Nord-Norge på menyen. VertsHuset Skarven Solveggen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inspirerende omgivelser skaper nye tanker
Advertisements

Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
”Tour de Sens” En helt unik reise gjennom sansene…
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
1 Aktivitetsplan 2009 Evenes kystlag. 2 PLAN 2009 MarsAprilMaiJuniJuliAugustSept.Okt – 9.8: Sommerkafé 9. Årsmøte 8./10./11. Påske- arrange- ment??
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
fra helsemyndighetene
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Hvorfor mister vi gjester?
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
Vi har det mestei nærheten
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Om å få det til!.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Matkultur.
Yield Management.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Globale mattrender 1.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Konsekvensutredning Viser med tall: - hvor mange arbeidsplasser - størrelsen på skatteinngangen - økonomisk vinst for kommunen Kort sagt: Virkninger for.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
”Brukerstyrte forskningskvoter”
FISK Hvorfor utrykket: Frisk som en fisk?
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Larvik – der det gode liv lever!
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon.
Bertetur august 2013 Selma Lagerløf Hotel Sunne i Sverige Arr. Marte Oftedal og Wenche Ekeli Bertetur 2013 W.Ekeli.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
Rett kompetanse 2014 Asle Prestegard Direktør, Bergen Hotel Gruppen AS
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
og egne plasser på tribunen
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Aktivt salg.
VIPERS KRISTIANSAND ØIF ARENDAL. Sør AmfiAquaramaArendal rådhus.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Nye Ramoen – Nye muligheter
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Arbeid med Kost & Fysisk aktivitet Mylingen barnehage
To deler –laksefisk, marin fisk, skalldyr –bioteknologi, framtidsvyer 35 artikler 24 institusjoner.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Velkommen til foreldremøte
REGIONALPARK HALDENKANALEN
Fisk Noen som har vært på fisketur? Hvorfor? Matauk eller bare moro? Renser dere selv?
Markedsføring.
LØKSFJORD AS.
Hvorfor er det viktig med naturmangfold?
Presentasjon av forretningsplan
Muligheten for bedre elektronisk bestilling ved bruk av ehandel.
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Turister til Langesund
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Vitaminer og mineraler
Gylne Måltidsøyeblikk
Camilla Hall-Henriksen
VARDØ Pomorhovedstad.
Utskrift av presentasjonen:

Nord-Norge på menyen

VertsHuset Skarven Solveggen

VertsHuset Skarven en dag i mai

Forretningsidé; Sunn og økonomisk lønnsom restaurantdrift basert på originalitet - ekthet og folkelighet

Strategi Vi skal ta vare på og fremme nordnorsk kystkultur i våre konsepter. Fremme og utvikle nordnorsk mattradisjon Delta sammen med andre der det er mulig og ønskelig for å fremme de samme interesser for egen utvikling.

Noen tall fra 2006 Omsetning 39,7 mill Varekost 34% Lønnskost 34,1% Øvrig kost 31% Ca 60 ansatte - 40 årsverk Leiekost utgjør ca 10% Årlig vedlikehold ca 2% de siste 4 år Avskrivninger ca 5%

VertsHuset Skarven består av; Skarven Kro Arctandria SjømatRestaurant Skarvens BiffHus (BiffHuset) Skarvens Kulinariske Teater Skarven Bar

Skarven Kro Kro, inne og ute med småretter - i hovedsak basert på arktiske råvarer Øl - vin - kaffe - mineralvann Underholdning 160 plasser inne plasser ute Åpent /0130 Folkelig - brun

Arctandria SjømatRestaurant Det Arktiske Kjøkken Sjømat (Fisk, skalldyr, sel og kval) Moden fisk/moden torsk En kjøttrett (reinsdyr tatt under svømming fra sommerbeite) Åpent fra kl mandag - lørdag 80 plasser Alle rettigheter Klubb for moden fisk Møljeprisen Lutfiskprisen

VertsHuset Skarven

Skarvens BiffHus Landbruksalternativet I tillegg til biffer av okse, svin, får (lam), kylling, reinsdyr, kje. To fiskeretter; laks og klippfisk Samme meny siden 93. Ingen julemeny. Dessertmeny forandres Åpent fra 1530 hver dag 80 plasser ( 2.& 3. Etg Alle rettigheter BiffKlubben

