Forebygging i skolen
Hvorfor forebygge? ”Skadekontoen” er enorm!! 18 – 19.6 milliarder pr år (alkohol) Personnivå: Fysisk/psykisk/sosial Samfunnsnivå: Tap av arbeidskraft, vold, kriminalitet, skader etter ulykker, utgifter til sos.hjelp/barnevern/attføring; Utnytte mestringspotensialet/ressursene
Alkoholforebygging Alkohol er alltid det første (og for de fleste det eneste) rusmiddelet ungdom begynner med. Forebygging bør starte i riktig alder – være relevant for aldersgruppen Ungdomsfyll er et langt større problem enn bruk av narkotika Det er sammenheng mellom tidlig debut på alkohol og senere høyt konsum
Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,614,8 Vin14,915,115,3 Brennevin15,1 15,3
Konsum, liter ren alkohol i Norge i alderen 15 – 20 år
Andel som har brukt ulike rusmidler i 2006 sammenliknet med 1996
Overordnede strategier i rusforebygging ”Tilbudsreduksjon” ”Etterspørselsreduksjon”
Skolen som arena for forebyggende arbeid Tiltak utformes innenfor barn / unges normale oppvekst- og læringsmiljøer, under trygge rammer Treffer alle barn/ungdom og deres foreldre Både tiltak for alle, og tiltak for utsatte grupper Tiltak kan settes i verk tidlig, og opprettholdes over tid Lærere har kompetanse, pedagogiske verktøy og nære relasjoner til elevene Læreplanverk gir muligheter Kan vise til dokumentert positive resultater i forhold til forebyggende arbeid knyttet til atferd, røyking og mobbing
Universelle/selektive/ indikative tiltak Universelle tiltak (primærforebygging): Rettes mot ”alle”. Helsefremmende og sosial kompetansebyggende tiltak. Selektive tiltak (sekundærforebygging): Rettes mot spesifikke grupper/personer med forhøyet risiko. Indikative tiltak (tertiærforebygging): Rettes mot spesifikke grupper/personer med tilstedeværende problematikk.
Begrepet ”kunnskapsbasert” forebygging omfatter tiltak med sannsynliggjort og med dokumentert effekt Intensjon Sannsynlig effekt Dokumentert effekt Intuisjon- basert Teori- basert Data- basert Kunnskapsbasert forebygging
Elementer i en lokal skolestrategi Gravrok m.fl (2006): Lokal skolestrategi for rusforebygging og helsefremmende arbeid. Skriftserie fra NNK-Rus 1/2006
Hva kjennetegner lovende program? De har et solid teoretisk grunnlag som forklarer hvordan de virker De setter fokus på implementering De fokuserer på å styrke sosial kompetanse hos barn/unge Metoder som aktiviserer målgruppa De inneholder flere komponenter og inkluderer flere arenaer (eks: skole-hjem-fritid) Langsiktighet og kontinuitet De er tilpasset barnas og de unges utviklingstrinn De kan vise til dokumenterte resultater
Mer om tema finner du på forebygging.no/skole