Marker Eidsberg Askim Spydeberg Hobøl Helhetsgården Hobøl 25.11.2015 Kommunereform 5K i Indre Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Viktige lover og regler
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Utredning kommunesammenslåing 2014
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kommunereform 5K i Indre Østfold Marker Eidsberg Askim Spydeberg Hobøl Informasjon i kommunene 11. januar 2016.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Askim Eidsberg Hobøl Marker Spydeberg Planmøte Askim rådhus, 17. August 2015 Kommunereform Grunnlag for en ny kommune i Indre Østfold.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
HR nettverk Østfold - Bakgrunn og rammer. Morten Oppegaard, rådgiver.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Forhandlingsutvalgenes utredningsarbeid for mulig sammenslåing av fem kommuner i Indre Østfold Fellesmøte med referansegruppene Tirsdag 1. september 2015.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Forventningene fra Fylkesmann
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kommunen og Fylkeskommunen
Rådmannens budsjettfremlegg
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Medlemsmøtet 12. september 2014
Politisk organisering Nye Drammen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Marker Eidsberg Askim Spydeberg Hobøl Helhetsgården Hobøl Kommunereform 5K i Indre Østfold

Dagens Agenda: Gjennomgå intensjonsavtalen for 5K-alternativet, hvor formålet er å: –Bli kjent med/ få innsikt i intensjonsavtalen slik den foreligger pt –Kommentere/gi innspill før den legges frem for politisk behandling Orientering om arbeidet med Indre Østfold Øst og Indre Østvold Vest alternativet samt Follo-alternativet? Annet?

Kort om meg Seniorrådgiver KS-Konsulent AS –Forretningsansvarlig for Styring og analyse og Politikk og samfunn –Jobber særlig med spørsmål knyttet til strategi, ledelse- og organisasjonsutvikling, samt økonomiske, administrative og politiske analyser. Utdannet cand.mag UiO (sosiologi, historie, statsvitenskap) og Master of Managment BI (strategi, økonomi, ledelse og scenarier). Ledererfaring fra Oslo kommune Tolv år i KS-Konsulent as Tre år i KS Forskning Forfatter av boken ”Framtidens kommuner – med ansvar for egen utvikling”

Min rolle Jobber i et heleiet datterselskap av KS –Trygt plantet i KS verdigrunnlag –En fri og selvstendig rolle i forhold til KS Engasjert for å gløde for akkurat dette alternative; –Det betyr ikke at jeg ikke kan se verdien av andre løsninger, men mitt oppdrag er å framsnakke én stor kommune i Indre Østfold

5K vil ha ca innbyggere og bli Norges 20. største kommune (forutsatt alle andre like). Dvs på størrelse med Larvik, Arendal, Sandefjord, Ålesund, og Tønsberg (de fem største kommune er ikke med her)

Produkt av prosessen Intensjonsavtalen

Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem kommunen grunnlag til å ta en beslutning om retningsvalg (27. januar 2016) og endelig vedtak om man skal gå med i en ny kommune (mai/juni 2016) Grunnlag for politikere/ansatte/innbyggerne/næringsliv til å ta stilling til spørsmålet Grunnlaget for å søke Kongen/Stortinget om sammenslåing –Prosessuelle Avklare forventninger Utforske mulighetsrommet Bli kjent Sikre medvirkning og forankring Løse floker….

Ingenting er ferdig før alt er ferdig!

Valgets nødvendighet En mann står til rors på en skute og stilles overfor en avgjørelse: –Det er lumske skjær foran han. Skal han legge kursen om til babord eller styrbord? Han viker unna, unnslår seg, dreier verken roret til høyre eller venstre. Hva gjør skuta? Den fortsetter etter gammel kurs, selvfølgelig, drevet videre fremover av vær og vind, inntil den blir slått til pinneved mot skjæret. Vanskelige valg kan ikke unngås ved å la være å ta de. Det å ikke velge er også et valg….

Formål og målsettinger

Målsetting Målsettingen med 5K er å etablere en slagkraftig kommune der alle jobber sammen for å utvikle attraktive og gode lokalsamfunn, med fremtidsrettede tjenester til det beste for den enkelte innbygger og næringsliv.Målsettingen med 5K er å etablere en slagkraftig kommune der alle jobber sammen for å utvikle attraktive og gode lokalsamfunn, med fremtidsrettede tjenester til det beste for den enkelte innbygger og næringsliv.

