PLANFORUTSETNINGER barriere 1 Norsk Oljevernforening For Operatørselskap 23.02.2016 #10924_v2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORA-håndbok rev 4 ( ) NORSK OLJEVERNFORENING FOR OPERATØRSELSKAP.
Advertisements

Kartforklaring Fjordlinje
FISK OG SEISMIKK 2012 Fiskerinæringens bidrag til bedre samordning
Riggflytt i praksis. Utfordringer og Erfaringer
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Hans Jakob Hegge, SVP Drift Nord
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Industriskisser Nordland VI/VII Oktober 2010
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Marine operasjoner i krevende farvann Marine operasjoner i krevende farvann En tema betenkning i lysark format.
STATENS SÆRAVTALER FOR REISER Svein-Erik Skamo
Kystverket.
Helseberedskapskonferansen 2013
Risiko for oljesøl fra skip i nordområdene
Nye regler for lengden av overtidsarbeid.
Utviklingstrekk i oljevernberedskap
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Leverandørseminar - LOG
INC Gruppen-Ambisjoner på Gjøa. Gruppens omsetning Totalt380 MNOK427 MNOK Oljerelatert278 MNOK269 MNOK.
Classification: Internal Status: Draft Hvilke nye områder i nord er av størst interesse for leting? OLF kontaktmøte i Stokmarknes, 27. mars 2009 Tove Stuhr.
Kartforklaring Fjordlinje
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
NIFS’ sjøsikkerhetsprosjekt januar 2008
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Strategiplaner og temakart Faglig forum 3. september 2013
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
JEVpres © Preventor AS Olje og Gass seminar 3-4 april 2003 HMS Petroleum - Kompetanseprosjekt Jan Erik Vinnem, Preventor/HiS Operasjonell risikoanalyse.
Velkommen til Spesialteamsamling august 2014 Hammerfest NORSK OLJEVERNFORENING FOR OPERATØRSELSKAP.
Revidert utgave av 6. januar 2006
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Overvåkningsplan Februar 2015
Norwegian Ministry of Fisheries Statsbudsjettet 2004 Presentasjon av Fiskeridepartementets budsjett.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Operasjonsrådgiver - Beredskap
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Sikkerhet og beredskap på norskekysten – rustet for morgendagens utfordringer? Haugesundkonferansen 2004 Statssekretær.
GEOFYSISK DATAINNSAMLING PÅ NORSK SOKKEL 2014
Overvåkingsplan Mars 2016 NORSK OLJEVERNFORENING FOR OPERATØRSELSKAP Innhold: Satellittoversikt per uke Flytasking Områdeinndeling / flyruter Oversikt.
Beredskapskapasiteter barriere 2 og 3 Norsk Oljevernforening For Operatørselskap #12740_v1.
Beredskapsbygging Grensesnitt: operatør - NOFO. Norsk Oljevernforening For Operatørselskap Beredskapsbygging Utgangspunktet for orienteringen er leteboring.
Presentasjon seminar om plugging av brønner Stortinget, 10. februar 2016 Harald Solberg Viseadm. direktør Norges Rederiforbund 2016.
Overvåkingsplan Juni 2016 NORSK OLJEVERNFORENING FOR OPERATØRSELSKAP Innhold: Satellittoversikt per uke Flytasking Områdeinndeling / flyruter Oversikt.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskeridirektoratet Bergen 2016.
Vårt hundreårsjubileum Der det er behov er det Lions.
Norsk Oljevernforening For Operatørselskap PLANFORUTSETNINGER barriere 1 Edocs #10924 v4.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Befaring /5317 Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
NOFO pool 2017 – Mobiliserbare fartøy
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
NOFO Base Sandnessjøen NOFO Base Kristiansund
Noen bemerkninger til NOFOs planverk
PLANFORUTSETNINGER barriere 1
Beredskapsbygging Grensesnitt: operatør - NOFO
NOFO Base Sandnessjøen NOFO Base Kristiansund
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Merkantilsamling Kristiansund
Beredskapsbygging Grensesnitt: operatør - NOFO
NOFO Base Sandnessjøen NOFO Base Kristiansund
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Eksempel på leiestedskalkyle
Prinsipper for beregning av kWh-potensial
Beredskapsbygging - Grensesnitt Operatør - NOFO
Eksempler på beregning av kWh-potensial
Utskrift av presentasjonen:

PLANFORUTSETNINGER barriere 1 Norsk Oljevernforening For Operatørselskap #10924_v2

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 2 Innhold OmrådeFrigivelsestidGangfartSenterposisjon Tampen6 timer14 knop *N ’ E ’ Troll/Oseberg 016 timer14 knop *N ’ E ’ Troll/Oseberg 026 timer14 knop *N ’ E ’ Haltenbanken6 timer14 knop *N ’ E ’ Sleipner/Volve6 timer14 knop *N ’ E ’ Gjøa4 timer14 knopN ’ E ’ Goliat4 timer14 knopN ’ E ’ Balder6 timer14 knopN ’ E ’ Ula/Gyda/Tamber6 timer14 knopN ’ E ’ Ekofisk6 timer14 knopN ’ E ’ * Statoil oppgir at disse fartøyene kan benytte 17 knop i planlegging

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 3 Frigivelsestid – stående beredskap (2) Merknader 1.Kortere responstid kan oppnås ved direkte avtale mellom operatør og eier av stående beredskapsressurs. Det er da en forutsetning at avtalen mellom partene omfatter alle DFUer fartøyet i stående beredskap er ment å skulle dekke, ikke bare oljevernberedskap. 2.Navn på fartøy i stående beredskap er underordnet, det er responstiden fra området som teller. Fartøyene som bekler rollen vil kunne variere, eksempelvis ved avløsning for nødvendig vedlikehold.

