Nordområdeutfordringer sett i et urfolksperspektiv Av spesialrådgiver Sven-Roald Nystø, Árran Møte med Stortingets ”Nordlandsbenk” 23.10. 2006 i Stortinget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norgga Luonddugáhttenlihttu Nordområdesatsing: Regjering mot miljø Gunnar Reinholdtsen Sentralstyret Norges Naturvernforbund.
Advertisements

Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Samfunnskontrakt i nord
5 Kultur.
Nagoya-protokollen om tilgang til og fordeling av goder ved bruk av genetiske ressurser NordGen miljøkoordineringsgruppe Stockholm, 14. april 2011 Nina.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
15 En urolig verden.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Bærekraftig utvikling
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Skandinavisk næringsliv og CSR
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Nordområdene Aktivitet, nærvær og kunnskap. Soria Moria-erklæringen, desember 2005 Nordområdene - regjeringens viktigste satsningsområde.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Kongsberg, 23. januar 2007 Utenriksminister Jonas Gahr Støre Ansvar og muligheter i nord.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Norge – lite land stort hav Av Henrik Thune, NUPI.
LONGYEARBYEN SETT I ET NORDOMRÅDEPERSPEKTIV Alternative title slide.
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Nordområdesatsingen – Framtiden for urfolk og helse i et grenseoverskridende perspektiv - Av Sven-Roald Nystø Spesialrådgiver, Árran Foredrag på Helse.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Kjell Erik Øie Statssekretær
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Nasjonale myndigheters.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Felles europapolitisk arbeid gjennom
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Nordland fylkeskommune
Regionreformen og samfunnsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Nordområdeutfordringer sett i et urfolksperspektiv Av spesialrådgiver Sven-Roald Nystø, Árran Møte med Stortingets ”Nordlandsbenk” i Stortinget Ássje/Sak:06/0008, Mijá sievvem/Vår referanse: 3284-v1/SRN

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 2 Nordområdene – Bakgrunn Nordområdene – nye geopolitiske føringer: Fra militær konfrontasjon til internasjonalt samarbeid Framveksten av Barentshavet som ny energiprovins - Energiforsyning som geopolitisk drivkraft – Norge i ”skvis” mellom EU, Russland og USA ? Konkurranse om den arktiske sokkel – FN’s Havrettskonvensjon – Sokkelavgrensninger – Norge ? Det geopolitiske trykket i nord øker - Norges suverenitet over ressursene er satt under press – Hva gjør vi ? Økonomisk, miljømessig og politisk sikkerhet er nøkkelkomponent til sosial velferd – Gjelder alle mennesker – Også urfolk

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 3 Norges nordområdepo- litikk må ta hensyn til: Følgende trender i nordområdene: 1.Nord møter nord  Urfolkene som transnasjonale aktører  Samarbeider internt etter egne strukturer og etter formaliserte prosedyrer i forhold til FN og dels EU  Regionalt samarbeid over landegrensene 2.Regionbygging – Stater, regioner og akademia 3.Forholdet mellom Arktis og verden utenfor  ”Den nordlige dimensjon” – Politikkfokus  ”Frontier versus Homeland” - Konkurrerer

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 4 Norges nordområdepo- litikk må også bygge på: Den menneskelige dimensjon: Kulturelt mangfold i Arktis – Mer enn 40 forskjellige folk, kulturer og språk – Over 30 urfolk – De fleste grupper i Russland Klimaendringene som vil virke sterkt på: menneskenes levekår, spesielt urfolkene miljø og tilgjengelighet for menneskelige aktiviteter, uttak av naturressurser og transport Det internasjonale samfunns forventninger om at Norge tar et hovedansvar for urfolksdi- mensjonen: Jf. landets tradisjoner i engasjement for globale menneskerettigheter, folkerettsstandarder, nasjonal lovgivning og andre tiltak for urfolk

