Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Gruppe for sanntidstjenester - GFS Årsplan Hovedmål: Mål 1: Avvikling av gammel telefoni-infrastruktur Mål 2 Videreutvikle Sip-infrastruktur med.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
IT-ledernettverket 18. februar 2015 : Årsrapport for USIT for 2014: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Digital eksamen på UiA Status.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
Juleavslutning m/faglig opplegg 26. november Om forskjellig som har skjedd i høstsemesteret Lars Oftedal.
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte 7. februar 2017
Senter for læring og utdanning
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 21. november 2016
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 22. november 2016
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Prioriteringer 2016 – Webseksjonen Even Halvorsen
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
USITs Målbilde og prioriteringer
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Hva skal TD drive med i 2016?.
Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter (INT)
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Årsplan BO.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Fleksible Forskningstjenester – Allmøte usit 9 mars
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Allmøte 3. mars 2016.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Innføring i datahåndtering
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
NFR eInfrasøknad Tips Gard Thomassen, PhD
Standardisering av IT-virksomheten
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
27. mai 2016 Studielederne.
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Utskrift av presentasjonen:

Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal

Årsrapport for USIT for 2015  Høydepunkter Ledelsesvurdering for 3. tertial 2015  Mål og tiltak i USITs årsplan for februar 2016Side 2

Generelt om virksomheten i 2015  2015 var et nytt år med høy grad av stabilitet og tilgjengelighet i infrastruktur og IT-tjenestetilbud Ingen tjenesteavbrudd som rammet brukere over et vesentlig tidsrom Ingen sikkerhetshendelser som rammet et stort antall brukere, brudd på behandling av personopplysninger håndtert på en god måte Kanskje viktigste tiltak for å redusere tidstyvers innvirkning og sikre en produktiv arbeidshverdag for ansatte og studenter 15. februar 2016Side 3

USIT i Årsplan for UiO for  Tiltak 4: Videreutvikling av forskningsinfrastruktur Ny nasjonal eInfrastruktur TSD – Tjenester for sensitive data  Tiltak 6: Nyskaping i undervisning og læring Vurdere variasjon i undervisnings- og læringsformer, inkludert bruken av digitale ressurser  Tiltak 8: Grønt UiO Grønn IT  Tiltak 11: Administrativ omstilling Endringer av infrastruktur og tjenester som konsekvens av teknologisk utvikling innenfor IT-området 15. februar 2016Side 4

Tiltak 4: Videreutvikle forskningsinfrastruktur  Ny nasjonal eInfrastruktur Etablert avtaler om leveranser til Sigma 2 Bistått i organisering, etablering og styring av den nye eInfrastrukturen og fulgt opp universitetets forskeres tilgang til denne Tilrettelagt tilgang for universitetets forskere til nordisk og europeiske eInfrastruktur: —NeIC – Nordic eInfrastructure Colalboration —Beregningstjenester (PRACE – Partnership for advanced Computing in Europe) og lagring, deling etc av forskningsdata (EUDAT) —Forskningsressurser innen språkvitenskapene (Clarin) og livsvitenskapene (Elixir), samt data fra CERN 15. februar 2016Side 5

Tiltak 4: Videreutvikle forskningsinfrastruktur  TSD – Tjenester for sensitive data 130+ forskningsprosjekter, 450+ brukere TSD 2.0 i ordinær drift i regi av egen tjenestegruppe —Ny forenklet løsning for innlogging i og tilgang til TSD Videreutvikling organisert i eget prosjekt Etablert nye tjenester og funksjoner: —Lagring, behandling og analyse av video og audio —Journalløsning for Psykologisk institutt —Innsamling av sensitive data med Nettskjema —Forskningsomgivelse for helseforskning (eColab) —Enkel tilgang til forskningsverktøy og –ressurser i livsvitenskapene med Lifeportal i TSD 15. februar 2016Side 6

Tiltak 6: Nyskaping i undervisning og læring (1)  Digital eksamen og digitale vurderinger Digital skoleeksamen etter JUS-modellen: 9500 eksamener høsten 2015 Inspera-pilot: 2500 eksamener høsten 2015 Arkitektur og tekniske retningslinjer for digital eksamen, digitale vurderinger og innleveringer FlexEx (tidligere ‘Pådrivermodellen’) Godt samarbeid med Avdeling for fagstøtte  Nye, fleksible læringsformer FutureLearn- og Canvas-avtalene FlexPhil og Music Moves Studentresponssystem EdTech-samlinger 15. februar 2016Side 7

Tiltak 6: Nyskaping i undervisning og læring (2)  Audiovisuelt utstyr (AV-utstyr) i universitetets lokaler Etablert kjøpsavtaler Utviklet og satt i drift felles, standardisert brukergrensesnitt og system for overvåking, administrasjon og drift av utstyret Podcast, Techsmith Relay og Mediasite, – spesifisert løsning for automatisering av opptak, lagring, behandling og publisering av forelesninger og andre hendelser i undervisningen Tilrettelagt god løsning for publisering av video, lyd og bilder på universitetets nettsted Godt samarbeid med fakultetene gjennom AV-faglig nettverk 15. februar 2016Side 8

Tiltak 6: Nyskaping i undervisning og læring (3)  IT-tjenester for studentene Utbygging av trådløsnettet —Skiftet ut 400 gamle aksesspunkter —Gjennomført anbud på utstyr til oppgradering av trådløsnettet Mine studier Office februar 2016Side 9

Tiltak 8: Grønt UiO  Grønn IT Fortsatt utskifting av fysiske maskiner med virtuelle, sparer strøm og forenkler oppsett, drift og vedlikehold Vedlikehold og videreutvikling av virtualiseringsinfrastrukturen Etablert tjeneste for desktop videokonferanse Nye utskriftstjenester som reduserer utskriftsvolum betydelig 15. februar 2016Side 10

Tiltak 11: Administrativ omstilling  Strategisk retning og prioriteringer 1.Forskning og utdanning har førsteprioritet 2.Skytjenester (“Cloud Computing”) og forenklet tilgang til tjenester på brukernes eget utstyr (“BYOD – Bring Your Own Device”) er modellen Plattformen) 3.Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene  Samordning av prosesser og beslutninger innen IT i forskning og utdanning Vedtak i rektoratet 8. oktober 2015  IT for et fremragende universitet  IT-ledernettverket, IT-konferansen og samarbeidet i universitetets IT-organisasjon 15. februar 2016Side 11