Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
utnytte ledg rom/medløpspasning
4 Bruk øynene riktig.
ADVERB.
Lilandspeiderne Informasjon.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Påsan Påsan var fisker. Hver dag rodde han ut på sjøen og tok opp garnet sitt. Det hadde stått i vannet hele natten. Garn står like over bunnen. Garn står.
Å skrive en god innledning
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
GOD MORGEN.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Lekseplan for 5.trinn uke 16 Mandag 13. april– fredag 17. april.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
PREPOSISJONER.
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Verb Verb er ord som fortel kva nokon gjer eller kva som hender. Vi skal konsentrere oss om å bøye verba a verbo. Det vil seie i eit skjema med: Infinitiv.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Sammendrag. ak-i-staten/
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Frem.
Gang.
Dommer og Frelser.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
2. Melissa, Petter og Cindy
Norsk Grammatikk .
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Kapittel 4 oppgave a) Fra perfektum til preteritum 
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 46.
Utskrift av presentasjonen:

Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå skal vi jobbe litt med verb, følg nøye med og lær! Å gjøre Et verb det er en handling gjort av noe eller noen Å kysse som klappe, kysse, slå og gå og mye, mye mer. Å ta Nå tar vi oss en runde, der hver skal si en ting Å danse Om hva du liker gjøre, som å danse rundt i ring. Å sitte Jeg kan sitte fint på stolen min, sa Lise med et smil Å rope Og Lasse ropte kjekt at han kan få til alt han vil. Å spille Og Tor sa spille fotball og Vilde spille sjakk. Å lage Og vesle Solveig Bakken hun har laget seg en krakk.

Presens: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Nå endrer Et verb det kan vi endre, og det kaller vi «å bøye» Nå skjer i nåtid, fortid, fremtid – ja alt etter når det skjer. Nå bruker Små hjelpeord vi bruker, så vi lettere skal huske Nå husker I rekkefølgen: Å – og NÅ – I GÅR og så vi HAR Nå har Infinitiv (å) og presens (nå) og så preteritum (i går) Nå går Og siste ord: Perfektum (har) – det er orda i en sum. Nå sa Kan jeg få gå på do, sa Jon – Jeg må så fryktelig! Nå mister Så har jeg mistet blyanten, jeg må visst få en ny. Nå ser Og søte Anne Lise, hun så ned med røde kinn Nå hvisker for Ole hadde hvisket ømt: vil du bli jenten min?

Preteritum Om handlinger som er AVSLUTTET i fortiden. Vi kan bruke hjelpe ordene «I GÅR» «Jeg spilte fotball i fem år.» (…og spiller ikke lenger.) I går sukket Jeg syns det er litt vanskelig, sa Kjellemann og sukket. I går husket Det er så mange rare ord, og alt vi huske må. I går klødde Og læreren han klødde seg i hodet, mens han kikket I går grunnet I taket litt og grunnet før han sa til sine små: I går lærte Da du var lite gutt og skulle lære deg å gå I går syntes Det var nok ganske vanskelig, men synes du det nå? I går trodde Jeg tror nok du kan lærer dette, om du bare vil. I går øvde Men du må øve jevnt og trutt, og så enda litt til. I går lærte For har du lært å sykle, aldri glemme det du kan. I går satt Slik også med den kunnskapen som sitter som den skal!

Perfektum uttrykker handlinger som startet i fortiden, men som fortsetter, eller har virkning i nåtiden. «Jeg har spilt fotball i fem år.» (og gjør det fremdeles…) Har sett Og læreren han så først på den ene, så den andre. Har ropt Så rettet han seg opp og ropte glad: reis opp og stå! Har husket Selv om vi lærer mye, må vi også huske dette: Har levd En viktig ting i livet er å leve her og nå! Har bøyd Nå bøyer vi, og tøyer vi – og tuller lite grann. Har lekt Ja, kom nå og bli med, så skal vi leke alle mann! Har hinket Så hoppet de, og hinket litt, og snurret rundt omkring. Har gått De lekte «Bro, bro Brille,» og gikk hånd i hånd i ring. Har sluttet Men alt må ha en ende, også denne dag tok slutt Har sprunget Da klokka klang de yr og glad sprang ut til friminutt.