Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Advertisements

Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Valdres Destinasjon AS
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Hovedprosjekt Sjusjøen «Destinasjon Sjusjøen – ski, sykkel og sti»
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Plan for kompetanse og identitet
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Kompetansesenter for lokal forvaltning og kultivering, og i tillegg salg av naturbaserte reiselivsprodukter vefsna.com.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Ideer fra forstudiet «Regionalpark Norefjell» Felles formannskap
Modulvegger skal fremstå som den mest profesjonelle aktøren innenfor fleksible modulvegger og modulhimlinger til næringsbygg Vår visjon!
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
VRI.
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Kamp eller samarbeid?.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Nysatsinga «Mat og reiseliv i Møre og Romsdal – grøn og blå sektor».
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Presentasjon av forretningsplan
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsprosjekt for naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark Dag O Koppervik Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene Torsdag

Utviklingskonferansen for Reiseliv- og Opplevelsesnæringene EN GJENNOMGANG AV -HVEM ER OPPDRAGSGIVER I PROSJEKTET -HVA ER PROSJEKTETS MANDAT -HVORFOR NATURBASERTE PRODUKTER -TA STATUS/ TEMPERATUREN I REISELIVET -METODE BENYTTET I KARTLEGGING -KONKLUSJONER FRA ARBEIDET -HVOR BRENNER DET -TIDSREISEN -PLANLEGGE FREMTIDEN -TILTAK

Oppdragsgiver Partnerskapet for opplevelsesnæringene i Hedmark -Hedmark Fylkeskommune, Landbruksavdelingen -Fylkesmannen i Hedmark, Næring og Nyskaping -Innovasjon Norge Hedmark ( Øst ) -Regionrådene i Hedmark -Regionrådet for Fjellregionen -Regionrådet for Glåmdalsregionen -Regionrådet for Hamarregionen -Regionrådet for Sør-Østerdalsregionen -Statens Vegvesen -NHO Innlandet

Tematisert opplevelsesutvikling Bidra til at det utvikles flere og bedre naturbaserte opplevelsesprodukter i Hedmark fylke innen; Sykkel – Fiske – Vandring - Langrenn Produktutvikling fra skrivebord til marked

Mandat Hovedmål:Legge til rette for økt og bærekraftig verdiskaping i opplevelsesnæringene i Hedmark Delmål:-Utvikle flere og mer attraktive opplevelse -Gjøre opplevelsene mer synlige i markedet -Gjøre aktørene mer økonomisk robuste -Legge grunnlaget for bærekraftig utvikling En gjennomgående strategi: Øke kompetanse, samarbeide, utvikle og styrke regionale særpreg Oppsummert: Bidra til at det utvikles og tilbys bedre og flere opplevelsesbaserte produkter spesielt innen sykkel, langrenn, vandring og fiske- fra skrivebord til marked

Naturbasert -Hvorfor Norge – Reason to Go Nr 1 = Natur

Gjøre opp status Reiselivet i Fylket Nok stier, løyper og veier til at det oppfattes som et produkt ? Kvalitet ? Nok kart og skilter ? Er det nok losji og bespisning til at satsning er forsvarlig. Er bedriftene store nok til å kunne håndtere mottak ? Finnes det logistikk, utstyr, handel og andre tilbud som kompletterer tilbudet ?

Metode Kartlegging av aktørbildet Statistikk og status Regionselskaper, destinasjonsselskaper, aktive og passive kommuner, bedrifter, nettverk, samarbeidskonstellasjoner og prosjekter Belegg, størrelse, kritisk masse, økonomi, priser, spredning Avsjekk egnethet Naturgitte forutsetninger, bedriftsmessige forutsetninger, konstellasjons- og nettverksbaserte forutsetninger Avsjekk Produkt Avsjekk av eksisterende produkter, sammensetninger, tilrettelagt som produkt med produktegenskaper, service og relaterte tjenester Avsjekk Synlighet Digital tracking and mapping Posters, flyers og møteplasser

Digital tracking & Mapping Egen www Produkt info Produkt Fane Produktark PDF Kart Booking Respons Språk Dest www Produkt info Produkt Fane Produktark PDF Kart Booking Respons Språk Tunge kampanjer Egne kampanjer Dest kampanjer Norgeskampanje Google Google.no Google.de Google.dk Google.se Google.co.uk Adwords PPC Sosiale Medier Facebook Instagram OTABrukerstyrteTOFergeselskapListings 1881 Gulesider kayak Hotels.com Booking.com Expedia Ebookers travelocity Tripadvisor Wikipedia Fjordline Color DFDS Stena reiseveranstalter de.wow.com rg om

Konklusjoner -Det er hoteller som i størst utstrekning bruker naturbaserte produkter -Det er lite tilrettelagt og løyper-stier- veier må utvikles -Det mangler gode skilt og kart som stemmer med terreng -Vi mangler mottaksapparat -Det vi har er lite synlig -Få pakke løsninger som inkluderer naturbaserte tilbud -Digital modenhet er i en meget tidlig fase -Relativ stor treghet fra ide til ferdig produkt -Få synlige reiselivsbedrifter – Få bedrifter -Kommunene sier lite om reiseliv -Reiselivet selv har ingen plattform i mange kommuner og regioner -Produktorientering – mindre markedsorientering -Ingen destinasjonsinfo HVORFOR komme hit -Mangler opplevelsesdimensjonen -Mangler kart, føre, vær -Produktpakker og nedlastbare funksjoner -Mangler cross links -Liten dekning på OTA, TA og 3 parts -Responsskjema og booking -Språkversjoner

HVA ER MEST PRESERENDE

TIDSREISEN UTVIKLE LØYPER /STIER SKILT OG KART MOTTAKPAKKER SALG DISTR VS X-TID / Y-PENGER

Planlegg fremtiden hvordan ser den ut ? TIDSFAKTOR PRODUKT VS MARKED HVILKE PRODUKTER HVILKE HYGIENE FAKTORER HVILKE ARENAER ER KUNDEN PÅ HVA TENNER KUNDEN

TILTAK -Tilrettelagte kompetanse-program basert på deltakernes ståsted -Budsjett for skilting og tilrettelegging -En dypere gjennomgang av kundenes nåværende og fremtidige behov -Tiltak på pakking, plattform og distribusjon -Tiltak på Multi Platform Sales 1) -Løse bedriftenes andre og brennende utfordringer

Strategi for fritidsbolig markedet Strategi for en lokal plattform Strategi for arrangementsutvikling Strategi for utvikling av flere naturbaserte produkter Strategi for å synliggjøre det som finnes Strategi for smart organisering Strategi for Kunnskap og Kompetanse

Dialog og kommunikasjon med ALLE kommunene i fylket Dialog og arbeidsmøter og utviklingsplaner med regionrådet i Fjellregionen og Destinasjon Sør-Hedmark ( 7 kommuner ) Dialog og arbeidsmøter samt utviklingsplaner med Regions-destinasjonsselskaper Dialog, kommunikasjon og arbeidsmøter med nettverk, bedrifter og konstellasjoner Arbeidsmøter med prosjekter og utviklingsmuligheter Røros

Takk for meg Dag Olav Koppervik Innovasjon Norge Telefon: