Forebygging i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Unge & Rus.
Fra prøving og feiling til
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Fysisk aktivitet og helse
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barne- og ungdomskonferansen 2005, Værnes oktober, 2005
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Forebyggende innsatser i skolen
Forebyggende innsatser i skolen
Forebygging i skolen og felles faglig plattform
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
LP og evidens i undervisningen
Prosjektet Barn og Unge Hitra og Frøya kommuner, Åfjord, Samhandling til beste for Barn og Unge.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Samhandlingsreformen
Skolevandring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
TIDLIG ALKOHOLDEBUT?. Forskning er forenkling av virkeligheten. Viktig å sette sammen ulik type kunnskap for å forstå.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Virker idrett forebyggende på ungdoms psykiske helse? Wichstrøm, T. & Wichstrøm, L. Addiction, 104,
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
…..forebygging-verdiformidling-dialog-relasjon-refleksjon-undring-endring-forebygging-verdiformidling……. Bruk av rusmidler Statistikk 2007 Statens institutt.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Ruspolitisk handlingsplan Et kort sammendrag av innhold.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Avd. for helseopplysning - SiA
Samarbeid mellom skole og barnevern
En introduksjon.
Møte med Russeforeldre 2017
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
REalfagskommune!.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Utskrift av presentasjonen:

Forebygging i skolen

Hvorfor forebygge? ”Skadekontoen” er enorm!! 18 – 19.6 milliarder pr år (alkohol) Personnivå: Fysisk/psykisk/sosial Samfunnsnivå: Tap av arbeidskraft, vold, kriminalitet, skader etter ulykker, utgifter til sos.hjelp/barnevern/attføring; Utnytte mestringspotensialet/ressursene

Alkoholforebygging Alkohol er alltid det første (og for de fleste det eneste) rusmiddelet ungdom begynner med. Forebygging bør starte i riktig alder – være relevant for aldersgruppen Ungdomsfyll er et langt større problem enn bruk av narkotika Det er sammenheng mellom tidlig debut på alkohol og senere høyt konsum

Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,614,8 Vin14,915,115,3 Brennevin15,1 15,3

Konsum, liter ren alkohol i Norge i alderen 15 – 20 år

Andel som har brukt ulike rusmidler i 2006 sammenliknet med 1996

Overordnede strategier i rusforebygging ”Tilbudsreduksjon” ”Etterspørselsreduksjon”

Skolen som arena for forebyggende arbeid Tiltak utformes innenfor barn / unges normale oppvekst- og læringsmiljøer, under trygge rammer Treffer alle barn/ungdom og deres foreldre Både tiltak for alle, og tiltak for utsatte grupper Tiltak kan settes i verk tidlig, og opprettholdes over tid Lærere har kompetanse, pedagogiske verktøy og nære relasjoner til elevene Læreplanverk gir muligheter Kan vise til dokumentert positive resultater i forhold til forebyggende arbeid knyttet til atferd, røyking og mobbing

Universelle/selektive/ indikative tiltak Universelle tiltak (primærforebygging): Rettes mot ”alle”. Helsefremmende og sosial kompetansebyggende tiltak. Selektive tiltak (sekundærforebygging): Rettes mot spesifikke grupper/personer med forhøyet risiko. Indikative tiltak (tertiærforebygging): Rettes mot spesifikke grupper/personer med tilstedeværende problematikk.

Begrepet ”kunnskapsbasert” forebygging omfatter tiltak med sannsynliggjort og med dokumentert effekt Intensjon Sannsynlig effekt Dokumentert effekt Intuisjon- basert Teori- basert Data- basert Kunnskapsbasert forebygging

Elementer i en lokal skolestrategi Gravrok m.fl (2006): Lokal skolestrategi for rusforebygging og helsefremmende arbeid. Skriftserie fra NNK-Rus 1/2006

Hva kjennetegner lovende program? De har et solid teoretisk grunnlag som forklarer hvordan de virker De setter fokus på implementering De fokuserer på å styrke sosial kompetanse hos barn/unge Metoder som aktiviserer målgruppa De inneholder flere komponenter og inkluderer flere arenaer (eks: skole-hjem-fritid) Langsiktighet og kontinuitet De er tilpasset barnas og de unges utviklingstrinn De kan vise til dokumenterte resultater

Mer om tema finner du på forebygging.no/skole