Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seksjonsoverlege ortopedisk avdeling
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Fjerning av livmoren med åpen operasjon / laparotomi
Pilotprosjekt KK Helse Bergen
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
Hverdagsrehabilitering
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
- mulighetenes senter -
Hverdagsrehabilitering
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Hofteproteser som dagkirurgi?
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Avansert klinisk sykepleie
Samhandling -utfordringer-
PREOPERATIV SYKEPLEIE. 2t 2003 kull 2001 kurs 1.2
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Rehabilitering – hva kan OUS bidra med?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Til deg som har fått halvsidig kneprotese
Elektroniske Behandlingslinjer…og bedre skal det bli……
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Samhandling Samhandlingsutvalg – Kommuner og Helseforetak Nasjonalt Pilotsykehus.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Hvordan planlegge framtidas sykehus
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Er dagkirurgi et trygt behandlingstilbud til brystkreftpasienter
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Enkel metode for hendelsesanalyse.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Pasientforløp alkohol
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Embolisering av muskelknuter på livmoren Hensikt:
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Virtuell avdeling Eidsberg kommune.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
1 Artrosekurs ” Kongress for sykepleiere med interesse for ortopedi 7. – 10.april 2011” Vegar Lønnheim og Linn Stokke Maude.
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Hjerneslagkonferansen 15. april 2016 Kriterier for spesialisert rehabilitering i Sørlandet sykehus Sindre Steen og Anne Kari Thomassen Koordinator ESR.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Velferdsteknologi.
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Hydrocephaluspoliklinikken
Fjerning av livmoren med åpen operasjon / laparotomi
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Innlegg fellesmøte for samarbeidsutvalgene
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Erfaringer fra praksis
Jan, 70 år. Fra Inderøy (Sykehuset Levanger)
Jan, 70 år. Fra Høylandet (Sykehuset Namsos)
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling

 Alle pasienter opplever et pasientforløp:  «den kronologiske kjeden av hendelser som utgjør pasientens møte med ulike deler av helse- og omsorgstjenestene»  Alle forløp er ikke nødvendigvis gode Hva er et standardisert pasientforløp?

 en koordinert, tverrfaglig behandlingsprosess  avklart start- og endepunkt  definert pasientgruppe  basert på en normativ beskrivelse av mål og tiltak.  Forløpet skal  fremme samhandling  fremme pasientsikkerhet og- tilfredshet  være forankret i faglig evidens og god klinisk praksis  sikre effektiv ressursutnyttelse  gi målbare resultater Standardisert pasientforløp

 Først skal vi gjøre det bedre  Så skal vi gjøre det raskere Standardisert pasientforløp i ortopedisk avdeling

 «The operation of the century: total hip replacement»  Lancet 2007;370:  Dokumentasjon på av 95% av protesekomponenten er velfungerende etter 10 år  Høy pasienttilfredshet og funksjon  Relativt lav forekomst av komplikasjoner:  løsning, infeksjon, luksasjon, nerveskade, tromboemboliske komplikasjoner, beinlengdeforskjell, Trendelenburg gange. Hvorfor skal vi gjøre det bedre?

 Helseministeren offentliggjør behandlingskvalitet  Helse Vest har i sitt styringsdokument satt fokus på pasientforløp og har utarbeidet egen håndbok i etablering av pasientforløp  Klinikkdirektør har gitt oss i oppdrag å etablere et standardisert hofteproteseforløp  Hofteprotese kirurgi er i utsatt for konkurranse blant ortopediske avdelinger i Norge Hvorfor skal vi gjøre det bedre?

 Først skal vi gjøre det bedre  Formålet er til enhver tid å gi pasientene den beste behandling  Evidensbaserte kliniske tiltak  Bedre organisering  Pasientene må informeres, motiveres og moduleres  Utfordre tradisjoner Hvordan skal vi gjøre det raskere?

 Etablere et dynamisk, men standardisert hofteproteseforløp som har til hensikt å korte ned rekonvalesens tiden uten økt komplikasjonsfare og med høy pasienttilfredshet til følge Målet

 Selvstendig i personlig pleie  Mestre krykkegang i trapper og gjennom sengeposten  Komme seg inn og ut av seng på egen hånd  Reise seg opp fra stol  Tilstrekkelig smertelindring med VAS under 5  Akseptere utskrivelse  Alle pasienter utskrives til hjemmet Utskrivelseskriterier

 Nøkkelen til rask oppfyllelse av utskrivelseskriterier er tidlig mobilisering  Smerte holder pasienten i sengen og forsinker mobilisering  Pasienten må være informert om viktigheten av rask mobilisering og være trygg  Full vekt belastning etter implantasjon av usementert totalprotese i hofteledd er trygt  Tidlig mobilisering gir færre komplikasjoner. Mobilisering

 Operasjon tidlig i uken  Faste kriterier for blodtransfusjon  Unngå bruk av urinkateter  Unngå bruk av dren  Marevanbruker opereres som nr 2 og 3 Organisering

 Rtg bilder tatt i transport fra oppvåkning til post  Hjelpemidler anskaffet før innkomst  Transport hjem klarlagt før innkomst  Når utskrivelseskriterier er tydelige, både for pasient og pleiepersonale, kan kriterier vurderes to ganger daglig, og pasienten utskrives uavhengig av visittrunder. Organisering

 Skifte fra tradisjonell pleie til interaktiv deltagelse med pasienten, der pleiepersonell skal:  informere og motivere pasienten  tilrettelegge for mobilisering  kontinuerlig evaluere utskrivelseskriterier og delta aktivt i utskrivelse  delta ved tverrfaglig preoperativ informasjonsdag  egne pasientrom for hofteprotesepasienter Prinsipper for pleie

 Pasienten skal informeres og motiveres til aktiv deltagelse  Informasjon om forventet innleggelsesvarighet  Forventninger justeres til de faktiske forhold for å øke tilfredshet med forløpet og utfallet Pasienten

 Gi realistisk informasjon om operasjonsforløpet og forventet resultat  forventinger må justeres i forkant for å øke pasienttilfredshet i etterkant  Grunnleggende om inngrepets art, normalforløp og mulige komplikasjoner  Informasjon om kort innleggelse og de funksjonelle utskrivelseskriterier for å motivere til rask rekonvalesens  God pasientinformasjon kan redusere engstelse Preoperativ informasjon

 Endringer i organisasjonen krever at arbeidet er organisert som et prosjekt  Arbeidsgruppe bestående av sykepleier fra post og poliklinikk, personell fra anestesi, intensiv og operasjon, samt fysioterapeut og protesekirurg. Hvordan gjør vi dette i praksis

 Kartlagt dagens forløp fra henvisning til kontrollopplegg med fokus på forløpet i sykehus  Gjennomgått alle kliniske prosedyrer  Kartlagt hvilke utfordringer de ulike faggruppene har  Startet arbeidet med en arbeidsplan for operasjonsforløpet  Skissert nytt forløp til en pilot Hva har vi gjort så langt?

 Innføre en preoperativ informasjonsdag for pasienter som skal opereres samme dag eller uke  Informasjon fra ortoped, sykepleier fra post, operasjon/anestesi, fysioterapeut.  Standardisert informasjon og foredrag  Utarbeide en pasientbrosjyre  omfattende, men enkel informasjon om sykdom, behandling, forberedelser, forventninger, forløp, forholdsregler i etterkant og videre kontroll. Hva er de store endringene?

 Samle hofteprotesepasientene til en gruppe på sengeposten  Etablere dagligstue for pasientene med tilrettelagt ergonomi  Undervise pleiepersonalet i prinsippene for rask rekonvalesens  Etablere funksjonelle utskrivelseskriterier Organisasjonen

 en koordinert, tverrfaglig behandlingsprosess  avklart start- og endepunkt  definert pasientgruppe  basert på en normativ beskrivelse av mål og tiltak.  Forløpet skal  fremme samhandling  Fremme pasientsikkerhet og- tilfredshet  være forankret i faglig evidens og god klinisk praksis  sikre effektiv ressursutnyttelse  gi målbare resultater. Standardisert pasientforløp