Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsstrategier ved Kjersti Silseth. 07.07.2014Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsstrategier ved Kjersti Silseth. 07.07.2014Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsstrategier ved Kjersti Silseth

2 Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet læringsstrategi Læringsstrategien SQ3R Bisonblikk Ordbank Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Resultater fra prøven Konklusjon

3 Framtida nå - les og forstå! Sammen med elevene skal vi blant annet som lærere; Reflekterer over tekstens handling og modellere i klasserommet sammen med elevene. Lytte til hver enkelt elev Gi elevene oversikt over teksten Stiller spørsmål om emnet og teksten

4 Framtida nå - les og forstå! Hva er læringsstrategier? Læringsstrategier er metoder som gjør lesing av fagtekster enklere.

5 Framtida nå - les og forstå! Læringsstrategien SQ3R. Bison; - SQ3R skumme - SQ3R skanne Ordbank; begrepslæring/forarbeid til prøver - SQ3R spørsmål

6 Framtida nå - les og forstå! Skumme og skanne; BISONBLIKK B= Bilde/ bildetekst I = Innledning S = siste avsnitt O = overskrifter N = NB ord, kursive ord, ord som skiller seg ut i teksten

7 Framtida nå - les og forstå! Bisonblikk Ved å bruke BISONBLIKK, skanner/skummer elevene tekstens hovedinnhold.

8 Framtida nå - les og forstå!

9 Framtida nå - les og forstå! Arbeidsoppgaver etter ordbank Arbeidsoppgaver etter ordbank Elevene stiller spørsmål til hverandre Lese fagtekst sammen Skrive sammendrag Diskusjon to og to Lærerstyrt diskusjon over nye begreper

10 Framtida nå - les og forstå! Undersøkelse innenfor ordbank i 6. klasse Stalsberg skole. Elevene arbeidet med tema ”Det spirer” i 5. uker. Ordbank: Førlesing, underveislesing og etterlesing Prøve. Spørsmål fra tema Antall elever; 38 elever fordelt på to klasser

11 Framtida nå - les og forstå! Resultater fra prøven = 0 = 5 = 6 = 15 = 7 = 4 Elever Poengsum

12 Framtida nå - les og forstå! Min konklusjon etter undersøkelsen Ta seg tid til tema Tilrettelegging av undervisning er forutsetning for gode resultater Se elevene som en ressurs i klasserommet


Laste ned ppt "Læringsstrategier ved Kjersti Silseth. 07.07.2014Framtida nå - les og forstå! Agenda for innlegget Undervisningen i klasserommet Definisjon av begrepet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google