1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Agenda  Introduksjon  Oppgaven  Muligheter  Utviklingsløp  Demo  Teknisk gjennomgang av Plassere  Siste Ord  Spørsmål?
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Leverandørutviklingsprosjekt
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Hvordan kan vi best overføre denne hendelsen til våre to andre nødetater?
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Desperate times calls for desperate measures Markedsandel gått fra +90% til under 20 Må integrere og få innpass på andre plattformer M$ går open source.
Digital postkasse til innbyggere
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Hva er gevinsten av dette?
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Forprosjekt integrering av biblioteksressurser inn i It’s Learning I gruppa: Sven K.Strøm Joost Hegle Rurik Thomas Greenall.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
STATUS OG FREMTIDSPLANER ARKIVPLAN.NO Arkiv i Nordland – 20. nov 2013.
Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator
Implementering av Blackboard på HF
RIS-metoden for prosessforbedring
NTNU Inkubator – En arena for innovasjon og samhandling
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
”Dette må vi da ha råd til”
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
Battery analysis application for electric cars
”Dette må vi da ha råd til”
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
Bakgrunn Delphi-klientene begynner å bli modne for utskiftning
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0

2 Hva er sandkassa ? Kun en lekeplass for ivrige studenter ? eller... en reell utviklingsplatform for åpen kildekode ved NTNU ?

3 Hvorfor trenger NTNU en sandkasse? Utnytte de ressursene som studentene utgjør til å lage applikasjoner som brukerne (og NTNU) trenger Gi grunnlag for en relevant prosjektplattform for IT-fag Tilby et miljø (forum) for samhandling og kunnskapsdeling relatert til applikasjonsutvikling, plattformer og rammeverk– på ulike kompetansenivåer Avlaste IT-avdelingen(e) både mht. ressurser og kostnader Tilby en ”produksjonsavdeling” for utvikling av applikasjoner som noen har behov for, også utenfor IT- miljøene ved NTNU

4 Innhold sandkassa / inkubator Tjenestekatalog over alle tilgjengelige tjenester (WS) Tilgang til tjenestene Nedlasting og konfigurasjon av relevante utviklingsmiljøer –Java –Liferay –iOS –Android –etc. Utviklerforum (blogg, wikis,diskusjonsforum, FAQ,etc.) Hosting av open source prosjekter (repository, versjonskontroll) Testmiljø

5 Hvordan utnytte sandkassa?

6 Scenario 1 En student ser et nytt behov, åpner et open source prosjekt i sandkassa, kommuniserer hva behovet er og starter utvikling Andre studenter får interesse for prosjektet og bidrar i å utvikle den nye applikasjonen (f. eks. en portlet i Liferay) Portleten får stor popularitet og mange brukere NTNU fanger opp at det er en applikasjon som har mange brukere og det vurderes om denne skal inn under Innsida 2.0s forvaltningsregime Applikasjonen ”godkjennes” og blir en offisiell ”Legg til”- applikasjon til arbeidsflaten i Innsida 2.0

7 Scenario 2 En forsker ved DMF har behov for verktøystøtte ifm. registrering og analyse av data samlet inn i et forskningsprosjekt Hun retter en forespørsel til et forum av faglærere innen IT som ønsker studentprosjekter En faglærer i forumet responderer positivt og planlegger prosjektet sammen med forskeren Utarbeide kravspesifikasjon på forhånd... ?

8 Scenario 2 (forts.)...eller; jobbe smidig (f. eks. scrum) og utvikle behov/krav og løsning gjennom tett samarbeid mellom ”kunde” og utviklingsteam og bygge funksjonaliteten i inkrementer? Studentene har i sandkassa en plattform hvor alt er tilrettelagt for å komme raskt igang med produksjonen Om prosjektet ikke leverer en komplett løsning, kan andre studenter fortsette arbeidet i et nytt studentprosjekt ved å jobbe videre på det samme open source prosjektet.

9 Scenario 3 NTNU ser et behov for en applikasjon som innebærer et større utviklingsarbeid og hvor time-to-market er viktig Det utarbeides en en kravspek. og legges ut et offentlig anbud på utvikling av funksjonaliteten – med utvikling i sandkassa som rammebetingelse Leverandør velges og utviklingen gjennomføres som et ”open source-” prosjekt i sandkassa Ved leveranse overtar NTNU forvaltningen av applikasjonen gjennom videreføring av prosjektet

10 Gevinster Jobbing mot virkelige tjenester og data gir større verdi enn mock-up data og –tjenester Sannsynligheten for at resultatet gir nytteverdi for NTNU er stor Svært lave utviklingskostnader Kortere time-to-market enn tradisjonelle prosjekter Mulig å tilby den ”hotteste” funksjonaliteten til enhver tid Viktig bidrag i å holde Innsida 2.0 up to date