Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges historie Middelalderen Stavkirker
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
5 Kultur.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Oppstilling i bibliotek Norske erfaringer
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Skole.
Læreplanen i eldre historie
Registeret til DDK5 En bok uten register er som et rom uten lys
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Bjørn Erik Sørli og Tore Tanem Talegjenkjenning Radiologi Gjøvik Fredag 3. desember 2010.
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Rotary Distrikt 2260 Midtveismøtet Utfordringer i vårt distrikt v/ Åge Bjor.
Dewey: Gjenfødt digitalt Ingebjørg Rype Elise Conradi KORG-dagene 2012.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Norsk webversjon av Dewey
Raviner på Mallorca Begreper fra inkluderernote kan senere få tildelt eget nummer Ikke tillatt å dele videre med hjelpetabell 1 når emnet står i inkluderernote.
V ÅRT STUDIETILBUD. J URIDISKE FAG H UMANISTISKE OG ESTETISKE FAG S AMFUNNSVITENSKAPLIGE FAG L EKTORUTDANNINGER S TUDENTLIV.
0-9 med Dewey Unni Knutsen 4. oktober 2013
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Språk og språkpolitikk i Norden
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Kapittel 13 Dei nordiske språka. Mål Gjere greie for nokre skilnader mellom norsk, svensk og dansk Gjere greie for nokre likskaper mellom dei tre språka.
Norsk historie gjennom 1200 år Vikingtid (ca. 800 – ca 1050) – Harald Hårfagre (872) – Landnåmstid – Kristendommen (1030) Middelalder og dansketid – Lyse.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Introduksjon til Norsk WebDewey
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Opplæring i norsk WebDewey Ingebjørg Rype. Bakgrunn– hvorfor WebDewey, hvorfor fullstendig oversettelse? Om prosjektet Lisenser.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
0-9 med Dewey.
Opplæring i norsk WebDewey
NORDPLUS junior Programmet
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
Dewey: Gjenfødt digitalt
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Kirken før reformasjonen
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
BIBBI-emner i Norsk webDewey
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket

Endringer fra DDK5 til DDK23 1.Endringer i tabellene 2.Endringer fordi vi går over til standardløsninger 3.Endringer som følge av at vi går over fra DDK5 til at vi oversetter hele Dewey

Hvor finner vi opplysninger om endringene? Endringer fra DDC22 til DDC23: Historikknoter i WebDewey (fra DDC22-23) «Endringer mellom DDC22 og 23» fra åpningsbildet i WebDewey Endringer mellom DDK5 og DDK23 (både endringer som gjelder endringer i tabellene og bruk av tillatte løsninger) Nasjonale kommentarer BS-emneordene inneholder også DDK5-numrene

1. Endringer i tabellene 200 Religion 341 Internasjonal rett 936 Oldtidshistorie (Arkeologi) 948 Nordisk historie (Utvidelser i H5 og H6 for kvensk-kommer) H 7 Grupper av personer er fjernet

2. Endringer fordi vi går over til standardløsninger Norsk lov og rett: Ungdomsskolen: fra til 373 Skandinavisk oldtidshistorie: fra 948 til 936

3. Endringer som følge av fullstendig oversettelse Generelt mer fininndeling – lengre numre Generell forminndeling kan brukes flere steder (færre emner i inkluderer-noter) Hjelpetabell 3 A, B og C

200 Religion Kontinuerlige endringer for å gi mer plass til religion generelt og andre religioner enn kristendom Tillatte løsninger som gjør det mulig å bruke til religionen som dominerer i området. Kristendommen og Bibelen blir da klassifisert i 298.

Sammenlignende religionsvitenskap fra 291 til

340 Lov og rett Endringer i tabellene Fra tillatt løsning til standardløsning for norsk rett

341 Internasjonal rett DDK5: 341 Internasjonal rett Folkerett DDK23: 341 Folkerett Internasjonal rett eller rett som angår mellomstatlige organisasjoners rett (f.eks. EU, EØS) og har tilsvarende numre i klassifiseres nå i

341 Internasjonal rett DDK5: Internasjonal økonomisk rett EU/EØS økonomiske funksjoner DDK23: Regulering av økonomisk aktivitet EU/EØS økonomiske funksjoner

Inndeling for å få fram ‘regionale mellomstatlige organisasjoner

Både norsk og utenlandsk rett i DDK 5: Norsk rett i , om utenlandsk og sammenlignende rett i 349 DDK 23: Alt innen de enkelte juridiske disipliner i , ikke bare for Norge Oversiktsverker i 349

Både norsk og utenlandsk rett i DDK5: EU/EØS økonomiske funksjoner Norsk økonomisk rett Svensk økonomisk rett DDK 23: EU/EØS økonomiske funksjoner Norsk økonomisk rett Svensk økonomisk rett

