Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSunniva Ellingsen Endret for 9 år siden
1
IT-ledernettverket 18. februar 2015 : Årsrapport for USIT for 2014: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal
2
USIT i 2014 Sterk innsats og svært mye levert. Takk for det! Og en del utfordringer Beretningen om dette ligger her: http://www.usit.uio.no/om/it-dir/planer/2014/usit-i-2014/ Tekstlig beretning Rapport fra virksomhetsområdene i USITs årsplan for 2014 Oppsummering av rapportering fra prosjekter, tjenestegrupper, underavdelinger, seksjoner og grupper 26. februar 2015
3
Rammer og føringer Organisering og standardisering av universitetets IT- virksomhet IT i nærhetsmodellen Universitetets årsplan for 2014-16 Tiltak 5: Videreutvikling av forskningsinfrastruktur Tiltak 7: Nyskapning i undervisning og læring Tiltak 11: Grønt UiO og Grønn IT Tiltak 15: Internt handlingsrom - administrativ utvikling Tiltak 16: Infrastruktur - Areal og IT 26. februar 2015
4
Oversikt over årsplanen 1.Forskningskvalitet Tjenester og ressurser for forskningen 2.Studiekvalitet Tjenester og ressurser for undervisning, læring og studier 3.Administrativ IT Tjenester og systemer for administrativ virksomhet 4.Fellestjenester Tjenester alle bruker 5.Infrastruktur Grunnlaget alt hviler på 6.Strategi, styring, organisering 26. februar 2015
5
1: Forskningskvalitet Estimert bruk av fellestjenester og infrastruktur: ~40% Tjenester for sensitive data Iverksatt versjon 2.0 med planlagt sett av tjenester —Sikker innsamling av data med Nettskjema —Programvare og verktøy —Regneressursen Colossus —Analyse av videomateriale —Med mer Enkel tilgang til forskningsressurser via portaler Utbygging av LifePortal for livsvitenskapene Andre aktuelle fagområder Tilpassinger av Galaxy (avregning, rapportering, autentisering) 26. februar 2015
6
Forskningskvalitet (forts) Lagringstjenester Arkivtjeneste for forskningsdata i NorStore 1 Tb til forskerne Utredning om lagring og deling av forskningsdata startet Abel Utvidet lagringskapasitet Nettskjema og annen datainnsamling Sikker innsamling av spørreskjemadata Flervalgsprøver, quiz og annen utvikling Innhenting (‘skraping’) av data i sosiale medier, nettdugnader etc 26. februar 2015
7
Forskningskvalitet (forts) Metodestøtte med mer Statistiske og kvalitative metoder Utredning av LIMS-systemer Semestervise kursuker Arbeidsgruppe for IT-støtte til forskning 26. februar 2015
8
2: Studiekvalitet Estimert bruk av fellestjenester og infrastruktur: ~30% Utvikling, forvaltning og publisering av innhold Mediearkiv Publisering i Vortex Digital eksamen og digitale vurderingsformer Digital skoleeksamen etter JUS-modellen —JUS, UV Medisin UiO Digital eksamen Etablering av ‘Min side’ for studentene Nettverket ‘EdTech-UiO’ 26. februar 2015
9
Studiekvalitet (forts) Nye undervisnings- og læringsformer MOOC-løsning for universitetet: Futurelearn NOU 2014:5 “MOOC i Norge” Flexphil med flere Avvikling av egen Fronter-instans for universitetet Prosjekter: Veikart for UiOs digitale undervisning (VUDU) Studentresponssystem 26. februar 2015
10
3: Administrativ IT Ny alumniløsning Mangler et par avklaringer før overlevering Bilagslønn Utarbeidet forslag til innloggingsløsning Universitetets administrative systemer SAPUIO, HR-portal Oppgradering til Oracle eBusiness Suite til versjon R12 Ny versjon av Basware Høy oppetid, nesten ikke uplanlagt nedetid 26. februar 2015
11
4: Fellestjenester Vortex og universitetets nettsted Universell utforming Responsivt design for mobile enheter Standardisert malsett og driftsopplegg for nettstedene Web Service-integrasjon Sanntids-/AV-/multimedietjenester SIP-infrastruktur Kjøpsavtale for anbefalt AV-utstyr Opptak av forelesninger AV-nettverk 26. februar 2015
12
Fellestjenester (forts) Ny utskriftstjeneste for universitetet Utrulling av Safecom Selvbetjeningsportal Portal for utskrift fra mobile enheter med mer NIKE – Ny integrert kalender- og e-posttjeneste Infrastruktur for Outlook/Exchange Gradvis utrulling til brukergruppene Lotus Notes/Domino avviklet Mobile tjenester Anskaffet rammeverk og startet pilotering av plattform og tjenester 26. februar 2015
13
Fellestjenester (forts) Lagringstjenester Flyttet hjemme- og fellesområder til ny lagringsløsning Startet arbeid med retningslinjer for backup og anskaffelse av ny backup-programvare 26. februar 2015
14
5: Infrastruktur 26. februar 2015 Tjenestedrift og –vedlikehold Startet arbeid med 10 Gbps-infrastruktur på maskinrommet Utviklet ny løsning for innsamling av konfigurasjonsdata med mer (Nivlheim) og overvåking av tjenester og systemer (Zabbix) Windows-tjenester overvåket av SCOM 2012 Skille server- og klientnett Trådløsnettet Plan for oppgradering av trådløsnettet lansert, finansiering sikret Gjestenett og ny løsning for førstegangs innlogging Nytt driftssenter Prosjekt godt i gang
15
Infrastruktur (forts) Windows klient- og serverdrift Veikart for Windows 8.1, Internet Explorer 11, Office 2013 SCCM-basert drift av Windows-servere Tivoli, F-Secure, Windows XT faset ut AD – Active Directory Domenekontrollere oppgradert Startet rydding av OU-er og GPO-er Migrasjon til eget klient-AD Utvikling av UHAD for UH-sektoren Ny infrastruktur for Web-hotellet 26. februar 2015
16
6: Strategi, styring, organisering Organisering og standardisering, nærhetsmodellen IT-ledernettverket, fellesmøte m/lokal IT, IT-konferansen Møte m/ledelsen ved fakulteter og andre enheter IT i nærhetsmodellen, sluttføring av iverksettning av styrevedtaket om “Organisering og standardisering av universitetets IT- virksomhet” Organisasjonsutvikling av USIT Gruppe for sanntidstjenester Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging Gruppe for datafangst og samlingsforvaltning Samarbeidstiltaket Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) 26. februar 2015
17
Strategi, styring, organisering (forts) IT-juridisk arbeid Behandlingsansvarlig for personopplysninger Høringer og utredninger —“Digital vurdering og eksamen, en juridisk vurdering” Nytt IT-reglement for Universitetet i Oslo IT-sikkerhetsarbeid Risiko- og sårbarhetsvurderinger, samt sikkerhetstesting av systemer og applikasjoner CERT Revisjon av IT-sikkerhetshåndbok for Universitetet i Oslo Adminstrativ IT Sekretariat for SKAIT, revisjon av forvaltningsrammeverk 26. februar 2015
18
Sluttord Om alt som ikke står i årsplan … 26. februar 2015
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.