Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Student Exchange Programme
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Velkommen til Religionshistorie!. Oppbygging og gjennomføring.
1 Delstudier i utlandet Fellesveiledning Singapore
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Handlingsplanen for internasjonalisering ved FSV - Hvilke tiltak jobbes det mest aktivt med? - Hvilke typer samarbeid og prosesser ser ut til å være mest.
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Miljø for Masteroppgaven?
Internasjonalisering ved OD
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Fosen videregående skole
Angelika Grande, Internasjonal koordinator Avdeling for utdanning
Prosjekt internasjonalisering
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet

Forfattere Førstelektor Anne Karin Larsen, HiB, Norge Førstelektor Grete Oline Hole, HiB, Norge Høgskolelektor Klas-Göran Olsson, HHJ, Sverige Høgskolelektor Kjell Henriksbø, HiB, Norge

Disposisjon Bakgrunn for prosjektet Målsetting Hvorfor en internasjonal spesialisering i SA? Hvordan vil den bli utformet? Hva vil den inneholde? Muligheter og utfordringer ved nettbaserte studier Utfordringer ved planlegging av en internasjonal spesialisering på BA nivå

Om SW-VirCamp SOCIAL WORK – VIRTUAL CAMPUS (SW-VirCamp) Et internasjonalt samarbeidsprosjekt mellom 12 institusjoner fra 9 land Finansiert ved EU-midler – Erasmus – Virtual Campus programmet Høgskolen i Bergen leder prosjektet Varighet: Oktober 2008 – September 2010 Det er en oppfølger av prosjektet VIRCLASS

Bakgrunn for prosjektet The Virtual Classroom for social work in Europe - The VIRCLASS project Startet i 2004 E-lærings kurs i komparativt sosialt arbeid - 15 studiepoeng 5. kullet starter høsten 2009 I alt 200 studenter fra 15 land har deltatt i studiet 15 lærere fra 10 land har deltatt i undervisningen 10 lærere har deltatt i studiet e-pedagogy for teachers in higher education

Målsetting for SW-VirCamp Utvikle et fundament for å kunne starte en internasjonal spesialisering i sosialt arbeid på BA nivå Utvikle en e-modul i Community Work in an international perspective – 15 studiepoeng Utvikle elektronisk læringsmateriale til denne modulen: - Skjermforelesninger, triggere, kasus Spre informasjon og kunnskap om prosjektet til en bred brukergruppe

Oppstart av studiet Studiet i Community Work starter - 25 januar 2010 og avsluttes 7 Juni 2010 Søknadsfrist er 1 November 2009 Opptak av 55 studenter primært fra partnerinstitusjonene Studenter fra 2 studieår i sosialt arbeid kan søke Studiet kan også tas som et videreutdannings studium Søknadskjema og fagplan vil være tilgjengelig på fra sept/okt 2009

Hvorfor utvikle en internasjonal spesialisering? Nye sosiale utfordringer som følge av – Globalisering – Arbeidsinnvandring – Sosialt arbeid som fag og yrke er i mange land lite utviklet – Spredning og utveksling av kunnskap og metoder – Internasjonalt samarbeid mellom studenter og lærere – Life Long Learning programmet i EU

Hvordan utvikle en internasjonal spesialisering? Utvikling av felles engelskspråklige moduler som inngår som valgfrie emner i nasjonale utdanningsplaner i sosialt arbeid Samarbeid på ulike nivå i institusjonene – ledelse – lærere – studenter Bevisstgjøring av en Europeisk utdanningspolitikk og mål for utveksling av kunnskap Kontakt med fagfeltet for å etterspørre behovet for internasjonal kunnskap

Tiden er moden for forandring Bologna prosessen fordrer at høgere utdanningsinstitusjoner endrer sine studieforløp. Prosessen skal avsluttes Det er en gunstig tid for forandring Mulighetene for å tilby studentene alternative forløp i deler av studiet er tilstede Det har vært en lang ”modningsprosess”

Innholdet i en internasjonal spesialisering Nasjonalt fundament (1 – 1,5 år ved egen høgskole) 30 studiepoeng internasjonale e-lærings moduler 30 studiepoeng utenlands praksis eller studieopphold i utlandet Avslutte studiet ved egen høgskole Skrive BA oppgaven på engelsk med et internasjonalt komparativt perspektiv studiepoeng internasjonale studier

Hvorfor en modul i Community Work? Utvikle ferdigheter og metoder i løsning av sosiale problemer på et kollektivt nivå og med et samfunns perspektiv Utvikle metoder for å endre rammefaktorer som er klientskapende eller hindrer mennesker i å få sine rettigheter Mobilisere mennesker til arbeid for å bedre egne forhold og påvirke systemene i samfunnet Utvikle en alternativ sosialarbeider rolle

Muligheter som nettbaserte studier gir Faglig og sosial kontakt med studenter og lærere i et internasjonalt læringssamfunn Muligheter for samarbeid og samarbeids læring Utvikling av digital kompetanse og språk kunnskaper Nye perspektiver på eget lands sosialt arbeid og velferdstilbud Internasjonalisering hjemmefra

Utfordringer ved nettbaserte studier Tekniske Språklige Faglige Behov for lærere med e-pedagogisk kompetanse Fordrer god oppfølging, veiledning og støtte underveis fra lærerne Skape et godt sosialt og faglig miljø Legge til rette for interaktivitet og samarbeid gjennom oppgaveløsning og diskusjoner

Utfordringer ved planlegging av en internasjonal spesialisering på BA nivå Institusjonelle og nasjonale rammer Utdanningsinstitusjoner tar tid å forandre Ideene må selges inn av entusiaster Det må kunne tilby noe ekstra til institusjonen som gir status Studentene må se nytte av det Feltet må se at det er et behov for internasjonal kunnskap

Partnere i SW-VirCamp Bergen University College, Norway (coordinator); Inholland University of Applied Sciences, the Netherlands; University of Complutense, Madrid, Spain; School of Health Sciences, Jönköping University, Sweden; Miguel Torga University College, Coimbra, Portugal; Mannheim University of Applied Sciences, Germany; Swansea University, Wales, UK; Mittweida University of Applied Sciences, Germany; Liepaja University, Latvia; Bodø University College, Norway; Lusofona University, Lisbon, Portugal; KHKempen University College, Geel, Belgium

Referanser Nettaddresser: VIRCLASS: SW-VirCamp: Publikasjonsliste med artikler basert på erfaringene fra VIRCLASS prosjektet finnes på

SPØRSMÅL -Er internasjonal spesialisering på BA nivå viktig å utvikle? -Er nettbaserte studier noe utdanningene deres har eller er interessert i å utvikle? -Er det tilstrekkelig e-pedagogisk kompetanse ved utdanningen? -Undervises det i community work ved utdanningen?