KJØTTCOMPAGNIET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
MyPack Hent der du handler
Styrearbeid i Norwegian
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-Møbel.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Organisering av IKT området
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HUS-utbruddet - epidemiologisk etterforskning Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Smitteverndagene, 1. juni 2006.
A Merkantildata Company empowering your business.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kundemål Vi skal være tilstede i alle salgskanaler.
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Rekommunalisering eller en entreprise?
Visjon, virksomhetside og verdier
[Firmanavn] Forretningsplan.
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
[Firmanavn] Forretningsplan.
Fakta om MobilePay   Etablert i Danmark i 2013 Lansert i Finland i 2014 Lansert i Norge i 2015 Nordens ledende mobilbetalingstjeneste med Tilstedeværelse.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Felles biblioteksystem
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Utskrift av presentasjonen:

KJØTTCOMPAGNIET

En effektiv og fokusert mangfoldsmodell «KJØTTCOMPAGNIET» En effektiv og fokusert mangfoldsmodell Kjøttcompagniet – en effektiv og fokusert mangfolds modell. Målet er å øke Norturas konkurransekraft og verdi maksimere eiernes formue. Hvordan kan Nortura møte den økende etterspørselen av spesialitetsprodukter og mangfold, og hvordan vi, med vår råvarestyrke kan utnytte dette i en ny forretningsmodell som har fokus på samarbeide, innovasjon og skape verdi for kunden på en mer effektiv måte enn i dag.

Nortura går en vei – trenden peker en annen vei Spesialiteter og lokalmat får ekstra drahjelp Ny stortingsmelding om gründerskap i landbruket Nortura har gjennomført nødvendig effektivisering Grunnfjellet skal prioriteres i h.h.t. merkevarestrategi -> Norturas spesialprodukter får mindre fokus fremover Vi har mange kostnader knyttet til kompleksitet i verdikjeden. Mange varelinjer, 3 salgskanaler, ulike verdikjeder pr dyreslag, oppstrøm og ubalanse mm. Og alt skal selges ferskt, hele dyret, hele tiden. Vi opererer i et marked med tøff konkurranse og det har vært og er nødvendig med effektivisering gjennom strukturforenkling og storskalafordeler. Ny merkevarestrategi legger tydelige føringer på hva som skal prioriteres fremover: Grunnfjellet under Gilde og Prior. Dette betyr at Norturas spesialprodukter kommer til å få enda mindre fokus fremover (og vil bli fanget i en storskalamodell som ikke er tilpasset behovet for differensiering) Spesialiteter og lokalmat omsatte for 3,5 mrd i 2014. Nortura har etter våre beregninger sin rettmessige uoffisielle markedsandel, men det er mange utfordringer og muligheter i fremtiden vi må rigge oss til for å takle. For kun noen dager siden la landbruksdepartementet frem en ny stortingsmelding om gründerskap i landbruket. Målet er er å få flere profesjonelle heltidsbønder på store og små gårdsbruk ved å stimulere til vekst og gründerskap i landbruket. Sylvi Listhaug har mål om at lokalmat skal omsette for 10 mrd i 2025.

Markedet er i endring Kjedene går bakover i verdikjeden «Krig» mot store internasjonale produsenter Norge har fått betydelig handelsmakt internasjonalt, noe som kan bidra til svekket tollbarrierer Stadig større oppmerksomhet på nisjeprodusenter Nisjeprodusentene klarer å oppnå vekst og lønnsomhet som overgår Nortura Det er på tide å tenke nytt i Nortura. Kjedene etablerer seg bakover i verdikjeden. Eksempler på dette er Prima Jæren, Forskningsgården til Meny, Lofotlam, og Stange Vi ser en tydelig trend ute i verden med krig mot industriell mat Vi ser at det er sannsynlig for økt import pga. svekket tollbarrierer og forbrukerens ønske om mangfold. Nortura må være forberedt på dette Vi mener Nortura som en stor samvirkeorganisasjon, har et godt utgangspunkt for å innovere på lokalmat og matspesialiteter. Nortura står imidlertid overfor et dilemma: Hvordan kan vi vokse på spesialprodukter samtidig som vi skal ha fokus på storskala produksjon til stadig reduserte kostnader?

For å tilpasse oss markedet er det behov for en mangfoldsmodell Det er tre viktige grunner for å skille det ut fra hovedmodellen: Å innovere på spesialprodukter er det motsatte av å innovere på volumprodukter Grunnfjellet skal prioriteres = spesialiteter lite fokus Ta bort «sand i maskineriet» og redusere kostnader i hovedmodellen Urelatert Egen forretningsenhet Uavhengig forretningsenhet Fullstendig spinn-out Selskapets «nye initiativer avdeling» Operasjonelt relatert Nye produkter og programmer Spinn-out + lisens/kontrakt Spinn-off + lisensiering/ kontrakt Sterkt relatert Direkte integrasjon Divisjonalisering, ny foretaksgruppe Veldig viktig Ikke viktig Strategisk viktighet For å tilpasse oss markedet og endringene som vil komme, så må vi forenkle forretningsprosessene våre. Spesialitetsprodukter er komplementært til hovedvirksomheten, forventes å øke betraktelig, gir god lønnsomhet og er viktig for eierne, men har ingen operasjonell sammenheng med hovedvirksomheten. Derfor anbefaler vi å skille ut matspesialitetene i et eget datterselskap kalt Kjøttcompagniet . Det er tre viktige grunner til at vi anbefaler å skille ut matspesialiteter: Innovasjon på spesialprodukter bygger på en differensieringsstrategi og er det motsatte av å ha en kostnadsstrategi hvor det dreier seg om produsere billigere enn andre. I følge ny konsern- og merkevarestrategi så er det grunnfjellet som skal prioriteres. Det betyr at nisje/spesialitetsproduktene vil få enda mindre fokus og vanskeligere rammebetingelser for vekst. De små spesialitetene våre skaper sand i maskineriet i dag og omtales mye som plunder og heft. Dersom slike produkter tas ut av hovedmodellen er det kanskje mulig å frigjøre kapasitet og på sikt bygge ned faste kostnader i drift, samt fokusere 100% på volumproduktene som er viktigst for verdiskapning. Organisatorisk innovasjon er nødvendig!

Hvorfor organisatorisk innovasjon? Det er strategisk viktig for Nortura og spesialiteter og lokalmat differensierer seg fra «Grunnfjellet» Fordeler med egen enhet: Lettere ekstern aksept hos kjedene, spesialforretningene, grossister, Innovasjon N Markerer større fokus og større ambisjoner internt og hos våre eiere Utvikler forretningsmodeller som gir vekst for segmentet Åpner for å ta inn eksterne eiere (våre eiere, andre aktører i Norge og utland) Det er nå toget går på spesialiteter derfor er det strategisk viktig at Nortura rigger seg for dette så vi unngår et eventuelt «stall point»

Utvikle morgendagens løsninger for mat med kvalitet KJØTTCOMPAGNIET Kvalitetsprodukter laget på de beste råvarene vi har å by på basert på; Foredle råvarer Samarbeide med andre Skalere gjennom oppkjøp Gjennom Kjøttcompagniet skal Nortura øke verdiskapning for eierne ved å utvikle morgendagens løsninger baser på kvalitet og opprinnelse. Det skal være kvalitetsprodukter laget på de beste råvarene vi har å by på eks: Storfe som har gått på utebeite i Gudbrandsdalen Ferskt lam som er pakket kort tid etter slakting Ren mat uten kunstige tilsetningsstoffer Mat som kommer fra gårder i nærheten av der hvor du bor Eksport av våre unike råvarer som f.eks. av spekemat, småfe og vilt(?) Import av kjøtt hvor vi kan tillegge en merverdi enten ved opprinnelse eller smak Kjøttcompagniet baseres seg på 3 hovedpilarer: 1: Foredle medlemmenes råvarer: identifisere verdikjedeskatter, drive konsept- og produktutvikling med råvareleverandører, produksjon enten i egne anlegg eller via outsourcing 2. Samarbeide med andre: Inngå partnerskap eller allianser med andre små produsenter, kjeder eller foredlingsbedrifter med sterk lokal forankring 3. Skalere gjennom oppkjøp av andre interessante selskaper

«Kjøttcompagniet» sin oppgave og mål Skape nye konsepter basert på «verdikjedeskatter» Bli «bondehjelper» Organisere leverandører og konsepter i en attraktiv modell for kjedene, grossistene, spesialforretninger og mulige nye samarbeidspartnere

«Fremtidas landbruk byr på fantastiske muligheter. Vi i Nortura skal bane vei med innovasjon og nyskaping» Arne Kristian Kolberg, nyhetsbrev 2015 «Fremtidas landbruk byr på fantastiske muligheter. Vi i Nortura skal bane vei med innovasjon og nyskapning» sier Arne Kristian i nyhetsbrev tidligere i år. Nortura har erfaringen, og vi må tørre å utfordre! I samspill med andre, (også våre medlemmer) kan Kjøttcompagniet innovere på eiernes ressurser på en effektiv måte og skape verdi for kunden. Det er behov for nye løsninger for å utvikle fremtidens landbruk og løse morgendagens utfordringer.

Orientering, pilot spekevarer Nettbutikk Orientering, pilot spekevarer

Nettbutikk - Tiriltunge.no Hva : Pilot Spekevarer, ikke kjøling Hvorfor: Primært: Enkel tilgang til lokal spekemat med håndverksmessig utførelse, til en pris litt under det jeg må betale i butikk. Sekundært: Kvalitetsprodukter og et merke jeg stoler på som jeg ikke alltid får kjøpt i nærheten Hvorfra: Produkter fra Tynset Evanger og Sogndal. Opereres fra Medlemsutsalg i Sogndal

Nettbutikk - Tiriltunga Hvordan distribuere: Med Bring. Mulige valg med ulik pris Til postkontor Til døren Til døren over natten Fra når: 1 nov. 2015 Til hvem: I oppstart til eiere og ansatte. Når stabil drift, til alle. Utfordringer? Ja, men løsbare mener vi…

Nettbutikk - Pilot sortiment Matskatter Volumprodukter Eldhus: Eldhusrøkt Pinnekjøtt kappa 1 kg Hel tiriltunge 1,2 kg Smalahove ½ stk Sogndal/Tynset: Vestlandsfår skåret 90 g Sognemorr snabb 250 g Rødvin snabb 350 g ( Jule-snabb til jul) St. Kristina spekepølse 800 g hel Siliana skåret 130 g Haugpølse skåret 150 g St Kristina skåret 80 g Æra skåret 80 g Fenalår langtidsmodnet skåret 80 g St. Kristina spekepølse 80 g Gilde spekeskinke skåret 150 g Birkebeinerskinke skåret 100 g Favoritt salami skåret 150 g Pepperoni skivet 130 g Pinnekjøtt frå Vestlandet kappa, 1 kg