Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Infeksjonskontrollprogram i Salten
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
- Samhandlingsreformen –
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Hva slags kunnskap trenger vi
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Barn som pårørende.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Barn som pårørende.
Bakgrunn Varierende eller manglende praksis for vurdering av metoder ved innføring eller utfasing i spesialisthelsetjenesten Ulike beslutningsprosesser.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Demensstudien i Nord-Norge En behandlings- og omsorgsrelatert studie.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Ny strategiplan mot hiv
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Kunnskapssenteret Magne Nylenna, direktør, professor dr.med.
Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Retningslinjer for klinisk praksis
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
WP10 og WP11 C3 – Centre for Connected Care
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Torsdag

Årskonferanse Kunnskapssenteret Bakgrunn Varierende eller manglende praksis for vurdering av metoder ved innføring eller utfasing i spesialisthelsetjenesten Ulike beslutningsprosesser

Årskonferanse Kunnskapssenteret 23.0Årskonferanse Kunnskapssenteret Hovedmål Etablere metodevurdering som praksis før innføring av nye metoder i spesialisthelsetjenesten Metodevurderingene skal fremskaffe et godt beslutningsgrunnlag for eventuell innføring av ny metode Dette skal gi pasienter og helsepersonell trygghet for at metodene som brukes er dokumentert virkningsfulle og sikre Systemet skal gi bedre forutsigbarhet i prosessene

Årskonferanse Kunnskapssenteret Metodikk Metodevurderingene vil bygge på internasjonalt anerkjent metodikk for Health Technology Assessment (HTA) Lang erfaring bl.a.: – England (National Institute for Health and Clinical Excellence, NICE) – Sverige (Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU) – Australia (Review of HTA in Australia, Australian Government, 2009) – Skottland (Scottish Medicines Consortium, SMC)

Årskonferanse Kunnskapssenteret 23. Årskonferanse Kunnskapssenteret Helhetlig system Metodevurderingene vil inngå i et helhetlig system for innføring av nye metoder Dette vil skje i samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten, Helsedirektoratet, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestene og Statens legemiddelverk Samarbeid og dialog etableres med sentrale aktører inkludert produsenter og pasientorganisasjoner

Årskonferanse Kunnskapssenteret Helhetlig system – sentrale funksjoner Mini-metode vurderinger Nasjonale metode- vurderinger Metodevarslinger

Årskonferanse Kunnskapssenteret Metodebegrepet Metoder omfatter alle tiltak for å: Forebygge Utrede og diagnostisere Behandle Rehabilitere Organisere helsetjenester

Eksempler på metodeområder Medisinsk utstyr Prosedyrer (diagnostiske, medisinske, kirurgiske m.v.) Legemidler Organisering av helsetjenester Årskonferanse Kunnskapssenteret

Metodevurderinger Metodevurderinger vil bli utført i flere formater og på ulike nivå avhengig av problemstilling 1. Lokalt nivå Mini-metodevurdering Utføres i helseforetakene i avgrenset format: - Prosedyrer - Medisinsk utstyr - Organisering av helsetjenester Årskonferanse Kunnskapssenteret

| Møte - Finansieringssystemet for ny kreftbehandling 3. september 2012 | 10 Mini-metodevurdering Verktøy for å understøtte beslutninger om innføring av nye metoder i helseforetakene. Gir et mer robust og transparent beslutningsgrunnlag. Mini-metodevurdering er en forenklet metodevurdering som kan benyttes lokalt ved evt. innføring av: – Nytt utstyr – Nye diagnostiske metoder – Nye prosedyrer Mini-metodevurdering skal ikke benyttes for legemidler Årskonferanse Kunnskapssenteret

Mini-metodevurdering – Nedskalert metodevurdering som kan gjennomføres med overkommelige ressurser Max 1 ukesverk per metodevurdering – Er en internasjonalt etablert metode for beslutningsstøtte ved innføring av nye medisinske metoder i helseforetaket – Gir et transparent og robust grunnlag for bedre beslutninger

Når anvendes mini-metodevurdering «Mini-metodevurdering utføres når det foreligger klinisk relevant usikkerhet eller faglig uenighet vedrørende effekt eller sikkerhet ved en ny metode eller når innføring av metoden reiser etiske spørsmål» Årskonferanse Kunnskapssenteret

Mini-metodevurdering Godt dokumentert metode (etablert behandling) Behov for ytterligere utredning Effekt / sikkerhet Organisatoriske og økonomiske forhold Etikk Likeverdig tjenestetilbud Kostnadseffektivitet Beslutning i HF Beslutning løftes til RHF nivå Behov for mer forskning for å avklare effekt og sikkerhet Årskonferanse Kunnskapssenteret Mini-metodevurdering

Publisering Ferdigstilte mini-metodevurderinger publiseres i en Nasjonal database - Her vil man kunne se de vurderinger som er gjort, men ikke hva som er blitt de faktiske beslutninger vedrørende innføring av den aktuelle metode Årskonferanse Kunnskapssenteret

Metodevurderinger 2. Nasjonalt nivå A. Hurtig metodevurdering En enkelt metode metodevurderes i forhold til en enkelt indikasjon, på tidlig tidspunkt (etter godkjenning) a.Legemidler. Utføres av Statens legemiddelverk b.Andre metoder. Utføres av Kunnskapssenteret B. Fullstendig metodevurdering Omfattende vurdering av f.eks. et sett av behandlingstiltak innenfor et terapiområde. Utføres av Kunnskapssenteret.