Ungdomsskolen fra 372 til 373 DDK5: Ungdomsskolen (nummer som bare ble brukt i norsk utgave av Dewey) DDK23: 373 Opplæring på grunnskolens ungdomstrinn og videregående opplæring men Oversiktsverker om grunnskolen i 372

Ungdomsskolen - didaktikk Metoder for undervisning og læring Klassifiser undervisningsmetoder i et bestemt fag på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole eller høyere utdanning i , tilføyd notasjon H fra Hjelpetabell 1, f.eks. undervisningsmetoder i matematikk i videregående skole H1--071

Skandinavisk arkeologi fra 948 til 936 Utvidelser og endringer i 936. Flere områder har fått eget nummer, og det er nå mulighet til å dele inn f.eks. norsk oldtidshistorie geografisk.

Skandinavisk arkeologi fra 948 til 936 DDK 5: Eldre historie til ca 800 (Norge) Oldtiden i Finnmark DDK Eldre historie til ca 481 (Norge) Oldtiden i Finnmark

948 Skandinavia og Finland DDK 5: (finsk) Lappland H Lappland Her: Barentsregionen, Nordkalotten, Sameland (Sápmi) DDK23): 948 Skandinavia og Finland H Skandinavia og Finland Inkluderer: Barentsregionen, Nordkalotten, Sameland (Sápmi)

948 Skandinavia og Finland Endringer i periodetabellene både for Norden som helhet og de enkelte nordiske land. Klassebetegnelsene og inndelingene er de samme, men endringer i notasjonene.

948.1 – Norsk historie NotasjonDDK 5Norsk webDewey (DDC 23) Eldre historie fram til ca. 800 Eldre historie fram til 1536 Inkluderer perioden med Kalmarunionen, Her: Middelalderen 948.1(012)(Oldtiden fram til 481) Vikingtiden, ca 800-ca 1050 Inkluderer perioden med Kalmarunionen, Her: Middelalderen Middelalderen, ca Perioden med unionen med Danmark,

Norsk historie – forskyvninger NotasjonDDK 5Norsk webDewey (DDC 23) Reformasjonen og unionen med Danmark, Perioden med unionen med Sverige, Førparlamentarisk tid, Perioden med parlamentarisme og unionsstrid, Unionen med Sverige,

948.1 Norsk historie DDK 5: DDK 23:2000-

948.2 Norsk historie Norsk historie på 1900-tallet: 082 $a $25/nor 082 $a $223/nor Norsk historie på 2000-tallet: 082 $a $25/nor 082 $a $223/nor

948.2 Norsk historie Norsk historie på 1900-tallet: 082 $a $25/nor 082 $a $223/nor Norsk historie på 2000-tallet: 082 $a $25/nor 082 $a $223/nor

Hjelpetabell 3a, b, c 3A Ett enkelt forfatterskap; enkelte eller samlede verker av én enkel forfatter; biografier om én enkel forfatter 3B Flere enn ett forfatterskap; samlede verker av flere enn én forfatter; biografier om flere enn én forfatter; og i tillegg for litterær komposisjon i bestemte litterære former 3C Ytterligere litterære elementer brukt i nummerbygging innen Hjelpetabell 3B og slik det er forklart under 700.4, 791.4,

Hjelpetabell 3a Ett enkelt forfatterskap, enkelte eller samlede verker av én forfatter, biografier om én enkelt forfatter -kan legge til litterær form (som i DDK 5) --kan legge til litterær periode Eks.: En biografi om Henrik Ibsen:

Hjelpetabell 3B og 3C 3B brukes for flere forfatterskap Kan få fram bestemte elementer som motiv, type, periode ved hjelp av Hjelpetabell 3C Eks.: / – En samling norske haiku-dikt om kjærlighet

Hjelpetabell 3b og 3c Eks: / Norsk litteratur 13B - poesi 0413B - haiku 8 3B – samling 35433C - kjærlighet

Hjelpetabell 3c Kan også brukes for kunst generelt og for film, radio og tv. Eks: En kjærlighetsfilm Film 35433C - kjærlighet

Hjelpetabell 5 og 6 - Kvensk Kvener som folkegruppe T5— Kven Kvensk språk: T6— Kven Finnish Dette nummeret er ennå ikke i bruk, men er vedtatt etter forslag fra Universitetet i Tromsø.

Hjelpetabell 7 Grupper av personer er fjernet DDK 5 og tidligere: Inndeling etter f.eks. etnisk eller nasjonal bakgrunn, kjønn, alder, sosiale særtrekk, yrker DDK 23: Erstattet med direkte bruk av notasjoner som allerede er tilgjengelige i tabellene og i notasjon 08 fra H1.

Hjelpetabell 7 er fjernet DDK 5: Til basisnummeret legges numrene fra Hjelpetabell 7, f.eks. politietikk DDK23 Til basisnummeret legges , f.eks. politietikk