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 4 Dispergeringsmiddel – i stående beredskap OmrådeFartøyAntall m3 dispergeringsmiddel TampenStril Herkules62 Troll/Oseberg 01Havila Troll46 Troll/Oseberg 02Esvagt Stavanger48,5 HaltenbankenStril Poseidon52 GjøaOcean Alden45 GoliatEsvagt Aurora50 BalderStril Power75 Ula/Gyda/TambarStril Mariner33 Statoil AvløserStril Merkur33 HammerfestStril Barents101 HammerfestTroms Pollux50 Klargjøringstid for dispergering ombord skipene er satt til 1 time

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 5 Dispergeringsmiddel – på NOFO base OmrådeAntall m3 dispergeringsmiddel Stavanger92 Mongstad70 Kristiansund52 Hammerfest53 1.Den enkelte operatør kan få, med egen avtale med OSRL, tilgang til OSRL sitt lager av dispergeringsmiddel. 2.Den enkelte operatør kan få, med egen avtale med OSRL, tilgang til Global Dispersant Stockpile av dispergeringsmiddel.

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 6 Mobilisering av OR fartøy ved NOFO base Materiellsats til 2 systemer i beredskap pr NOFO base MobiliseringstidMerknader System 01Innen 10 timer Lossing, lasting og klargjøring. NOFO besetning for basens første system er på 3 timers beredskap System 01 SandnessjøenInnen 20 timer Færre fartøy tilgjengelig fra Sandnessjøen gjør at responstiden settes opp til 20 timer. System 02Innen 30 timer NOFO besetning for basens andre system er på 30 timers beredskap

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 7 Responstid slepefartøy (1) ResponstidskravSlepefartøy fra 24 timer +NOFO slepefartøy pool Kortere enn 24 timerRedningsselskapet kan benyttes fra: Egersund Haugesund Kleppestø Måløy Kristiansund-N Rørvik Ballstad (Lofoten) Sørvær (Sørøya) Båtsfjord Vadsø Kortere enn hva RS kan dekkeSærskilt avtale gjennom NOFO

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 8 Responstid slepefartøy Barentshavet (2) ResponstidskravSlepefartøy fra 24 timer +NOFO slepefartøy pool med avstander fra Polarbase under 120 nautiske mil 36 timer +NOFO slepefartøy pool med avstander fra Polarbase over 120 nautiske mil Under 24 timerRS kan benyttes fra utvalgte stasjoner under 120 nautiske mil Kortere enn hva RS kan dekkeSærskilt avtale gjennom NOFO

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 9 Responstid slepefartøy (3) Merknad Dersom operatøren får responstidskrav som er kortere enn hva den regulære tilgangen på slepefartøy (inkludert Redningsselskapets ressurser) kan dekke, er det mulig å gjøre særskilt avtale om slepefartøy for operatørens regning gjennom NOFO. I slike tilfeller må NOFO få bestillingen fra operatør senest 14 dager før beredskapen blir iverksatt

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 10 Tidsberegning NOFO-system komplett FartøyFrigivelsestid/ Mob ved base TransittUtsetting lense OR-fartøyX timer 1 time Slepefartøy2 timerX timer1 time Eksempel: Letebrønn sør i Nordsjøen, 130 nm fra Egersund SystemFartøy Frigivelsestid/M ob ved base TransittUtsetting lense Klar innenResponstid system komplett # 5 OR-fartøy : Stavanger timer10,4 timer1 time22 timer Slepefartøy: RS fra Egersund 2 timer6,5 timer1 time10 timer Merknad: 1.Responstiden rundes av oppover til nærmeste hele time. 2.OR-fartøy fra base Stavanger med 10 timers mobiliseringstid. 3.Redningsskøyte fra Egersund med 2 timers klargjøring før gange.

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 11 Responstid tankskip OmrådeTid Haltenbanken og søroverInnen 36 timer Haltenbanken og nordoverInnen 72 timer

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 12 Transitthastighet fartøy FartøyHastighet OR-fartøy14 knop Fiskefartøy10 knop Redningsskøyte20 knop Tankskip15 knop Merknad: 14 knop for OR-fartøy er en konservativ tilnærming, men har vist seg å være en god middelverdi for planformål. Fartøyspesifikke hastigheter som er høyere kan være basert på operatørenes tilbakemelding

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 13 Satellittovervåking Over ett år vil det i snitt være en dekning annenhver dag av sokkelen. Satellittdekning representativ for en måned Totalt antall scener; 65 stk 25 scener Barents 18 scener Haltenbanken 22 scener Vest / sørfeltene – 30 scener inkl Trymdekning (rød skravering) Satellittdekning representativ for en uke Totalt antall scener; 11 stk Ytterligere scener kan bestilles fra KSAT gjennom NOFO ved behov, ref dekningen av Trym til venstre

Norsk Oljevernforening For Operatørselskap | Side 14