Undervisningsenheter Institutt for samfunnsmedisin har ansvaret for undervisning på medisinstudiet, doktorgradsprogrammet og et masterprogram i klinisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

ved Nidaros DPS, rehabiliteringsseksjonen
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Sosialmedisin – en introduksjon
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
ORGANISERING AV NMBUs ADMINISTRATIVE APPARAT
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
ART-prosjektene Rogaland Tormod/Heidi/Gry Sandnes Skole – alternativ – 2 grupper (a 4 elever) Randomisering mulig Tidsdesign mulig ART, kanskje.
Per Bakke Instituttleder
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Ut pr : Kåre Holmen (Formann, GM Norge AS) Norbjørn Nissestad (MAN Last og Buss AS) Geir Hvidsten (Kia Bil Norge AS) Inn pr : Tom Eirik.
SAP-samling Hvordan organiseres arbeidet ved fakultetene? - Erfaringer - Utfordringer Tore Romundstad Seksjonssjef Det medisinske fakultet.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Seksjon for medisinsk etikk
Nittedal og Hakadal janitsjar
Omsorgsteknologi ved HiB
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
PRØVEMUNTLIG Alt du trenger å vite for å gjøre det bra. Uke 18/2013 Kim Hugo Nyheim 1.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
ICT 1 Etikk i SINTEF “Fra dyp krise til etisk pryd” Trondheim 3. mai 2007 Svein Nordenson, etikkombud i SINTEF.
Superbrukerforum DIPS forprosjekt, Oslo uUniversitetssykehus.
1 Seminar i medisinsk etikk for 1A Å drepe vs å la dø vs å behandle “Dødshjelp”, behandlingsbegrensning og den gode død I hovedrollene: Pål Klepstad,
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Profesjonsstudiet i medisin ved NTNU Ny studiemodell nord i Trøndelag
Medlemmer i Forskningsetisk utvalg
Kvalifikasjonsrammeverket
Organisasjonskart Per 5. september 2017 Adm. dir. IT
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Oppsummering dialogmøter INB våren 2017
Utdanningskomiteen 19. mai
Undervisning (PKU) i infeksjonsmedisin ved UiT (ny studiemodell)
MUSIT-seminar Naturhistorie Park Inn Gardermoen Onsdag 2. april 2014
ORSTAD IDRETTSLAG 2017 Styret
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Norsk forum for kvalitet i helsetjenesten FORELØPIG PROGRAM (18
Norsk forum for kvalitet i helsetjenesten
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Status og ny utstilling
Ny med FoU Frokostseminar GFU
Finans Norge, 22. november
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
MIF Bandy A-laget Spillerstatistikk MIF Bandy A-laget Spillerstatistikk
Styre- og FAU-opplæringen 2018
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Om opprykk til førstelektor
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Buvassbrenna Hytteforening Grunneiere 2018
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Om førstelektorprogrammet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Norsk forum for kvalitet i helsetjenesten
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Som medlem i UiT BIL kan du: - være med på mange ulike treninger hver uke - du kan få dekket deltakeravgift til forskjellige konkurranser (ski, sykkel,
Studieledernettverket 15. februar 2019
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Planstrategi P1 Visjon, mål, symboler og verdier
Intro I.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningsenheter Institutt for samfunnsmedisin har ansvaret for undervisning på medisinstudiet, doktorgradsprogrammet og et masterprogram i klinisk helsevitenskap. Undervisningen organiseres gjennom fem undervisningsenheter. Hver enhet ledes av en undervisningsenhetsleder. Det overordnede ansvaret for undervisningen ligger hos instituttets nestleder for undervisning. Lederne av undervisningsenheten skal: - Koordinere arbeidet i undervisningsenheten Ha ansvar for at gruppen leverer timeplanfestet undervisning Avholde ett til to møter pr semester Eksempler kan være Gjennomgang av evalueringer Planlegging av undervisning Diskusjon av endringer i innhold/utforming av undervisning - Være undervisningsenhetens bindeledd mot instituttledelsen Delta på ett til to møter for alle undervisningsledere hvert semester Formidle innspill fra undervisningsgruppene til instituttledelsen Formidle informasjon fra institutt/fakultet til undervisningsgruppene

Undervisningsenheter og ansvar Under følger en oversikt over dagens undervisningsenheter. I gruppene er plassert fast ansatte med undervisningsplikt, og i noen tilfeller midlertidige ansatte som dekker helt spesielle oppgaver. Undervisningsenhetene er inndelt etter fagområde/tematikk, og noen ansatte vil dermed være medlem i flere undervisningsenheter: 1. Allmennmedisin og primærhelsetjeneste Har ansvaret for: - Timeplanfestet undervisning og klinikk på medisinstudiet Allmennmedisin Muskel og skjelettsykdommer Kroniske og sammensatte lidelser Prehospitale tjenester og legevakt -KLH 3011 – Evaluering og forskning på forebyggende tiltak 2. Medisinsk etikk, forskningsetikk og vitenskapsteori Har ansvaret for: - Timeplanfestet undervisning på medisinstudiet medisinsk etikk biobanking - SMED 8004 – Medisinsk forskning i teori og praksis

Undervisningsenheter og ansvar (forts.) 3. Epidemiologi (og klinisk beslutningslære) Har ansvaret for: - Timeplanfestet undervisning på medisinstudiet epidemiologi evidensbasert medisin klinisk beslutningslære - KLH 3002 –EPI 1 - KLH 3005 – Anvendt klinisk forskning - SMED 8002 – EPI 2 4. Lege-pasient kommunikasjon Har ansvaret for: - Lege-pasient kurset - Timeplanfestet undervisning i medisinske atferdsfag Kommunikasjon Lege-pasient kommunikasjon - KLH 3015 – kvalitative forskningsmetoder - SMED 8015 – kvalitative forskningsmetoder 5. Samfunnsmedisin Har ansvaret for: - Timeplanfestet undervisning og klinikk på medisinstudiet Allmennmedisin Muskel og skjelettsykdommer Kroniske og sammensatte lidelser Prehospitale tjenester og legevakt -KLH 3011 – Evaluering og forskning på forebyggende tiltak -SMED 8005 – Forskningsformidling