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 5 Mål for urfolk i nord- områdearbeidet Bli integrert som en tverrsektoriell dimensjon - Omtales særskilt om nødvendig – Sentrale elementer er likeverd, partnerskap og likestilling mellom kjønn Tradisjonelle kunnskaper integreres i kunnskapsutvikling og forvaltning – Redusere konsekvenser av – og øke tilpasningskapasitet for samfunnsendringer - Klima Tilrettelegge – Urfolkene selv ut fra egne vurderinger kan gjøre nytte av de muligheter framtidig industri gir, samtidig som tradisjonelle næringer, kulturer, språk og samfunn sikres og utvikles på en bærekraftig måte Utvinningsindustrien utvikler egne urfolksstandarder som en del av selskapenes samfunnsmessige forpliktelser (Corporate Social Responsibilities)

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 6 Med de planlagte olje- og gassaktiviteter i Barentshavet Bør det være et mål å utvikle kunnskaper om: Urfolkssamfunn og rettigheter for urfolk, både blant urfolk og den øvrige befolkning Mekanismer for bedre samarbeid mellom urfolk, myndigheter og selskaper ved industriaktiviteter i urfolksområder Da økte kunnskaper om urfolksforhold: Er et gode i seg selv, vil bidra til å dempe konflikter over etniske grenser og bidra til at urfolk bedre kan ta del i samfunnsutviklingen Vil være en styrke for Norges profil på den internasjonale arena Vil kunne øke norske selskapers konkurransekraft internasjonalt, særlig om urfolksstandarder utvikles og tas i bruk i CSR

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 7 Olje og gass og urfolk - Erfaringer Dagens olje- og gassproduksjon i C,R,N gir i sum følgende bilde mht erfaringer fra urfolksområder: Canada: Mest fra aktivitet på land, dels på grunt vann til havs Russland: Både til lands og til havs Norge: Til havs, og er i ferd med å ekspandere inn i urfolksområder Urfolkene i disse land har dermed ulike erfaringer: → Skulle være av felles interesse for C,R og N og urfolkene å utvikle felles kunnskap om urfolk og olje- og gass generelt sett, og spesielt til havs i urfolksområder → Utfordring: Felles prosjekt i Barents 2020

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 8 Organisatoriske samiske håndgrep Árran (Tysfjord), Internasjonalt reindriftssenter, Kompetansesenteret for urfolks rettigheter, Nordisk Samisk Institutt, Samisk Høgskole (alle Kautokeino) og Samisk næringssenter (Tana) har inngått en avtale om samarbeid og nettverk for samiske institusjoner i nordområdearbeidet: Samle kompetanse for i fellesskap å møte nordområde- utfordringer – samtidig egne spesialområder Árran er nettverkets koordinator Prosjekt i Arve Johnsens ”Barents 2020” - Nr.10: ”Ressursene i nord og urfolk” – Nettverket prosjektleder

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 9 Nordområdene – Stra- tegisk satsingsområde Árran som egeninstitusjon: Samarbeider med Norsk Institutt for Strategiske Studier: (”Polhavdiplomatiets næringspolitiske og strategiske utfordringer” - Urfolk) Samarbeid samer (Nordland) og vepsere (Karelen i R) Kompetanseutvikling blant urfolk i Barentsregionen Árran som koordinator: Kunnskapsutvikling om urfolk – Prosjekter til B2020 Konferanse om urfolk og olje og gass - februar 2007 Utvidelse av nettverket – Sørsamisk og Troms Kostnader drift av nettverket: 2006=kr , 2007= kr : Søkt fra LU og Arbeids- og inkl.departementet.

Stortinget Nordområder - Urfolksperspektiv - Sven-Roald Nystø 10 Avslutning Viktig for urfolk i nordområdearbeidet at: 1.De arktiske staters suverenitet over sine territorier er klar og entydig. Erfaringer viser at ved konflikter om statsgrenser blir urfolkene ofte ekstra belastet ved at de bor i grenseområdene, og over statsgrensene. 2.Statens suverenitetsutøvelse skal klart avgrenses i forhold til utestående spørsmål som gjelder urfolkenes rettigheter til land, vann og naturressurser. Suverenitet er ikke det samme som eiendomsrett til grunn og naturressurser. 3.Den menneskelige dimensjon får større rom enn hittil 4.Konsultasjoner og forhandlinger brukes som instrument overfor urfolk – Bygger gjensidig tillit!