Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Praktisk info til prosjektkunder
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Erstatning for ActiveX?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
 Thore R Jensen Leder og suport  Tor Morten Jensen Programering og design  Vi tilbyr tjenester som webmastring, webdesign og webutvikling.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Ephorte. Status pr. DD Svært ustabilt – IIS 6.0 Tryner – App pooler tryner – Diverse.net feil Antar at vi må regne med nedetid i snitt 1 gang pr. bruker.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Our business, your advantage! DataManager
Microsoft ® Lync ™ 2010 Opplæring for responsgruppeprogram.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Hovedprosjekt HKD Gruppe 54E Oppsett og konfigurering av VPN.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Hovedprosjekt RIS og SUS ved Q-Free ASA av Øyvind Lystad Rune Storm Sivertsen.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
Enghouse Interactive - Kjetil Bakkeskaug
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN SIP Teknisk Workshop BRUM IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN IT-avdelingen. uib.no Fra IT-avdelingen UiB IT-avdelingen Tore Burheim IT-direktør Magne Bergland Seksjonsjef Brukerstøtte-
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
MBN, USSD og stjerne/firkant koder 15.mai Kåre Aunan
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Min Tid Tekn/adm ansatte
Enkel brukerveiledning
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Innføring av InAttend, CMG, MP og Companion ved UiB The Devil is in the details IT-avdelingen, UiB Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"

uib.no Universitetet i Bergen 3400 ansatte15000 studenter 5200 telefoniendepunkter PCer120 bygg IT-avdelingen, UiB

uib.no Kjernevirksomhet Fri forskningOppdragsforskning Utdanning Popularisering av kunnskap IT-avdelingen, UiB

uib.no Dagens forbehold Jeg har aldri jobbet på et sentralbord Perspektivet blir deretter Prosjektet handler om å bli kjent med systemet IT-avdelingen, UiB

uib.no Min rolle Prosjektledelse Virkelighetsorientering Arkitektur Teknologiforståelse Bygge internkompetanse IT-avdelingen, UiB

uib.no Flere muligheter når noe ikke virker Programvaren har feil Teknikere mangler kompetanse Prosjektledelsen/arkitekten ser ikke sammenhengene Feilen nedprioriteres (Av hvem? Og hvorfor?) Fordi det er skikkelig, skikkelig vanskelig å få til IT-avdelingen, UiB

uib.no UiB trengte nye støttesystemer Sentralbord Moderne Flere instanser Konfigurerbart Presence Lync MX-ONE NetCom Telenor Administrasjon Macro- muligheter Enkelhet Statistikk IT-avdelingen, UiB

uib.no Valgene IT-avdelingen, UiB Men talepost er fryktelig dyrt!

uib.no Grunnleggende prinsipper ved IT-avdelingen UiB Åpne standarder Ikke vær avhengig av konsulenter til daglig drift, de er der for å lære oss opp Ingen brannmurer, vi må sikre klienter og servere Et system vi ikke får teknisk kontroll på fases ut IT-avdelingen, UiB

uib.no Tidligere erfaringer med Mitel MX-ONE og Solidus –Kvalitetstrygget pakking av oppgraderinger –Lett å komme gjennom til Mitels teknikere –Oversiktlige, greit å få oversikt over komponenter –God dokumentasjon OEM-produkter –Glipper i pakkingen –Glipper i kvalitetssikringen –Krever spesialtilpasninger –Dokumentasjonen mangler IT-avdelingen, UiB

uib.no BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttendJaTjaJaNja CMGJa Blustar serverJa Nja CompanionNei Ukjent MPJa SamfunksjonJaTjaNjaTja Inhouse-systemer ved UiB IT-avdelingen, UiB BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet InAttend CMG Blustar server Companion MP Samfunksjon BrukerdokTech-docSW- oppdatering Driftbarhet

uib.no Tidslinje Q InAttend, Presence og CMG 60% ferdig Q Presence mot Lync, mobil ferdig Companion oppsett Q Feilretting InAttend, Presence Companion ikke fungerende Q Fortsatt feilretting InAttend. Fortsatt fungerer ikke Companion Q InAttend stort sett i mål Companion fra 13/4? IT-avdelingen, UiB