Modell for organisering og definering av ansvar/ roller i undervisning ved ISM I dag er det følgende roller i organisering av undervisning: – Leder for undervisningsenhet – Programrådsleder (master og ph.d) – Semesterkoordinator (medisinstudiet) – Emneansvarlig (master og ph.d) – Ukeansvarlig (medisinstudiet, IIIC)

Roller og ansvar Undervisningsenhetene har ansvar for:  Levere og koordinere undervisning til medisinstudiet, master og ph.d.  Samarbeide om undervisningen og utvikle læringsmål for fagene som leveres  I samarbeid med programrådledere og semesterkoordinator følge opp evalueringer fra studentene  Leder for undervisningsenhet koordinerer arbeidet og er pådriver for utvikling av undervisning i sitt fagområde Semesterkoordinator og programrådsleder ph.d og master har ansvaret for:  Oppnevning av emne- og ukeansvarlig  Samarbeide med ukeansvarlig og emneansvarlig  Å jobbe kontinuerlig med evaluering av undervisningstilbudet og utforme årlige planer på undervisningstema/fagområder.  Å bestille undervisning i henhold til utformet årlig plan fra undervisningsenheter  Samarbeide med referansegrupper for evaluering av undervisningskvalitet (ihht. Retningslinjer)  Presentere resultater av studentevaluering til instituttleder og nestlederundervisning  Diskutere og ta opp tema/tiltak for forbedring med undervisningsenhetsledere

Allmennmedisin og primærhelse tjeneste Lege-pasient kommunikasjon Epidemiologi (og klinisk beslutningslære) Medisinsk etikk, forskningsetikk og vitenskapsteori Samfunnsmedisin Programrådet master Programrådet ph.d. Semesterkoordinat or IIIC Referansegrupper/studentevalueringer/ innspill fra studiekonsulent Instituttleder/nestleder undervisning Bestiller

Allmennmedisin og primærhelsetjeneste Linn Getz - leder Irene Hetlevik Arnulf Langhammer Arnfinn Seim Torbjørn Øien Niels Bentzen Egil Fors Johan A. Sigurdsson Ottar Vasseljen Siv Mørkved Paul Jarle Mørk Tom Ivar Lund Lege-pasient kommunikasjon Nils Martinsen – leder Hilde Grimstad Linn Getz Aslak Steinsbekk Harald Sundby Epidemiologi (og klinisk beslutningslære) Imre Janszky - leder Lars Vatten Geir Jacobsen Turid Lingaas Holmen Kristian Hveem Ottar Vasseljen Siv Mørkved Chris Jensen Pål Romundstad Xiao-Mei Mai Tom Ivar Lund Medisinsk etikk, forskningsetikk og vitenskapsteori Berge Solberg - leder Siri Forsmo Kristian Hveem Lars Ursin Jacob Hølen Sigmund Simonsen Kristin Steinsbekk Samfunnsmedisin Aslak Steinsbekk - leder Steinar Westin Jon Magnussen Helge Garåsen Kristian Midthjell Anders Grimsmo Steinar Krokstad Bjørn Hilt Berit Schei Berit Rostad Jostein Holmen Johan Håkon Bjørngaard Elisabeth Darj Roar Johnsen Karen Hara (trygdemedisin) Anne Grønskag/Morten Buhagen Arne Kristian Myhre Ingunn Harstad Programrådet master Programrådet ph.d. Semesterkoordinator IIIC Instituttleder/nestleder undervisning

Allmennmedisin og primærhelsetjeneste Linn Getz - leder Irene Hetlevik Arnulf Langhammer Arnfinn Seim Torbjørn Øien Niels Bentzen Egil Fors Johan A. Sigurdsson Ottar Vasseljen Siv Mørkved Paul Jarle Mørk Tom Ivar Lund Astrid Woodhouse Bente Mjølstad Monica U Tøndel Kari Anne Evensen Melanie Simpson Lege-pasient kommunikasjon Nils Martinsen – leder Hilde Grimstad Linn Getz Aslak Steinsbekk Harald Sundby Epidemiologi (og klinisk beslutningslære) Imre Jansky- leder Lars Vatten Geir Jacobsen Turid Lingaas Holmen Kristian Hveem Ottar Vasseljen Siv Mørkved Chris Jensen Imre Janszky Xiao-Mei Mai Tom Ivar Lund Liv Bente Romundstad Bjørn Olav Åsvold Kari Risnes Signe Opdahl Kristine Pape Oddgeir Holmen Gunnhild Å. Vie Medisinsk etikk, forskningsetikk og vitenskapsteori Berge Solberg - leder Siri Forsmo Kristian Hveem Jacob Hølen Sigmund Simonsen Lars Ursin Kristin Steinsbekk Samfunnsmedisin Aslak Steinsbekk- leder Steinar Westin Jon Magnussen Helge Garåsen Kristian Midthjell Anders Grimsmo Steinar Krokstad Bjørn Hilt Berit Schei Berit Rostad Jostein Holmen Johan Håkon Bjørngaard Elisabeth Darj Roar Johnsen Karen Hara (trygdemedisin) Anne Grønskag/Morten Buhagen Arne Kristian Myhre Ingunn Harstad Programrådet master Programrådet ph.d. Semesterkoordinator IIIC Instituttleder/nestleder undervisning