KOMPETENT | ÅPEN | PÅLITELIG | SAMFUNNSENGASJERT IKT DRIFT 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Advertisements

Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Organisering av IKT området - Roller og ansvar…
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Ikt-enheten Status i dag.
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Presentasjon av virksomhet
Presentasjon av virksomhet Q
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Felles anskaffelse av LMS
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Organisering av IKT området
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Presentasjon av virksomhet Q2.2009
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Webinar – eWorker og eMeetings
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Presentasjon av virksomhet Q2.2008
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.
TJØME KOMMUNE IKT utfordringer Flere brukere – spesielt PLO Flere maskiner Flere programmer i bruk Økt bruk av IKT på alle områder Økt forventning om tilgjengelighet.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Enhet for digitale driftstjenester
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
IT-ledernettverket 18. april 2018
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

KOMPETENT | ÅPEN | PÅLITELIG | SAMFUNNSENGASJERT IKT DRIFT 2016

Bestiller-leverandør modell  IKT Strategi  IT Sikkerhet og overordnet behandlingsansvar etter POL  Samordning og prioritering – IKT HP  Kvalitetssikring og etterlevelse (compliance)  Leveranse av drifts- og forvaltningstjenester i samsvar med SLA  Tilby tjenester knyttet til brukerstøtte (funksjonell og teknisk)  IKT infrastruktur og teknologisk plattform  Sikkerhet og operativt behandlingsansvar etter POL  Brukerfokus  Brukerkrav/funksjonelle krav  Finansiering  Gjennomføring av prosjekter (anskaffelse og implementering)  Kost/nytte – gevinstrealisering  Organisasjonsutvikling – nye prosesser og rutiner pluss tilpasninger i eksisterende  Opplæring og kompetanseheving

Overordnet om IKT Drift Tjenesteleveranser til Kommunale enheter Elever i grunnskolen Kommunale foretak Kommunale AS Interkommunale selskap Bergen kommunes innbyggere Drift av KS sin SvarUT løsning Over halvparten av landets kommuner og fylkeskommuner benytter løsningen pr 02/16 Egne budsjetter / økonomi 100 % inntektsfinansiert gjennom salg av tjenester

Visjon og virkemiddel IKT Drift skal være en konkurransedyktig driftsleverandør Virkemiddel: Forenkle – Fornye – Forbedre (FFF)

Leder Svein Dyrrdal Helpdesk Rune Eliassen Server og applikasjonsdrift Tord Kolsrud Lokal drift Glenn Andersen Nettverk Per-Arne Hoff Økonomi, personal og administrasjon Wenche Moe Leveranse Service management Tjenesteutvikling Operativ sikkerhet

Fokusområder Forretningsteknologi som understøtter brukernes behov Stabilitet, tilgjengelighet og tilfredsstillende kapasitet Prosesser, standardisering, selvbetjening, sikkerhet Skape helhet for brukerne Integrator-rolle Tjenestekatalog Døgnåpen forvaltning Økt tilgjengelighet til løsninger For ansatte og innbyggere Flere/bedre selvbetjeningsløsninger Bistå byrådsavd, eks Helse i Smart omsorg Mobil omsorg (basert på standard mobiladm.-løsning) Digitalisering Alternativ driftsløsning Økt automatisering i datasenter

Drift av arbeidsstasjon Bærbare PCer Stasjonære PCer Standard tjenester BK Fjerntilgang Trådløst nettverk Drift av mobile enheter Smarttelefoner Nettbrett Drift av Fagsystem Nivå 1 – Nivå 2 – Nivå 3 BASISDRIFT SERVERDRIFT NETTVERKSDRIFT SIKKERHET BRUKERSTØTTE TJENESTEORIENTERING (Tjenestekatalog)

Fokus på standardisering Bedre kvalitet og stabilitet (pålitelighet) Høyere produktivitet Bedre og forutsigbar økonomi Fornøyde og effektive brukere

Helpdesk 1.linje support (Single Point of Contact) til sluttbrukere Eierskap til Incident Management og Service Desk Brukeradministrasjon Feilhåndtering Brukerstøtte Office, HR-systemer, saks- og arkiv system Hjelp til avanserte telefoner og nettbrett Bestillinger Utførende bestilling (2.linje) standardbestillinger Utførende bestillinger (2.linje) vedr data-/telelinjer, telefoni Registrering, videresending og oppfølging av saker til eksterne underleverandører Varsling via SMS ved avvik og planlagt nedetid Døgnåpne tjenester, herunder Bestillingsweb og «Mine saker» Bemannet åpningstid – virkedager 07:00 – 17:00 Informasjon Egne sider med tips og veiledninger Driftsmeldinger Selvbetjeningsløsninger (passord-reset)

