Å bygge en ny kommune erfaringer fra SAS Statsetatsjefsmøte Vestfold 8. april 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den ideelle kommunesammenslåing
Advertisements

L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Utredning kommunesammenslåing Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Lederdialog Miljø og plansaker
Kommunal planstrategi
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
SAS Den første sammenslåingen
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode alene – enda bedre sammen?
Regionreformen – status og veien videre
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Prosjekt Senja kommune
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Seminar med partiene 14. november 2018
Informasjon til HO
Status i prosjektet Fellesnemnda 6. september 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Prosjekt Nye Narvik kommune - roller, arbeidsoppgaver og milepæler -
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Nye Stavanger Informasjon om prosessen frem mot sammenslåingen av Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommune Nå skal dere få informasjon om prosessen.
Utskrift av presentasjonen:

Å bygge en ny kommune erfaringer fra SAS Statsetatsjefsmøte Vestfold 8. april 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann

Målene med reformen Styrke lokaldemokratiet Gode og likeverdige tjenester Økonomisk bærekraftige og robuste kommuner Helhetlig og samordnet utviklingsperspektiv

Oppdraget Den nye kommunen skal sikre alle innbyggere gode tjenester der de bor De beste tjenestene får vi ved å hente og utnytte det beste fra hver kommune 1. januar 2017 legges Sandefjord, Andebu og Stokke kommune ned. En helt ny kommune etableres, med et velkjent navn – Sandefjord.

Målene Hverdagen enklere Nærhet til tjenester Effektivitet og gevinster Regional konkurransekraft Samfunns- og tettstedsutvikling Arbeidsplasser Aktivt lokaldemokrati Næringsliv Kapasitet Kompetanse Medvirkning Lokal identitet

Nye Sandefjord før 1.januar 2017 Fellesnemnd frem til konst. kommunestyre Arbeidsutvalg, Ansettelsesutvalg, Partssammensatt utvalg og fire temakomiteer (reglement, kommunevåpen, bli kjent, nærdemokrati) Fellesnemnda – hjemlet i inndelingsloven Sammensatt av kommunestyrerepresentanter Andebu 3, Stokke 5, Sandefjord 9 Kommunestyret i nye Sandefjord fra til Kommunal autonomi

Nye Sandefjord etter 1.januar 2017 Konstituerende kommunestyre Tar beslutninger på den nye kommunens vegne før , blant annet budsjett og reglementer Nytt kommunestyre, 57 representanter: Andebu 7, Stokke 11, Sandefjord 39 Ordinært kommunevalg kommunestyrerepresentanter i neste valgperiode

Aktivitet Rekruttering ledergruppe IKT – operativt og strategisk HR/personal –operativt og strategisk Økonomi – mye forberedelser både mht drift og for forsvarlig kommuneøkonomi Helhetlig styring, betryggende kontroll, beredskap Bygninger, lokasjoner Samarbeid og avtaler Avtaler, interkommunale, leverandører, Samarbeidsavtaler, partnerskap Eierskap INFORMASJON Folkevalgte Innbyggere Ansatte DEN STORE JOBBEN Organisering og ledelse Tjenester og brukere Medarbeiderinvolvering FOLKEVALGTE FN, PSU AU, ANS Temakomiteer

Status april 2016 Kommunalområdene – i gang Besluttet organisasjonsstruktur to kommunalområder Prosesser på å beslutte mål, organisering og innplassering/tilsetting av ledere Stor etterspørsel; andre kommuner Forskere studenter mm

Prosess Nytt organisasjonskart 5: Igangsette delprosjekt MandatFremdriftDeltakere 4: Innplassering nye ledere Struktur fra hovedprosjekt benyttesStillingsprofiler 3: Beslutning organisasjonskart 2: Forslag organisasjonskart InvolvereVurdere 1: Mål for kommunalområdet Sammenfatte eksisterende målUtarbeide en målstruktur 1.feb 31.mars Kommunalområde Oppvekst og kunnskap

Vedtatt organisasjonsstruktur HSO (Helse, sosial og omsorg) PHR – psykisk helse og rus

Vedtatt organisasjonsstruktur OK (Oppvekst og kunnskap)

Viktige oppmerksomhetsområder Kritiske faktorer Valg av IKT-løsninger. Viktig med liten risiko for nedetid og negative konsekvenser for tjenester. Avtaler og IKT. Utfordring at lov om off anskaffelser betinger anbudsprosess som tar lang tid. Dette øker risiko for at my kommune ikke rekker å anskaffe og implementere før Forsvarlige tjenester og gode overganger fra dagens kommuner til ny kommune. Prioritering

Ansvarsdeling mellom dagens og ny kommune Hva er prosjektets mandat Roller og ansvar Prosjektet styrer ikke personell eller prioriteringer i de nåværende kommunene Vedtak mai 2015 om å holde stillinger ubesatt ved vakans, særlig «rådhusoppgaver» Politiske bestillinger, utredninger, tidsbruk, og retningsvalg Er det mulig å gjøre mindre av noe i prosjektperioden?

