Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Retorikk og tekstanalyse
Media håndtering og kommunikasjon
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Presentasjonsteknikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Hvordan gjøre en god eksamen?
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Presentasjonsteknikk
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.

Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Estetiske virkemidler
Kapittel 14: Tale og lytte
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix

Glitrende talere Hitler i ”Viljens triumf”: Barack Obama: Iowa takketale: Barack Obama: Town Hall New Hampshire: 3yhttp://my.barackobama.com/page/community/post/obamaforamerica/gGM7 3y Martin Luther King jr:

Hva en taler/foredragsholder må tenke på Etos: å vekke tillit -Publikum må like deg -Hva slags image har du? -”Være seg selv”? -Hvor viktig er førsteinntrykket? Publikum gir deg litt tid (12 min?) -Innrømme egen svakhet? ”Jeg er ingen taler”… -Smigre forsamlingen? -En vits? -Selvironisk? -Sitat? -Ikke for hardt ut – ikke bruk opp kraften i starten

Patos: å vekke følelser -Varsom med patos i starten – bygg heller opp mot slutten -Gjentakelse av hovedpoengene (3x) -Bruke motsetninger -Språklige bilder -Fortell konkrete historier som appellerer til følelsene: Obamas fortelling om sin kreftsyke mor og hennes kamp mot helseforsikringsselskapene. -Humor -Stemmebruk og kroppsspråk

Logos: argumentene -Må tilpasses publikum -Bruk eksempler og illustrasjoner -Forenkling av kompliserte resonnementer; ikke for mange momenter -Spill på allment aksepterte verdier: ”All forskning sier”, ”rettferdigheten”, ”frihet” -Summer opp til slutt; gjenta hovedpunktene dine -Typisk argument: tese – oversikt over hva som skal komme – argumentene for – tilbakevisning av motargumentene

Memoria – å lære utenat -Den gylne hånd: ikke flere argumenter enn de som kan telles på en hånd -Viktig med god disposisjon -Memorer foran speilet

Actio: framføringen -Dagens foredrag som regel med manus/Powerpoint -Frigjør deg fra manuset/notatene -En god taler= en skuespiller -Kroppsspråkets betydning: -Mimikk og øyekontakt -Stemmebruk og pauser -Armbruk og kroppsholdning -Klær og sminke -Nervøsitet helt ok -Visuelle hjelpemidler? -Øyeblikket!! -Avslutningen – talens viktigste

Kan man lære seg å bli en god taler? -Kopiere gode modeller -Lese mye - skrive mye -Parafraser av tekster man liker godt -Samme budskap i ulike situasjoner

Øvelser i å bli å bedre taler Om etos (tillit): a) Tenk at du skal gi råd til politikere som skal på tv. Hva bør de gjøre for å vekke tillit hos følgende publikum: 1 Elever i videregående skole 2 Ungdom som ikke er interessert i politikk 3 Ungdom som er opptatt av miljøspørsmål 4 Muslimske ungdommer -Hva bør politikerne særlig passe seg for ikke å gjøre? b) Tenk deg at du skal delta i en skoledebatt i forbindelse med valget. Hvordan burde du starte åpningsinnlegget ditt for å vekke størst mulig tillit? c) Tenk deg at du skal holde en presentasjon for ungdomsskoleelever om skolen din Du skal overbevise dem om at de bør søke vår skole. Hvordan ville du ha åpnet innlegget ditt?

Om patos: a) Les kongens nyttårstale Finn eksempler på patos i talen. Hvordan kan talen framføres for å forsterke virkningen? Les talen høyt og eksperimenter ved å heve eller senke stemmen, bruk av gester, blikket, kroppsspråket etc. Framfør for klassen.kongens nyttårstale b) Skriv en hyllingstale til hverandre. Bruk ”den gylne hånd”, og lær talen utenat. Det er lov å skrive et nøkkelord på hver finger. Bruk også patos. (Eksempel: ”Har noen her i kveld noen gang sett Knut snike seg unna?” ”Knut er den som holder kameratgjengen samlet.”.

Andre øvelser: a)Innledning til debatt: Lag en kort innledning til en debatt. To personer går sammen og inntar hvert sitt ståsted. Du får maks 5 minutter til å overbevise forsamlingen om ditt syn. Her er noen temaer du kan velge: 1)Bør vi innføre begrensinger på antall sydenturer hver person kan ta? 2)Bør vi avskaffe karakterene i skolen? 3)Bør elevene få mer innflytelse i skolen? 4)Bør fildeling forbys? 5)Bør Norge sende styrker til Afghanistan? 6)Finn på deres egen problemstilling

Flere øvelser: b) Velg en tekst du liker godt, eller les en artikkel i en avis. Gjør teksten enda mer patosfylt enn den opprinnelig er. c) Skriv om følgende setning så mange ganger du kan. Framfør den på ulike måter: ”Ditt brev har behaget meg meget” (Erasmus av Rotterdam) d) Ta for deg en begivenhet, gjerne noe du har lest om i en avis. Presenter saken så kort du kan. Hva kan du utelate, hva må med, hvordan kan du presentere saken så knapt som mulig, og samtidig gjøre den interessant? e) Hva er god bruk av hjelpemidler? f) Skriv en bursdagstale eller konfirmasjonstale til en person du kjenner godt. Framfør for klassen. (Tenk på etos, patos, logos, kroppsspråk)