Server og applikasjonsdrift (SA) Drift av datahaller & basis infrastruktur Serverdrift, HW og OS (Windows, SUSE Linux) Applikasjonsdrift (fagsystem) Eierskap til overvåking (HP Software) Integrasjon/grensesnitt/filoverføring Databasedrift og forvaltning (Oracle og MS SQL) Drift av basis tjenester, eksempelvis Exchange Terminalservere (WTS/Citrix) Videreutvikling av driftskonsept, herunder blant annet SCCM, MAS, skripting, drift av antivirusverktøy og lignende Drift av SAN og backup-agenter Samordnet kommunikasjon (UC) Design og implementasjon av HA-løsninger (cluster, failover, etc) 2.linje support Vaktlag (24/7)

Lokal drift Drift av alle typer enheter PC – Mobil – Nettbrett Operativt forvaltningsansvar for klientplattformer Produksjon av image/plattform/konfigurasjoner for PC/mobil/nettbrett Byttepool (6 t leveringskrav) Drop-In tjeneste Onsite support til de 650 brukersteder LAN-drift – Drift av lokalt nettverksutstyr som svitsjer og aksesspunkt Befaringer/flyttinger/nye lokasjoner – rådgivning innen spredenett og dimensjonering av infrastruktur WLAN – design, rådgivning, leveranse og drift/feilsøking av trådløse løsninger Salg av konsulenttjenester Drift av kursroms-løsninger på Spelhaugen 2.linje support bl.a gjennom fjernstyring Operativt samarbeid og opplæring av 3.parts leverandører Videreutvikle dokumentasjon og rutiner, intern/ekstern

Nettverk Hovedfokus på kjernenett, herunder bl.a brannmurer Sikkerhet i kjernenett, datasenter og mot internett WAN drift (egen fiber, xDSL lokasjoner) Juniper Netscreen brannmur i datasenter og VPN løsninger Støtte til drift av telefoni (Alcatel MediaGateway, VoIP, Alcatel IP-telefoni, IP-MUX) Internett-aksess (2 Gb/s) Operativt samarbeid med kommunikasjonsleverandør (TDC AS) Drift og forvaltning av sentrale enheter i WLAN og gjestenett Spam filter (tett samarbeid med e-post drift hos SA) 2.linje support Videreutvikle dokumentasjon og rutiner Vaktlag (24/7)

Økonomi, personal og adm. Personal & økonomi oppgaver Informasjon, veiledning, interne rutiner Regnskapsføring, årsavslutning, rapportering, budsjett Lønnsføring Spisskompetanse Ansettelse, regler, HMS, IA-oppfølging, støtte til ledere Datafangst og prismodeller for fakturering av oppdrag og konsulentsalg, mva-spørsmål, kostnadsbase, prising Kursrom administrasjon Generelle stabsoppgaver, resepsjon, adgangskort

Operative støttefunksjoner (produksjon) Service Management Leveranse Operativ sikkerhetsansvarlig Tjenesteutvikling

Service Management Hovedansvarsområder for SM Etablere nye avtaler (salg) Nye kunder (interne og eksterne), tjenester, utarbeidelse av avtaler, etc Rådgiving og forhandlinger ift SLA innhold SLA rapportering Kunden sitt første eskaleringspunkt Kundedialog/-møter, samt rapportering av oppnådd SLA Avvik Ansvar for etablering og videreutvikling av tjenestekatalog Ansvarlig i IKT Drift for forvaltning av kundeavtaler

Leveranse Operativ enhet som styrer IKT Drift sine egne prosjekter/leveranser Prosjektledelse/-koordinering Store og komplekse oppdrag som krever koordinering Nye lokasjoner, større flyttinger Nye kunder, løsninger Koordinere leveranse av trådløse nett Store oppgraderinger, utrullinger Deltagelse i pre-sale og design, herunder Service Management sitt kontaktpunkt inn mot produksjon Oppfølging av andre typer prosjekt (eksternt) Utførende ressurser hentes som hovedregel fra produksjon og/eller eksternt

Kontakt oss Internett Service Management Direktør IKT Drift