VertsHuset Skarven

Skarvens Kulinariske Teater Gjestekjøkken (Tromsø dannede gourmetclub, Babettes Gjestebud) Prøvekjøkken Utviklingskjøkken Demonstrasjonskjøkken Undervisningskjøkken Teaterkjøkken Selskapslokale Åpent på bestilling - men fast bemannet 1+1 Alle rettigheter Fra

VertsHuset Skarven

Skarvens Kulinariske Teater

Skarven Bar Gi våre gjester et alternativ til Skarven Kro - før og etter et restaurantbesøk Åpent tirsdag - lørdag /0200

VertsHuset Skarven

Fordeler med konseptet VertsHuset Skarven. Klar profil –Våre gjester skal vite hva de kan forvente i vårt hus. –Vi prøver å framelske det nordnorske i mat, delvis drikke - i det vi gjør - ved hele tiden å fokusere på de tre stikkordene; originalitet - folkelighet og ekthet. - lokale/regionale råvarer, lokale leverandører,

Hva spiser gjestene i Arctandria; Moden fisk; saltfisk, klippfisk, tørrfisk og boknafisk (torsk) - speket uer, rødsei. Lutefisk (buffet) Fersk torsk, med lever og rogn (buffet) Fersk fisk generelt; sei, kveite, marulk, steinbit, flyndrefisk, uer, ishavsrøye, laks, ørret Skalldyr; reker, haneskjell, blåskjell, o-skjell, kongekrabbe, hummer Kval Sel Reinsdyr Håbrann

Er det noen forskjell på gjestene - norske - utenlandske? Norske er stort sett tradisjonelle. NN gjester velger moden fisk- tilreisende etterspør fersk fisk. Utenlandske gjester besøker NN i forbindelse med jobb eller som turister og er oft villig til å prøve. Alle som vil smake noe nytt får tilbudet om å få bytte retten i noe de liker dersom følelsene skulle ta overhand.

Utfordringer Råvaretilgang - fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt og bær Kvalitet (fisk - kjøtt - merking) Behandling av råvarer Produsentens forhold til kunder/ marked / kvalitet Fast arena - møteplass for produsenter og kunder i forbindelse med småskalproduksjon

Hvordan det har vært mulig; Klar ide Tro mot konsept og ide Personale som tror på det samme Av det kommer igjen god økonomi som gir ressurser for utvikling av konsept, personalet, ideene og produktene. Skarven Pub Dyktige grundere God kontakt med media Flaks

Hva må til for å få lønnsomhet ”Unik selling point” Hva vil du være best på/kjent for Hvilken profil vil du ha Hold fast på det du tror på. Underbygg konseptet - eksteriør, interiør, skilting, menyer, drikkelister, uniformer, musikk, oppdekking - alle de små detaljene som gjør helheten - men som hver for seg betyr lite.

3 servitører på vakt hver dag. I Juni, og fra servitører. 2 kokker til forberedelser, 2 - 2,5 om kvelden. Åpent fra kl mandag til lørdag Stengt på søndager, jul og påske. Noen flere tall - Arctandria;

Er det noe spesielt med å drive fiskerestaurant i NordNorge (Tromsø) Befolkningsgrunnlaget/lokalisering Fersk fisk etterspørsel Moden fisk/moden torsk Sesonger i fiskeriene Holdninger - forventninger pga beliggenhet til ”matfatet”. Priser - inn og ut

Arktisk Meny Ide tok til i 1995/96 Arktisk Meny som organisasjon under NFRF/RBL/ startet i 2000 Består i dag av 33 bedrifter Samlinger/kursing/underbygge markedsaktører Interrek samarbeid - Nordkalotten Med riktig fokus betyr AM kompetanseheving, anerkjennelse av NN kokker og kjøkkensjefer. AM bidrar til nyskjerrighet på mattradisjoner - og større stolthet for eget.

Gunnar Andersen Bakgrunn; Kokk Jobbet innenfor Hotell og restaurantvirksomheter siden 76; Grand og Victoria Hotel i Narvik SAS Royal Hotel Tromsø SAS Service Partner, Region NN Medeier og daglig leder av VertsHuset Skarven fra 1992.