Bergen kommune sin klimapolitikk i dag – og dei kommande åra Elisabeth Sørheim Klimaseksjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å være eller å drite i været
Advertisements

Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Fremtidens byer - Bergens plass i lavutslippssamfunnet
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
”Be The Change You Want To
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Zero Emission Resource Organisation
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Title slid. PRESENTASJON AGENDA 1.Målsetninger i klima- og energiarbeidet i kommunen 1.Hovedmål 2.Delmål 2.Tiltak for å sikre oppfølging av planen 3.Statusoppdatering.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Klimasats – støtte til klimasatsing i kommunene Thomas Kiland-Langeland Fagdirektør Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder Mai 2016.
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
Klimavennlige energiprosjekter i Knutepunkt Sørlandet Arild Olsbu, Agder Energi Nettkonsult. 9. november 2007.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Åpen anbudskonkurranse EØS Renovasjonstjenester næringsavfall til Bergen kommune Tilbyderkonferanse 08. januar 2016, kl
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Nasjonal energipolitikk i et klimaperspektiv Bente Anfinnsen, rådgiver Energi- og vannressursavdelingen,
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Status Avfall– og ressursstrategi BIR (2030)
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Fattigdom og miljøproblemer ses i sammenheng Kortsiktige økonomiske hensyn må vike for langsiktige miljøhensyn.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
ROS-analyse.
«Sørlandets grønne mulighet»
Bompenger som politisk virkemiddel
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samferdselssjefkollegiet
Bærekraftig samfunnsutvikling
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektutløsende behov
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Enovas støtte til landstrøm
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Perspektivet:. Klimasmart matproduksjon Finn Aasheim, Norges Bondelag Agderkontoret Bystranda,
Forbrukersamfunnet Forbruksmønsteret forandrer seg
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Lavutslippssamfunnet – trender på veien
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Miljømål og MOP for kommunedelplan 2, Fornebu
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Ambisjoner for utvikling i Alta
Nettverk for berekraftige bygg i Møre og Romsdal
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Utskrift av presentasjonen:

Bergen kommune sin klimapolitikk i dag – og dei kommande åra Elisabeth Sørheim Klimaseksjonen

GRØNN STRATEGI KLIMA- OG ENERGIHANDLINGSPLAN FOR BERGEN 2015

Kommuneplanen legger føringer Kommuneplanens samfunnsdelen Hovedmålet Grønn har følgende satsinger: 1.Bergen skal ha en bærekraftig vekst som ivaretar klima og miljøhensyn 2.Bergen skal satse på moderne miljøvennlig arkitektur og fornybar energi 3.Bergen skal satse på smart, grønn mobilitet som utnytter kapasiteten i transportsystemet bedre 4.Bergen kommune skal legge til rette for smart ressursbruk ved sambruk og delekultur 5.Bergen skal legge til rette for, og medvirke til, det grønne skiftet innen forskning og næringsliv 3

Kommuneplanen legger føringer Kompakt Transport- og arealpolitikken skal utformes med tanke på å utvikle en kompakt by og å endre innbyggernes reisevaner i retning gange, sykkel og kollektivtrafikk og nullevkst i personbiltrafikken Andre satsinger Bergen skal etablere gode sykkelanlegg. Bergen kommune skal sørge for byfortetting. Bergen skal ha en infrastruktur som legger til rette for en bærekraftig transport. 4

Det grønne skiftet i Bergen Reisevanene og bilparken i Bergen er i endring: Bybanen, elbilrevolusjonen, hybridbilene, tilrettelegging for sykkel, nye løsninger for deling av bil, Bildeleringen øker Næringsliv og forskningsmiljøer, investeringsvilje for fornybar energi og klimavennlig teknologi øker Nye distribusjonsformer, «sharing-kultur» Det skal være lett å leve miljøvennlig i Bergen Det skal være naturlig å bo i Bergen uten å eigen bil 5

Fordeling av CO2 utslipp i Bergen med mål for 2020 og

Politisk plattform Bergen skal være Norges GRØNNESTE BY Legge til rette for grønne bedrifter Mer bærekraftige og energieffektive bygg Betre balanse mellom bustad og næring i bydelene BREEAM sertifisering av utbyggingsplaner Vekst i transportbehov skal tas med gange sykkel og kollektiv. Disse skal ha prioritet i planlegging Det skal bygges sykkeltuneller og sykkelparkering under tak Redusere antall parkeringsplasser i sentrum Nye samferdselsprosjekt sak redusere samla biltrafikk 10% reduksjon i biltrafikk innen 2020 Tidsdifferensierte bompenger Lav- og nullutsleppssoner Utbygging av Bybanen Elektrifisering av hamn Miljødifferensierte havneavgifter Mer effektiv gjenvinning og miljøvennlig bosshandtering

Bergen skal være fossilfri i 2050 Hovedmålet er at Bergen skal være fossilfri i Det betyr at det ikke skal brukes olje, kull eller gass til transport eller oppvarming i bygg, og at det heller ikke skal slippes ut andre klimagasser i Bergen. Målet om et fossilfritt Bergen i 2050 skal nås etter følgende plan: I 2020 skal Bergen ha snudd trenden, og redusert de direkte klimagassutslippene med 20 prosent i forhold til I 2030 skal Bergen være halvveis til fornybarsamfunnet, og halvert de direkte klimagassutslippene i forhold til 1991.

Fire temaområder Transport og mobilitet Energi i bygg Forbruksmønster avfall og ressurser Tilpasning til klimaendringer

Transport og mobilitet 2020 Redusere personbiltrafikken i Bergen med minst 10 prosent samenlignet med 2013 Innføre fossilfri sone i deler av Bergen sentrum Doble antall passasjerer per bil i rushtrafikken Minst halvparten av alle nye personbiler skal være fossilfrie (el, hydrogen eller biodrivstoff) eller ladbare hybrider Bergen kommune skal arbeide for fossilfri kollektivtrafikk innen 2020 Bergen skal tilby landstrøm til alle skip En større del av godstransporten skal over fra vei til bane og båt Bergen kommune skal legge til rette for fossilfrie løsninger i skipsfarten 2030 Redusere personbiltrafikken i Bergen med minst 20 prosent sammenliknet med 2013 Fossilfritt sentrum Redusere antall biler per husholdning i Bergen fra 1,35 biler til 1 bil Alle nye personbiler skal være fossilfrie All lettere varetransport i Bergen gjøres med fossilfrie kjøretøy (el, hydrogen eller biodrivstoff) eller med ladbare hybrider Bergen kommune skal legge til rette for at minst 30 prosent av tunggodstrafikken i Bergen i kan være fossilfri Mål For å nå klimamålene for byen må alt drivstoff være fornybart i Fram til dette må omfanget av transport med klimagassutslipp reduseres. All vekst i persontransport skal tas med gange, sykkel, kollektivtransport og ledige seter i bilene. Bergen skal ha god tilgang på fornybare drivstoffer, eksempelvis ladestasjoner, hydrogenfyllestasjoner og fyllestasjoner for biodrivstoff, til byens kjøretøy og maskiner i skipsfarten

Energi i bygg 2020 Energibruk fra gatelys i Bergen skal reduseres med 40 prosent og nye belysningsanlegg skal ha mulighet for styring Fossilolje skal ikke brukes til oppvarming Bruk av fossilgass skal reduseres med 30 prosent For alle nye større bygg og områder skal miljøvennlige energiløsninger utredes, og det skal utarbeides klimagassregnskap** og mobilitetsplan. Enkeltbygg skal sees i sammenheng med området rundt, eksempelvis når det gjelder energiløsninger Bruk av BREEAM-klassifiserings 2030 Energibruk fra gatelys i Bergen skal reduseres med 80 prosent Byggsektoren skal være fossilfri 70 prosent av alle bygg i Bergen skal ha egen energiproduksjon i 2030* I Bergen skal det installere solenergiproduksjon (solceller og solfanger) tilsvarende 200W pr. innbygger innen 2030 (totalt 65 MW) Mål Bruk av elektrisitet i Bergen skal ikke øke på tross av befolkningsøkning, utfasing av fossile brensler til oppvarming og økt bruk av elkjøretøy. Det betyr at eksiterende bygg og anlegg skal energieffektiviseres og fossil energi skal erstattes med fornybar lokalprodusert energi.

Forbruksmønster avfall og ressurser Mål 2020 Bergens innbyggere skal vite hvordan forbruk, avfall og ressursutnyttelse påvirker klimagassutslipp og hvordan de kan gjøre klimavennlige valg I Bergen skal det være enkelt og attraktivt for forbrukerne å velge produkter med lang levetid og muligheter for reparasjoner og oppgraderinger, samt få tilgang til produkter gjennom ulike deleordninger I Bergen skal det være enkelt å sortere brukte ting og avfall på en hensiktsmessig måte. Avfallsmengden skal reduseres og kvalitet på gjenvinning skal økes Det skal være nullutslipp av klimagasser og NOx ved avfallstransport i Bergen sentrum innen 2020 Det skal tilrettelegges for bedre løsninger for håndtering av næringsavfall Fossilandel i avfallet som brennes i avfallsforbrenningsanlegget skal reduseres

Tilpasning til klimaendringer Arbeidet med tilpasning til klimaendringer forankres i arbeidet med risiko og sårbarhet: Bergen har gjennomført og utarbeidet en overordnet risiko- og sårbarhetsanalyse som omfatter 31 uønskede hendelser i bysamfunnet. I henhold til bystyrevedtak og resultat av rosanalysen skal Bergen kommune prioritere arbeidet med naturhendelser og klimatilpasning. Overordnet risiko- og sårbarhetsanalyse etter Sivilbeskyttelsesloven bidrar til at kommunen kan avdekke om eksisterende bebyggelse er utsatt. Mål Kommunen skal være i forkant av utviklingen og være best mulig rustet til å minimere negative konsekvenser av klimaendringene.

For Husholdningar i Bergen Betre sykkeltilrettelegging Fleire ladepunkt Hydrogens fyllestasjon Færre parkeringsplassar i sentrum Tidsdifferensierte bompengar Betre kollektivtilbod

For husholdingane Legge til rette for delekultur Bossnett i sentrum Dyrare og ikkje sortere avfall Forbod mot bruk av fossilolje Fleire energieffektive bustadar Hjelp til å energieffektive bustad – Energiportalen – Studentrådgivarar

Eigedomsskatt på energibruk

Det skal være lett å leve miljøvennlig i Bergen Det skal være naturlig å bo i Bergen uten å eigen bil

ne.no/BKSAK_filer/bksak/0/ VEDLEGG/ pdf