Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Grete Haaland Sund HiAk,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
FYR Ny GIV
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Praksislærermøte GLSM-praksis
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Ta fag fra videregående skole
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Overgangsprosjektet – NY GIV
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Tidlig innsats i matematikk
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Velkommen til foreldremøte for VG3. Agenda: Russetid Vurdering og utviklingssamtaler Oppfølging fravær Heldagsprøver og eksamener Karriereveiledning og.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Realfagskommunen Asker
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Fagforbundet Vest-Agder
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
«Bare bok gjør ingen klok»
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Moderne – Fleksibel - Ambisiøs
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Ved Kongsskogen videregående skole
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
Foreldremøte 19.sept 2019.
MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 21. oktober- 25. oktober
Utskrift av presentasjonen:

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting i fag- og yrkesopplæring -hva skal til i praksis, -og hva med lærerkompetansen?

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Bakgrunn - Oppvokst på Bøler - Realartium fra Oslo Sprogskole - Befalsutdanning i Marinen - Matematikk, Uio - Norges idrettshøgskole - Matematikk, Hio - Skoleevaluering, Hio - Yrkespedagogikk, Hiak - Masterstudie, Hiak Praksis - KNA Hotellet - Vaktmesterkompaniet - Fellesmeieriet - KNM Harald Hårfagre - Park og idrett - Glassmesterfaget - Haugerud Ungdomsskole - Hellerud Vgs - Skeid: A-lag herrer, 2. divisjon og Adeccoligaen - Bøler: Eliteserien Kvinner - Bøler: A-lag Herrer, 3-4 divisjon - Hiak matematikk fra nov. 2010

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Organisering Teori og praksis Relevans

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Organisering UkeOrganiseringTiltakTema 35To grupperLokal kartleggingsprøveLengdeenheter omgjøring 36 Tolærer i hallen Innlæring og oppfølgingLengdeenheter 37 Tolærer i hallen Innlæring og oppfølging Lengdeenheter og Pytagoras 38 Tolærer i hallen Innlæring og oppfølging Lengdeenheter, areal, Pytagoras 39 Tredeling etter kartlegging IOP elever i minste gruppaLengdeenheter, areal, volum og prosent 41Tredeling etter kartlegging IOP elever i minste gruppaRegnerekkefølge

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland VG1 Mandager 3-deling Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 1 økt: 8:15 – 10:15Matte Engelsk / Norsk Bygg 2 økt: 10:30 – 13:15 Engelsk / Norsk ByggMatte 3 økt: 13:30 – 15:30ByggMatteEngelsk / Norsk

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Periodeplan i matematikk for Vg1 BA høsten Elevene blir delt i tre grupper etter to kartleggingsprøver, den ene er lokal tilrettelagt (30 august) etter erfaring om hvilke matematiske ferdigheter de trenger de første ukene på vg1 for å utføre de praktiske oppgavene i verksted. Undervisningen foregår nå hver mandag i en tredeling med 8, 10 og 12 elever i hver gruppe, mellom programfag, norsk og matematikk. Undervisningen blir tilrettelagt og organisert i små grupper under veileding både i klasserom og i verksted. Det vil også bli gitt individuell veiledning under oppgaveløsing, og ved praktisk arbeid i bygghallen.

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Organisering Matematikk i verksted

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Undervisning i små grupper

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Relevans

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Presentasjon av muntlig eksamen Muntlig eksamens oppgave

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Det er viktig at eleven opplever å mestre regneoppgaver, Og at dette kan motivere til å forstå nødvendigheten av å kunne anvende matematikken i byggfagene. Under praktisk arbeid i bygghallen skal eleven kunne lese og tolke byggtegninger og dra nytte av matematikken i eget arbeid. Det er viktig å knytte matematikken til oppgavene i verkstedet, ikke omvendt. Med dette mener jeg at oppgavene i matematikk må lages i forhold til det praktiske arbeidet, altså etter at den praktiske oppgaven i verkstedet er bestemt, eller om du vil matematikkoppgavene må tilpasses det praktiske arbeidet. I overført betydning må også faglæreren i matematikk følge elevene og arbeidet deres tidvis i verkstedet for faglig støtte, oppfølging og veiledning. Undervisningen blir tilrettelagt og organisert i grupper under veileding i bygghallen. Da er det en stor fordel at den enkelte skole har faglæreren i matematikk tett knyttet til byggfagavdelingen.

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Oppmuntring er viktig!

Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Takk for oppmerksomheten, håper vi får en flott vinter!