Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Advertisements

Organisasjoner og systemer
Organisering, status og kort om utvalg ved institusjonen
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Akademias betydning for utviklingen av Sørlandet (sett fra innsiden av en liten del av UiA) Rein Terje Thorstensen Instituttleder Institutt for Ingeniørvitenskap,
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Bachelorstudiet i Kinesisk med Kina-studier Kick-off våren 2016: Hva kan jeg gjøre med en grad i kinesisk?
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Samhandling og prosessledelse
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Internasjonale masterprogram - Fellesgrader -
Universitetet i Stavanger
Overordnet strategi SV-fakultetet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Endringer i masterprogrammene ved Helsam
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
VELKOMMEN TIL MASTERPROGRAMMET I MUSIKKVITENSKAP
Utveksling for ESST-studenter våren 2016
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Vårens emner på TIK og ESST
Vårens emner på TIK og ESST
Bli masterstudent på IFI !
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Ny episode av gjennomføring og frafall
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015

TIK senter: bakgrunn Etablert i 1999 Tverrfaglig mandat og to ulike forskningstradisjoner: Innovasjonsstudier: «en økonomisk-organisatorisk orientering som er opptatt av sammenhenger mellom teknologi/vitenskap og innovasjon» Science and Technology Studies (STS): «en historisk og kulturanalytisk orientering som er innrettet mot meningsdannelse og normer»

Organisering og stab Til sammen ca. 50 ansatte Forskningsstab: 8 Professorer, 3 Prof II, 6 postdoc, ca. 20 PhD studenter, 4 vit.ass. Adminstab: 5 personer Ledergruppa: Senterleder (Fulvio Castellacci), kontorsjef (Frode Løvik), innovasjonsgruppeleder (Magnus Gulbrandsen), STS gruppeleder (Kristin Asdal)

Noen forskningsspørsmål og temaer Hvordan vitenskapelige og teknologiske gjenstander produseres Hvordan vitenskapelig kunnskap blir brukt i samfunnet Hvilken rolle læring og kunnskap spiller i forhold til innovasjon Hvordan økonomisk vekst og konkurranse er drevet av innovasjon og teknologisk endring Hvordan nye teknologier skapes og spres Hvordan innovasjon er et systemisk fenomen som er avhengig av samhandling mellom organisasjoner, institusjoner og politikk

Utdanningsprogrammer PhD program: 20 PhD studenter (ca. 30% er eksterne) Masterprogram European Society, Science, and Technology (ESST): 1,5 år (90 studiepoeng). Del av EU-nettverk ESST. Masterprogram Teknologi, Innovasjon og Kunnskap (TIK): 2 år (120 studiepoeng). ESST og TIK Masterprogrammer har felles kurs. Forskjellen er at: (1) ESST studenter kan ta utveksling i 2. semester; (2) ESST Master er litt kortere enn TIK Master.

TIK Master programmer: Struktur 4- semester (oppgave)TIK Masteroppgave 3. semester (oppgave)TIK4093 – Masteroppgave 2. semester (spesialisering) TIK Innovation and global challenges eller TIK Science and Technology in Politics and Society TIK Research and Design SeminarMetodeemner 1. semester (felles innføring) TIK Teknologi, innovasjon og kunnskap

Arbeidslivsrelevans Akademisk fokus, men også innsats på arbeidslivsrelevans (gruppearbeid, seminarer, praksis / case studier, organiserte besøk) Vitenskapbutikken Teknovatøren (“Student Publication of the Year”, UiO, 2013) Bra tilbakemelding fra studenter (årlig kursevaluering; kandidatundersøkelse 2014)

Veldig bra jobbmarked for TIK/ESST studenter Hvilke type jobb skal du få? I hvilke organisasjoner får TIK/ESST studenter jobb?

Noen eksempler: Tidligere innovasjonsstudenter Jarle Hildrum (ESST 2000), Vice President, Head of Service Innovation, Telenor Research Lars Coenen (ESST 2002), Professor i Innovasjonsstudier Martin Blom (ESST 2010), EU Commission, Security and Defence Policy Stefan Jøines (TIK 2012), Analyst Simen Enger (TIK 2012), Rådgiver KD og stipendiat på TIK

… og tidligere STS studenter Tore Tennøe, Direktør, Teknologirådet Vidar Enebakk, Sekretariatsleder, Etikkomiteen Beate Elvebakk, Researcher, Transportøkonomisk institutt Irene Olaussen, Seniorrådgiver, Helsedirektoratet,

Velkommen og lykke til!