FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Tredje møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
NYE UTFORDRINGER I VÅR DIGITALE VERDEN
Norges Musikkhøgskole
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Hønefoss politistasjon
LAG EN SANG! Komposisjon.
Positiv ledelse av barn
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Om veiledning II.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Å leve med ADHD i familien
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Forhandlingsfilosofien SMARTnership™ baseres på erfaringer og analyser og studier på ca forhandlinger Kort forklart kan vi sette opp 4 områder som.
Universitetet i Tromsø
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
innholdet i enkeltvedtak
Hvordan forhandles det?
Grovplanlegging Evaluering av inneværende sesong:
Lokal arbeidstidsavtale
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Å høre til – Et lag rundt eleven
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
NFSP ‘s seminar Hamar Fra et behandlingsperspektiv
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
BARN OG DATASPILL KURS FOR FORELDRE Første møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst.
Argumenterende tekster
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
Avtalen/Hovedtariffavtalen ● En tariffavtale mellom et fagforbund og en arbeidsgiverorganisasjon omfatter: ● Lønn ● Arbeidstid ● ferie og andre forhold.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Fjerde møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Hvordan forebygge mobbing?
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Samarbeid og konflikt.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Hvordan oppstår grupper?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Valgfag innsats for andre
Ledersamling Olweus- programmet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Kort presentasjonsrunde
Psykisk helse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Norges Musikkhøgskole
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Tredje møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

HVORFOR REGULERE? Dataspill kan i seg selv være avhengighetsskapende Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

HVORFOR REGULERE DATASPILL? Barn trenger hjelp til selvregulering (ikke bare i forhold til dataspill, men på mange ulike områder: i forhold til søvn, spising, tv-titting, innetider, pengebruk). Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

REGULERING AV SPILL Å få til en god regulering av spill hjemme er primært foreldrenes ansvar. Reguleringen blir aldri bedre enn kvaliteten på reguleringstiltakene og den som regulerer. Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

REGULERING AV SPILL Aldersmerking på spill bekrefter at det egner seg for spillere over en viss alder. Aldersmerking er en reguleringsstrategi i seg selv. Aldersmerking er veiledning for foreldre som kan gjøre det lettere å ta avgjørelser ved innkjøp av spill. Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

REGULERING AV SPILL PEGI`s aldersmerking (http/ Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

HVA ER REGULERING Et kompromiss mellom forbud og ingen kontroll En omorganiseringsprosess Et forebyggingstiltak (i motsetning til å stoppe et allerede eksisterende problem) Forhandling mellom ulike interesser Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

REGULERING SOM FORHANDLINGSSTRATEGI Familien bør kartlegge hva man er enige om og hva man er uenige om i forhold til spilling Alle parter bør få uttale seg om hvorfor og hvordan de ønsker at spillingen skal reguleres hjemme Alle parter skal skrive ønskeliste (selv om ikke alle kan få sine ønsker oppfylt) Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

REGULERING SOM FORHANDLINGSSTRATEGI Det skal forhandles frem klare avtaler i forhold til spilling Det skal defineres klare og realistiske konsekvenser dersom avtalen brytes Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

AVTALER I FORHOLD TIL SPILL Det er viktig å være spesifikk og konkret på hva avtalen skal inneholde. F.eks hvor mange spilledager i uken, hvor mange timer pr dag, skal det være spillefrie dager, hva slags type spill skal spilles, at familien skal spise sammen før spilling, at barna følger opp plikter, andre aktiviteter etc. Det er barnas oppgave å overholde avtalene. Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

KONSEKVENSER Det er viktig å komme frem til tydelige konsekvenser dersom avtaler ikke holdes. Konsekvenser skal fungere korrigerende på atferd. Alle familiemedlemmer skal få uttale seg om hvordan konsekvensene bør være ved avtalebrudd. Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

KONSEKVENSER Konsekvenser bør være «passe strenge» i forhold til avtalebruddet. Konsekvenser kan f.eks. være inndragelse av PC i noen dager, kortere spilletid noen dager, plassering av PC i fellesrom noen dager etc. Det er foreldrenes ansvar å overholde konsekvensene Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

FORHANDLING STEG FOR STEG Inviter familien til forhandlingsmøte. Alle parter får uttale seg om hvordan de ønsker at spillingen skal reguleres. Alle parter skal skrive ønskeliste (selv om ikke alle kan få alle sine ønsker oppfylt). Det skal forhandles frem klare avtaler i forhold til spilling. Det skal defineres klare og realistiske konsekvenser dersom avtalen brytes. Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst

HJEMMEOPPGAVE Inviter hele familien til forhandlinger om dataspillregler i hjemmet. Dere skal komme frem til en konkret avtale om hva som er greit og konsekvenser av å bryte reglene. Bruk forhandlingsmetoden steg for steg. NB!!! Det er barnas ansvar å overholde reglene og foreldrenes ansvar å overholde konsekvensene! Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst