Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole
En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole! (tverrfaglig undervisning for en bærekraftig utvikling)

2 Må jeg gå naken eller? Er det mulig å forbruke uten dårlig samvittighet?
PLANETEN BÆREKRAFTIG UTVIKLING MENNESKENE ØKONOMIEN Skoleåret 2019/20

3 Det globale i det lokale (en livsløpsanalyse)
GLOKALT Det globale i det lokale (en livsløpsanalyse) 6.Ungdomsbedrift Bedriftsetablering med fokus på miljø og bærekraft 1. Råvarer Hvordan dyrkes råvarene; arealkonflikter, monokultur, sprøytemiddelbruk, annen miljøproblematikk (forbruk av vann mv), arbeidsforhold, lokalisering, nord/sør-forhold, næringsstruktur, fattigdom, globalisering, rettigheter, migrasjon, ressurskonflikter, fordeling 5. Avfall Hva skjer med varen når den ikke lenger brukes, hvordan styrer prisen avfallsmengden, forsøpling, gjenbruk Hvordan kan produktet bli mer bærekraftig? 4. Forbruk Hvem kjøper varen og hvordan brukes den, pris, globalisering, fordeler og ulemper for lokal næring, forbrukermakt, markedsøkonomi 2. Produksjon Hvordan og hvor foredles råvarene, hvem er arbeiderne, hvordan er arbeidsforholdene, hvilke energiformer brukes, miljøkonsekvenser av produksjonen, økonomisk vekst, rettigheter, migrasjon, hjerneflukt, sentralisering, økonomisk sårbarhet Vinteren 2017 Globala gymnaset Kjørt prosjektet i 2 år. Justeringer underveis, konkretisert, kuttet ned på periode og gjort dette med handlingskompetanse og optimaliseringer tydeligere. 3. Transport Hvordan distribueres varen, hvorfor produseres den der den gjør, konsekvenser av transporten (forurensning og energiforbruk), handelsavtaler, hvor omsettes varen

4 Prosjektet «Må jeg gå naken» involverer fagene samfunnsfag, geografi, naturfag, norsk og engelsk.
Arbeidsark: Bærekraftbegrepet, råvarer, ressurser og interessekonflikter Energien (produksjon), menneskene (demografi og globalisering) og transporten. Forbruket, alternative handlingsmønster og prosjekt ungdomsbedrift.

5 Tidsplan høsten 2019 Uke Tema Kommentar 41 (før prosjektperioden)
Inspirasjonsforedrag: Ungt Entreprenørskap (Sanne Sjøland) 45 1. Bærekraftbegrepet, råvarer, ressurser og interessekonflikter Kick off 46 2. Energien (produksjon), menneskene (demografi og globalisering) og transporten. Mentorrunde 1: Fair & Square (Sigmund Hegstad) 47 3. Forbruket, alternative handlingsmønster og prosjekt ungdomsbedrift. Mentorrunde 2: Passion for ocean (Karoline Hestnes) 48 Livsløpsanalyse med optimaliseringsforslag Vurderingsrunde 1 49 3. Ungdomsbedrift Mentorrunde 3: Handlekraft for framtida (Astrid Sinnes) 50 Vurderingsrunde 2 51 Bærekraftstorg 18/12 Lillestrøm- Lillestortinget

6 Organisering: Frihet og mangfold
Tverrfaglige lærerteam rundt hver Vg1-klasse designer sin prosjektperiode: Hvor mange timer skal hvert fag gå inn med Hvilke vurderingsmetoder skal velges (f.eks. fagartikkel, prøve med eller uten hjelpemidler, individuell eller gruppevis muntlig presentasjon/vurderingssamtale, vurdering av stand på bærekraftstorget) Underveisvurdering (tilbakemelding på arbeidsark, veiledningssamtaler, logg) Gruppesammensetning (elevønsker, faglig nivå, personlighetstester) Eierskap

7 «Virker TUBU?»

8 Hvordan kan vi gi elevene de holdningene og ferdighetene som resulterer i en handlingskompetanse?
Ressurser Livsløp Energi Klima Biologisk mangfold Naturområder Interessekonflikter Ernæring Helse Teknologi Avfallshåndtering Gjenvinning Demokrati Globalisering Systemforståelse Samarbeidsevne Kommunikasjonsferdigheter Tenke innovativt og kreativt Løsningsorienterte Ansvarsbevisste Tro på egne muligheter og evnen til å påvirke omgivelsen. Håp og visjoner for fremtiden. Motivasjon til å handle, opptre og argumentere for en bærekraftig utvikling. Bli en bevist forbruker-minimere økologisk fotavtrykk! Studere og utvikle ny teknologi! Starte bærekraftige bedrifter! Stemme grønt, bli grønn politiker! Vi mener at skolen har et ansvar for å jobbe konkret og målrettet med å nå FN sines bærekraftmål! Både i forhold til hvordan skolen fremstår, men også hvordan elever skolen sender fra seg og ut i samfunnet og fremtiden.. Hvis vi tør å være tydelige nok vil det å jobbe med TUBU-prosjekter gi skolen og oss lærere mulighet til å virkelig bidra og gjøre en forskjell! Det er ekstremt givende å ha som et overordnet mål i lærergjerningen.

9 Resultater skolevalg 2019 «Grønne» partier (SV, MDG, V):
Ski vgs Resultater skolevalg 2019 Viken «Grønne» partier (SV, MDG, V): Ski vgs 53,1 % Viken 32,6 % Norge 30,9 %

10 Hvorfor TUBU? Elevene får:
se sammenhenger på tvers av fag ved å sette overlappende kompetansemål i dagsaktuelle kontekster som de kan relatere seg til. se sitt liv i ett globalt perspektiv ved å se utfordringene, men også forandringsmulighetene, i den verden de lever i. samarbeide og bruke hverandres styrker, oppdage og reflektere rundt egen handlingskompetanse, og videre se at de kan gjøre en forskjell (også i et globalt perspektiv). Skolen/lærerne får: mulighet til å ta mer ansvar og jobbe mer konkret med å nå FN-bærekraftsmål. effektivisere arbeidet ved å slå sammen overlappende kompetansemål i ulike fag. utveksle kunnskap og kompetanse på tvers av avdelingene og samarbeide om og forenkle vurderingsarbeid.


Laste ned ppt "En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google