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Vi er i all hovedsak fornøyd! Siden dette ikke nødvendigvis er åpenbart fra presentasjonen… IT-avdelingen, UiB

uib.no Hva har vi fått Velfungerende sentralbord vi selv kan konfigurere og selge til interne kunder Presence som er synlig på tvers av kommunikasjonsløsninger Sentralbordpersonellet er fornøyd, vi får solgt verktøyene internt IT-avdelingen, UiB

uib.no En del ting er valgt bort foreløpig Tekniker anbefaler ikke AD-integrasjon CMG BluStar Web er svært usikkert i grunnoppsett –Dårlig autentiseringsløsning –Dårlig skjerming mellom brukerne Opptatt ett sted, opptatt alle Talepost/opplest fravær, ny løsning IT-avdelingen, UiB

uib.no Prisen er ikke det viktigste, men… Lisenser Hvor mange brukere? Hvor mange telefoner? Konsulenttimer Hvor mange importer? Hvor mye må fikses? IT-avdelingen, UiB

uib.no Unified Communication ”Kommunikasjonsteknologi som understøtter forretningsprosessene” Personlige verktøy Arbeidsflyt- verktøy IT-avdelingen, UiB

uib.no To tjenestenivåer Sentralbord på avdelinger UiB sentralbord IT-avdelingen, UiB

uib.no Vi antok på basis av familiaritet… MX-ONE Strålende teknisk dok Lett å få kontroll på Gode automatiserings- løsninger Lett å finne ekspertise Etter hvert lett å få tak i Mitels teknikere Solidus Stabilt Lett å konfigurere Lett å oppgradere Lett å finne ekspertise Lett å bygge kompetanse IT-avdelingen, UiB

uib.no InAttend: Komplisert å sette opp nye køer CMGCM vev: Gi brukere tilganger TCA vev: Definere talemeldinger Legge talemeldinger på disk på server TCA vev: Legge inn nummer Blustar server vev: lage brukere, koble grupper TCA vev: lage grupper, kortnummer IT-avdelingen, UiB

uib.no InAttend: ikke én server, men… Queue manager NeTS Media server IT-avdelingen, UiB

uib.no Skjulte oppgraderinger Vant til at nye versjoner av Solidus, OAS og MX-ONE annonseres og slippes via Knowledge Base Det gjøres også med disse tre: –Blustar Web (CMG) –InAttend ACS med klient –Blustar Server Men så gjemmer man en oppdatering til Blustar Server i en oppdatering av ACS uten å annonsere… IT-avdelingen, UiB

uib.no Skifte admin-passord… Passordet som var satt på admin var for enkelt Må endres på server…....og fire steder som aksesserer server! IT-avdelingen, UiB

uib.no Knowledge base er ikke knowledge base IT-avdelingen, UiB

uib.no Companion er ikke et Mitel-produkt Tid? Lisenser? Bruker- dokumentasjon? Teknisk dokumentasjon? SW?Assistanse? IT-avdelingen, UiB

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Men hva sier brukerne? Altså de som bare bruker systemene… IT-avdelingen, UiB

uib.no Hva sier sentralbordet? Status er ikke lengre ”opptatt” eller ”ledig” Litt forvirring, mer informasjon og ny informasjon Finner stadig småfeil, funksjonalitetsutfordringer Savner automatisk dataflyt (nummer i alle kanaler, navneoppdatering MX-ONE) IT-avdelingen, UiB

uib.no Vi eliminerer fortsatt overraskelser Én og bare en avsender for epost/sms SIP-konfigurasjon for å sette over fra mobil til mobil Kan ikke ringe til kortnummer som er satt over til Telenor mobil sentralbord IT-avdelingen, UiB

uib.no Hva med administrasjon? Vi lurer oss til å bruke Telmax av og til: –Overføre enkeltnummer fra digital til IP –Slette/gjenopprette nummer som har låst seg Savner å kunne sette navn étt sted: –Må både redigere CMG og i MP IT-avdelingen, UiB

Bjørn Tore Sund Legg meg gjerne til på LinkedIn