1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Kontakt på lærerstedet Kontaktgrad per lærested – minst 2 ganger per måned •Tabellen viser andelen av alle studentene på lærestedene som har.
Advertisements

1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Evenstad REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilstedeværende heltidsstudenter møter tilstedeværende heltidsansatte.
Høgskoler i Bergen Bergen er en by med småbyens sjarm og storbyens muligheter! Bergen har et fantastisk studentmiljø og et bredt utdanningstilbud. Bergen.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Studiekvalitetsundersøkelsen (SKU) ved Høgskolen i Lillehammer 2005 Gjelder både heltids- og deltidsstudier.
Profil- og brukerundersøkelse Studentenes kjennskap til - og oppfatning av SiO Studentenes tilfredshet med SiO Oktober/november 2007.
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter i Trondheim Mai/Juni 2004.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Mer praksis – bedre lærere?
Høgskolen i Buskerud!.  2600 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
1 Kontakt på lærestedet 8. 2 Kontakt på lærerstedet.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Presentasjon Studenttilfredshet HiST – studenttilfredshet: Forord Norfakta presenterer i denne rapporten resultatene fra studenttilfredshetsundersøkelsen.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
STUDENTUNDERSØKELSEN FRA 2005 og Tema: Administrasjon og informasjon (9 påstander) Fasiliteter (14 påstander) Bibliotek ( 6 påstander) Bokhandel.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kontakt på lærerstedet
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Orientering om søkertall
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Læringsmiljøundersøkelse 2012
Studiebarometeret
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Brukerundersøkelse, vår 2017
Informasjon til nye studenter
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Forbruker- og Finanstrender 2019
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5

2 Tilstedeværelse på campus De aller fleste studentene i utvalget er på campus flere ganger i uka. På Haraldsplass og NTNU sier en meget høy andel at de er der tilnærmet daglig. HiNesna er svært avvikende, med en høy andel som i liten grad er på campus.

3 Tilstedeværelse på campus Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

4 Tilstedeværelse på campus

5 Bruk av fasiliteter

6 De neste sidene viser andelen som bruker ulike fasiliteter hhv. Minst 2 ganger per uke og minst i løpet av semesteret i undergrupper på NTNU.

7 Auditorier/forelesningssaler/undervisningsrom

8 Lesesalsplass/studentarbeidsplass

9 PC-rom/Datasal

10 Trådløstnett

11 Grupperom

12 Bibliotek

13 Laboratorium/Øvingsrom/Praksisrom

14 Kantine/kafe

15 Sosiale soner (sittegrupper, pausekroker, uformelle samlingssteder)

16 Bønnerom/ rom for tro og tanke (eller stillerom)

17 Tilfredshet med fasilitetene på studiet Basen for tilfredshetsspørsmålene er de som bruker fasilitetene i løpet av semesteret. 22% av NTNU-studentene som bruker lesesalsplass er misfornøyde med lesesalsplass/studentarbeidsplass. Ellers er det lite direkte misnøye med fasilitetene. Det trådløse nettet og biblioteket er fasilitetene med høyest brukertilfredshet.

18 De neste sidene viser tilfredsheten med ulike fasiliteter i undergrupper, blant de som bruker dem i løpet av semesteret, i form av skalagjennomsnitt 0 – 100. Resultatene for andre læresteder er vist som referanse. Baser med under 20 svar er ikke vist. Referansetall fra HiNesna er et unntak fra dette. Siden populasjonen er på 69 studenter, og med 21 intervju, så er grensen her satt ved 10 svar. Videre vises årsaker bak misnøye med fasiliteter. Basen er de som er meget misfornøyd eller misfornøyd med den enkelte fasilitet.

19 Auditorier/forelesningssaler/undervisningsrom

20 Lesesalsplass/studentarbeidsplass

21 PC-rom/Datasal

22 Trådløstnett

23 Grupperom

24 Bibliotek

25 Laboratorium/Andre øvelsesrom

26 Kantine/kafe

27 Sosiale soner (sittegrupper, pausekroker, uformelle samlingssteder)

28 Bønnerom/ rom for tro og tanke (eller stillerom)

29 Auditorier/forelesningssaler/undervisningsrom

30 Lesesalsplass/studentarbeidsplass

31 PC-rom/Datasal

32 Grupperom

33 Kantine/kafe

34 Sosiale soner (sittegrupper, pausekroker, uformelle samlingssteder)

35 Læringsutbytte 7

36 Læringsutbytte Egenstudier, innleveringer/øvinger og uformelle samtaler med andre studenter er aktivitetene flest sier at de lærer mye av. 16% av NTNU-studentene mener at de lærer lite av forelesningene, og 14% at de lærer lite av gruppearbeid i regi av studiestedet.

37 De neste sidene opplevd læringsutbytte i form av skalagjennomsnitt 0 – 100. Resultatene for andre læresteder er først vist som referanse. Deretter vises resultater for undergrupper på NTNU. Baser med under 20 svar er ikke vist. Referansetall fra HiNesna er et unntak fra dette. Siden populasjonen er på 69 studenter, og med 21 intervju, så er grensen her satt ved 10 svar.

38 Læringsutbytte Universitetene UiO NTNU UiS UMB

39 Læringsutbytte Høgskolene HiH HiNesna Haraldspl.

40 Forelesninger Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

41 Forelesninger 97

42 Samtaler/diskusjoner med faglærere Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

43 Samtaler/diskusjoner med faglærere

44 Gruppearbeid i regi av studiestedet Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

45 Gruppearbeid i regi av studiestedet

46 Innlevering/øvinger Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

47 Innlevering/øvinger

48 Gruppearbeid organisert av studentene selv Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

49 Gruppearbeid organisert av studentene selv

50 Feltarbeid/ekskursjoner Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

51 Feltarbeid/ekskursjoner

52 Laboratoriearbeid eller annen praktisk øving Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

53 Laboratoriearbeid eller annen praktisk øving

54 Praksis

55 Praksis

56 Egenstudier Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

57 Egenstudier

58 Uformelle samtaler med andre studenter Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år)

59 Uformelle samtaler med andre studenter

60 Oppfatning av vurderingsform 18% av studentene synes at deres kompetanse i liten grad måles på en god og hensiktsmessig måte. Denne andelen er høyest på HiNesna, og relativt høy på HiH og UiO.

61 Bachelor = Bachelor-, profesjons- eller lærerutdanning (3 eller 4 år) Int. M./prof. = Integrert masterprogram eller profesjonsutdanning (5 eller 6 år) Master = Masterprogram (2 eller 1 ½ år) Annet = Årsstudium/årsenhet, Enkeltemne, Høgskolekandidatutdanning (2 år), Utvekslingsprogram (1/2 år eller mer), Praktisk-pedagogisk utdanning (1 år) Oppfatning av vurderingsform