Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Av Amalie Skram. Den litterære perioden Mor-datter forholdet «Du har altså visst det!» Ory strakte halsen fremover. «Visst det og ikke sagt et mukk om.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Av Amalie Skram. Den litterære perioden Mor-datter forholdet «Du har altså visst det!» Ory strakte halsen fremover. «Visst det og ikke sagt et mukk om."— Utskrift av presentasjonen:

1 Av Amalie Skram

2 Den litterære perioden Mor-datter forholdet «Du har altså visst det!» Ory strakte halsen fremover. «Visst det og ikke sagt et mukk om noen ting til meg. Å, mamma, mamma, hvor kunde du være således!» (Skram, 2009:13) «Ja, hvorfor har du ikke sagt mig beskjed om dette i forveien, mamma? Så kunde jeg ha reddet mig i tide.» (Skram, 2009:14) Ekteskapet

3 Huset til familien Alver

4 Konfirmasjonsbilde av Amalie

5 Amalie og skipsfører Müller

6

7

8

9 Hva skal vi gjøre i dag? Oversikt En liten historie om Amalie Skram Læreren leser første kapittel høyt for klassen Elevene noterer ord etter setninger de kan tenke seg at en elev i 7ende kan syntes er vanskelig å forstå. Helklassesamtale Elevstyrt Dagens samfunn Amalies erfaringer Avsluttning (”Knyte sekken”) Hva har vi gjort/lært i dag?

10 «Lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri» (LK06:10)

11 «Å se norsk språk og kultur i et historisk og nasjonalt perspektiv kan gi elevene innsikt i og forståelse for det samfunnet de er en del av» LK06:7 Å lese skjønnlitteratur kan være utfordrende, fordi man må tolke teksten på et dypere plan (Roe, 2008) Forventningshorisonter (Skei, 2006;Skarðhamar, 2004)

12 Innledning: Forfatterorientert (Skei, 2011;Skarðhamar,2004) Høytlesning: Arbeid med begreper samt motiverer elever (Maagerø og Tønnesen, 2006) Helklassesamtalen: Forfatterorientert og innholdsorientert/samfunnsorientert (Skei, 2011;Skarðhamar,2004) Kunnskapsproduksjon! (Askeland, mfl., 2003)

13 Aktivere forkunnskaper og skape forventninger Stille relevante spørsmål til teksten Finne vanskelige formuleringer i teksten Utarbeide relevante spørsmål til teksten (Penne, 2010) Førlesningsfasen Underveis lesningsfasen Etter lesningsfasen (Maagerø og Tønnesen, 2006;Roe, 2008)

14 Roe, A. (2008), Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo, Universitetsforlaget Askeland N., Otnes. H., Skjelbred, D., Aamotsbakken B., (2003) Tekst i tale og skrift – innføring i tekstabeid (2. utgave), Oslo, Universitetsforlaget Skarðhamar, A.K., (2004) Litteraturundervisning – teori og praksis. Oslo, Universitetsforlaget Skei, H.H., (2011) Å lese litteratur (2. utgave), Oslo, Gyldendal akademisk Maagerø og E. Seip Tønnesen (red): Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. Mortensen-Buan, Anne-Beathe (2006): Lesestrategier og metoder: arbeid med fagtekster i klasserommet. I E. Penne S. (2010) Litteratur og film i klasserommet – didaktikk for ungdomstrinnet og videregående, Oslo, Universitetsforlaget Utdannings- og forskningsdepartementet (2006): Kunnskapsløftet Læreplan for grunnskolen og videregående opplæring. Skram, A. (2009) Forrådt. Litauen: Gyldendal. Andersen, P. T. (2011) Norsk litteratur historie. Oslo: Universitetsforlaget. Bilder: Googleimages


Laste ned ppt "Av Amalie Skram. Den litterære perioden Mor-datter forholdet «Du har altså visst det!» Ory strakte halsen fremover. «Visst det og ikke sagt et mukk om."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google