WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Advertisements

YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Dette er klassen vår. Vi er jenter og gutter som trives saman.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Fagforbundets stipendordning. 2 Stipendordningen har som formål å støtte opplæringstiltak og kompetanseutvikling for yrkesaktive medlemmer. I budsjettet.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Nav veileder i videregående skole
JOBCAF’E
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Rapport: Å ville utvikle skolen
Rådgiversamling 2. november 2016
Velkommen til August 2017.
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Fellesmøte Fellesmøte.
- Tverrfaglig, praktisk eksamen Vg2 - Skriftlig eksamen Vg3 Gjennomgang av ordningen ved Saltdal videregående skole.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Gjennomføring etter 5 år
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Rapport Veidekke.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.

Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag. Gjennomføring og deltagelse i skolekonkurranser setter også fokus på kvalitet i opplæringen og i yrkesutøvelsen.

 Vi mener at konkurranser kan være en nyttig del av underveisvurdering, og de passer godt som trening til eksamen. Med praktiske yrker er det viktig med trening i realistiske situasjoner – samtidig som elevene har godt av å bli dyttet litt ut at komfortsonen som en vanlig klasseromssituasjon kan være.  Gjennom å profilere skolekonkurransene kan vi vise fram den faglige kompetansen våre elever og lærlinger har, og bidra til at yrkesfagene blir mer synlige. Vi er avhengig av at elever søker seg inn på yrkesfaglig utdanning, og ved å vise fram hva fagene inneholder ønsker vi å bidra til at flere søker seg inn på yrkesfaglig retning når de starter på sin videregående opplæring.

Konkurransen skaper skjerpet fokus.

En fornøyd gjeng etter en lang dag.

 Dette handler ikke om penger, men vilje.  Dette er bare positivt for skolene og dets utvikling.  Omdømmebygging, for elevene, skolene og fremtiden for yrkesfag.  En Rektor kan få til det han eller hun vil.  Dette vil bli et langsiktig prosjekt og må inn i planlegging og inkluderes i budsjettet på den enkelte skole. Det vil være midler - (å søke på)  Fokuserer på de gode tingene.

Tanker rundt gjennomføringen.