Nye Sandefjord Grunnlag for endring og forbedring Krav om effektiviserings- gevinst Det beste fra de tre

Fremdrifts-/ prosjektplan

Utfordringer Den formelle myndigheten overføres ikke før De «gamle» kommunene gjør egne vedtak ut 2016 Saker med konsekvenser for den nye kommunen, særlig saker med økonomisk betydning skal forelegges Fellesnemnda Noe må behandles i hver kommune, deretter i Fellesnemnda Noe vedtas i kommunene med forbehold om tilslutning i Fellesnemnda Noe behandles kun i nye Sandefjord

Klare roller og ansvar Mellom prosjektleder og dagens rådmenn Mellom administrativt og folkevalgt nivå Mellom dagens ledere og nye ledere Mellom ledelse og tillitsvalgte Faste møter prosjektleder – hovedtillitsvalgte Faste møter prosjektleder – rådmenn

Informasjon og kommunikasjon Utarbeidet kommunikasjonsstrategi Klart budskap Ikke bare «kommunikasjonsfaglig», men også prosjektleders/ny rådmann sin kanal! Oppslutning og tillitt til prosessen Entusiasme og felles identitet Målsettinger, prosesser, konsekvenser og resultater Ulike målgrupper: Innbyggere, ansatte og folkevalgte Ulike plattformer: Nettsider, Facebook, Nyhetsbrev

… når vi tar beslutninger og valg… Bevissthet på at det er noe som legges ned – og noe nytt som skal pakkes opp Fristille fra det gamle Ikke videreføre noe du er glad i eller har bygget opp Stor-liten Ulike driftsformer og løsninger i utgangspunktet Hensiktsmessighet fremover tilsier at løsninger fra stor ofte må velges

Fremad – i alle retninger Organisering, ledelse og praksis vil skape engasjement – og støy – underveis Planlegge og håndtere slik at uro og utrygghet ikke forsinker eller forsurer unødvendig

Kompleksiteten og volumet En kommune er en svært kompleks organisasjon! Alt henger sammen med alt… NAV IKT-løsninger Beredskap Prostier Seilingstider Organisering Fjernarkiv Ledergruppe Matrikkel Brukere Eldreråd Nytt budsjett Gevinster Pluss 157 avtaler unntatt IKT Pluss ansatte som skal ha nye arbeidsavtaler Kl § 23 nr 2

Det går ikke an å ikke rekke det! Tydelige mål Klare ambisjoner Vilje og engasjement Tørre å gå videre selv om vi ikke har alle fakta Ta beslutninger selv om beslutningsgrunnlaget kan være mangelfullt Rom for å gjøre feil og revurdere Bevissthet og risikovurderinger

Fremdriftsplan «Det haster» Involvering Medvirkning Prosesser Legitimitet Oppslutning Resultat Nye Sandefjord kommune

Dilemmaene Benytte anledningen til å «tenke nytt» i tjenestene Må balanseres mot tidsperspektivet Være modig - men samtidig bevisst på risikoene Ikke bare risiko liv og helse, men også energilekkasjer, motkrefter og tidsspille «Det beste fra de tre» Hva betyr det egentlig? Rom for faglig utvikling Hva skal vi oppnå? Bevissthet på mål og ønsket effekt som premisser for organisering og utforming Organisasjon og ledelse Lederstrukturer Organisasjonsstruktur Organisasjonskultur skal også etableres, eksemplifiseres og internaliseres! Mange ledere og nøkkelmedarbeidere føler lojalitet både til gammel og ny Usikkerhet? Respekt og åpenhet i prosessen avgjørende! Informasjon! Få på plass prosjektledergruppen så raskt som mulig Viktig å ha en prosjektorganisasjon med dedikerte ressurser (både faglig og merkantilt) Fristill kapasitet Reduser aktiviteten i "gammel" kommune mtp større saker

Oppsummert Ha det formelle på plass mht tilsettinger og innplassering Ryddighet og klarhet mht roller og ansvar Forutsigbare prosesser Passe mye planlegging, og tilstrekkelig fleksibilitet Åpenhet og redelighet – eks reell medvirkning Forholdet mellom dagens kommuner og ny kommune Tilstrekkelig kapasitet og kompetanse i prosjektet

Vi gleder oss!