Årskonferanse Kunnskapssenteret Årskonferanse Kunnskapssenteret Metodevurderinger Følgende områder skal vurderes nasjonalt: Metoden innebærer screening Metoden innebærer høyspesialisert helsehjelp og bør etableres nasjonalt Metoden involverer legemidler Når det ønskes samfunnsøkonomisk eller helseøkonomisk evaluering av metoden

Årskonferanse Kunnskapssenteret Effekt Sikkerhet Kostnader Organisering Kostnadseffektivitet Budsjettkonsekvenser Etikk Jus Mini metodevurdering Fullstendig metodevurdering Hurtig metodevurdering Innholdet i metodevurderingene

Løp for innføring av nye metoder 1.Løp basert på mini-metodevurderinger (mini-HTA) utført i helseforetakene – Medisinsk utstyr – Prosedyrer (diagnostikk, behandling) – Organisering av helsetjenester 2.Løp basert på metodevurderinger utført av nasjonale institusjoner (Statens legemiddelverk og Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenestene) – Legemidler – Høyspesialisert medisin – Screening – Metoder aktuelle for nasjonale tilbud (som kan omfatte metoder som nevnt under pkt. 1) – Metoder som vil fordre omfattende helseøkonomiske eller samfunnsøkonomiske utredninger Årskonferanse Kunnskapssenteret

RHF bestillerforum Metodevurdering Beslutning i RHF ImplementeringMonitorering MinimetodevurderingBeslutning i HFImplementering Retningslinje Hdir Bestilling Monitorering 1 Systematisk innføring basert på mini-metodevurdering i helseforetakene MetodevarslingNye metoder 2 Systematisk innføring basert på metodevurdering i nasjonale institusjoner Årskonferanse Kunnskapssenteret

Beslutninger 1.Beslutninger om eventuell innføring av metode etter gjennomført mini-metodevurdering fattes i helseforetakene 2.Beslutning om eventuell innføring av metode etter gjennomført metodevurdering på nasjonalt nivå fattes i de regionale helseforetakene. Disse beslutningene koordineres med nasjonale faglige retningslinjer.

Sentrale virkemidler og ressurser i systemet Metodevarslingsfunksjon bygges opp nasjonalt: – Skal innhente informasjon om nye ventede metoder opptil 2-3 år før eventuell ventet innføring Vil legge grunnlaget for strukturerte prosesser for innføring av nye metoder og raskere tilgang for pasientene Vil avhenge av tett samarbeid med – Produsenter – Ekspertkompetanse i spesialisthelsetjenesten – Regulatoriske myndigheter Årskonferanse Kunnskapssenteret

Sentrale virkemidler og ressurser i systemet De nasjonale institusjonene Statens legemiddelverk og Kunnskapssenteret skal støtte spesialisthelsetjenestens behov for metodevurderinger på nasjonalt nivå som grunnlag for beslutninger Helsedirektoratets retningslinjer, understøttet av metodevurderinger, skal gi støtte til spesialisthelsetjenesten på sentrale terapiområder Årskonferanse Kunnskapssenteret

Sentrale virkemidler og ressurser i systemet Ekspertkompetansen i spesialisthelsetjenesten vil bli en helt sentral ressurs i systemet på en rekke områder herunder: – Metodevarslingsfunksjonen – Mini-metodevurderinger innenfor helseforetaksstrukturen – Understøtte nasjonale metodevurderinger – Understøtte det nasjonale retningslinjearbeidet

Årskonferanse Kunnskapssenteret Helsedirektoratets roller i systemet Helsedirektoratet viderefører sitt ansvar for nasjonale faglige retningslinjer som en integrert del av system for metodevurdering Beslutninger om innføring av nye metoder implementeres i retningslinjer. Etablering av nye retningslinjer kan bli aktuelt

Årskonferanse Kunnskapssenteret Helsedirektoratets roller i systemet Helsedirektoratet har ansvar for: – Veileder for økonomisk evaluering av helsetiltak – Overvåking og oppfølging av de nasjonale finansieringsordningene

Årskonferanse Kunnskapssenteret Helsedirektoratets roller i systemet Sekretariatet for det nye systemet forankres i Helsedirektoratet med hensyn til: – Koordinering – Monitorering – Videreutvikling – Evaluering av funksjonalitet og resultater – Sekretariatfunksjon for RHF bestillerforum – Sekretariatfunksjon for nasjonal arbeidsgruppe – Sekretariatfunksjon for referansegruppe

Suksessfaktorer og målet med nytt system Hva skal til for å lykkes – Lojalitet mot systemet og følge modellen hele veien – Holde tidsfrister – Transparens Målet med nytt system – Bruke systemet som et prioriteringsverktøy – Bedre forutsigbarhet i prosessene – Pasientsikkerhet – tryggere for pasientene – Målet er at det skal komme pasientene til gode Årskonferanse Kunnskapssenteret

Norsk gynekologisk forening Utvikle en åpen og anerkjennende kultur som støtter læring, refleksjon og forbedring

Årskonferanse Kunnskapssenteret