Lokaldemokrati

Konsernkommune med grendeutvalg (ikke politisk)

Politisk valgte Lokalutvalg (Skien) Lokalutvalgene i Skien velges av bystyre i forbindelse med kommune og fylkestingsvalg. De møtes svært ujevnt og har ulikt antall møter i året. Gjennomsnitt på 5-6 møter i året. Noen har 3 og andre kan ha til 10 representanter. Lokalutvalgene kan komme med forslag på personer (fra frivillige lag og foreninger) som de ønsker å ha med seg i lokalutvalget. Men disse må også velges av bystyret. De har ingen egne midler til disposisjon og de har ingen saksforberedende organ. De behandler ulike typer saker, men de fleste sakene handler om reguleringssaker i lokalområdet. De blir også invitert til å komme med innspill for eksempel til kommuneplanens arealdel ol. De behandler også henvendelser de får om parkering på offentlig eiendom, gang og sykkelveier, forsøpling og andre ulovligheter i sitt lokalområde. Ideelt sett skulle det vært slik at sakene gikk først til lokalutvalgene for uttalelse før de gikk videre, men slik er det ikke. Det er hovedutvalgene i Skien som i de fleste tilfeller er første ledd i politisk behandling.

Tjenestetilbudet

Satsningsområder Satsningsområdene innenfor 5K vil kunne defineres innenfor to «spor»: –Innenfor ordinær driftsramme Hva kan 5K (i kraft av å være en vesentlig større kommune) få til/prioritere innenfor ordinær driftsramme? (ses opp mot målformuleringene i intensjonsavtalen) –Utenfor ordinær driftsramme Hva vil vi bruke Inndelingstilskuddet og Reformstøtten (og Engangsstøtten) til?

Regional utvikling

Kommuneøkonomi

Vi har et inntektssystem for kommunen i Norge der staten «beskytter» og «belønner» de minste kommunene –jo mindre du er jo bedre kommuneøkonomi har du Et sentralt spørsmål er om du er liten fordi du ikke har noe valg eller fordi at du ønsker det?

Brev fra Kommunalministeren til alle landets kommuner november 2015

kommuner-som-skaper-arbeidsplasser-skal-fa-mer Nytt inntektssystem fra 2017…..

fall

De økonomiske variablene

Ca 56 mill pr år i 15 år År 1 År 15 År 20 Kr ,- Kr ,- Inndelingstilskudd: 955 millioner Av dette det tas ut minst 80 % (760 mill) ut i ren gevinst til øremerkede prosjekter

Tilnærming 2 – Grov dimensjonering: Politikk Rådmann/komm.sjef Personal/HR Økonomi/regnskap/lønn Arkiv, fsk.sekr, service Plan/byggesak/geodata Anslag på innsparing: 27 mil pr år fra første år, dvs

Gevinst ved endring av basistilskudd Hvis inntektssystemet endres slik at basistilskuddet ikke skal basere seg på likt beløp pr kommunen, men etter antall innbyggere i hver kommune, vil 5K motta anslagsvis ytterligere 33,5 mill mer som 1 kommune, enn det man gjør som 5 kommuner i dag –Dette er forutsatt ingen andre endringer i inntektssystemet (men det kommer flere endringer….)

Anslag korrigert for nytt basistilskudd (alt annet like) for 5K i Indre Østfold Samlet sett vil de fem kommunen få følgende endring: –Hobøl: - 7,2 –Spydeberg: - 6,7 –Askim: + 3,8 –Eidsberg: - 0,7 –Marker: - 9,0 Sum19,8 (19,8 x 15 ) + 40 (20 % nedtrapping)= 337 mill Man taper da isolert sett 337 mill i Inndelingstilskudd på å vente I tillegg «taper» man/går glipp av 33,6 mill pr år som en ny og større kommune ville fått i økt basistilskudd

Avvikle eiendomsskatt på boliger – men beholde/innføre på verk og bruk

Satsninger for inndelingstilskuddet

Resultat fra «Tre i skuddet»