2013 Hva kan LAMU anbefale ledelsen å bestille av tjenester i 2014? LAMUmøte 23. sept Cecil T. Grosch,
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
TJEN PENGER, TJEN MILJØET, TJEN NESTE GENERASJON Hvorfor og hvordan bli Miljøfyrtårn?
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
GRØNN SKOLE.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Arbeidsmiljøet for ansatte
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Kviamarka Næringsmiddelpark – Kvalitet og nytenking i grønn forening
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Klimavennlig handlinger på arbeidsplassen. Den største klubben du er medlem av Medlemsfordelene er mange: – Frisk luft og rent vann – Mat som vokser ved.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Hva er Miljøfyrtårn? Stiftelsen Miljøfyrtårn tilbyr miljøsertifisering som hjelper private og offentlige virksomheter til å drive lønnsomt og miljøvennlig.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Turskiltprosjektet En nasjonal mal for skilting, merking og info knyttet til turruter. Finansieres av Gjensidigestiftelsen (GS) og norske fylkeskommuner.
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
Avvikssystemet Risk Manager Erfaringer fra Kristiansund videregående skole og Fagskolen i Kristiansund.
PLAST. Viktige ord du må forstå, lære og bruke når vi skal snakke om plast: En egenskapMyk - en mykner Å formeStatisk anti-statisk formbar, plastiskÅ.
Samarbeidsmøte REN/ Lillevannsåsen sameiet
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Å være Miljøfyrtårn.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar 4530 godkjente.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Hva skjer med bosset?. Hvorfor ble BIR etablert? Kommunene som leverte avfall til deponiene i Rådalen gikk – da disse var fulle - sammen og etablerte.
Miljøgruppe Start arbeidet med å oppnevne en miljøgruppe. (Ca. 3-7medlemmer) Gruppa skal minst ha følgende sammensetning Verneombud/ bransjeekspert Virksomhetsleder.
SAMSPILL  SUKSESS.
Finsk lærer i svensk skole
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
NY STRUKTUR.
Sykehuset Østfold Miljøprestasjon 2017
Forskrift om Internkontroll
ved rådgivning og annen kundebehandling
BLI OLJEFRI Fossil oljefyring blir forbudt Hva gjør du når
Inntaket til skoleåret
Kildesortering Hvordan og hvorfor?.
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Status for miljøfyrtårn på Kalnes vg skole Skoleåret

Kalnes er miljøfyrtårn-sertifisert. Fra 10.august 2005 Bedrifter og virksomheter som går gjennom en miljøanalyse og deretter oppfyller definerte bransjekrav, sertifiseres som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er et norsk, offentlig sertifikat. Ordningen støttes og anbefales av Miljøverndepartementet.

Bransjekrav skole Generelt : Forskrift om miljørettet helsevern Arbeidsmiljø: Skal ha tilknyttet verne- og helsepersonale Innkjøp og materialbruk : Benytter fylkeskommunens avtaler Energi: SD-anlegg for å styre lys, varme og ventilasjon. Transport: Bruke kollektive tr.midler – sykle de som kan. Avfall: 60 % av avfallet skal kildesorteres. Estetikk: Utearealene gjøres så hyggelige og grønne som mulig..- (..f.eks. ikke kaste søppel)

Positive resultater av Miljøfyrtårn ”Røykfri skole” => mer mosjon på enkelte elever og lærere.. Kildesortering satt i system – målet på 60% er oppnådd - med hjelp av elever fra spes.ped ! Vannmåling på nesten hvert bygg => vi oppdaget kommafeil og fant vannlekkasjer; som gav tilbakebetaling av klakkavgift på ca ¼ mill kr. Flere strømmålere – bedre styring av forbruket Brusautomat fjernet fra spisesal => vann inn ! Mer fokus på risikovurdering av våre aktiviteter.

Gjenstående tiltak og prosjekter : Vaskeplass med olje- og sandavskiller for traktor. Gang og sykkelsti fram til Gartneriet og ut til E-6. Seksjonsvise prosjekter – kun på spes.ped i dag. Utvidet sortering og gjenbruk av materialer. Nyhetsbrev – kort info ”hver” måned;– utfordre alle elevene !

Seksjonsvise prosjekter Spes.ped; henter papir og papp ved kopimaskinene og papir i klasserommene. Anleggsgartner: Grunnarbeide gang- og sykkelsti Allmennfag; prosjekter knyttet til målinger av avfall og energi Design og håndverk;- Resirkulering ? Naturbruk: biobrensel-prosjekt. (Nytt) Renseparken (dammene) og biologisk registrering i Kalnes skogen; kan ikke dette benyttes mer i undervisningen i naturfag ?