Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kontekst Alt henger sammen her også, gitt!. Kunnskapsløftet: norsk  Muntlige tekster, skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur i endring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kontekst Alt henger sammen her også, gitt!. Kunnskapsløftet: norsk  Muntlige tekster, skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur i endring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kontekst Alt henger sammen her også, gitt!

2 Kunnskapsløftet: norsk  Muntlige tekster, skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur i endring  Fokusområder i faget: lesing, skriving, muntlig og digital ferdighet.  Samt utvidet tekstbegrep (litt.hist dysset ned, tekstene i fokus)  Saktekster frenhevet  Leselyst  Linjer i utviklingen: kultur, språk, litteratur  globalitet

3 Kontekst basisbok- oppbygging  9 kapitler og en oppslagsdel  Hvert kapittel starter med målene i kunnskapsløftet  Hvert kapittel er inndelt i kurs. (Alle elever må ikke gjennom dem)  Hvit ramme: tilleggsstoff  Blå: oppgaver/ noe å bryne seg på/test deg selv (rekkefølgen av oppgavene er lagt opp etter vaskelighetsgrad)  Grønn ramme: tips/råd til foredrag og taler  Gul side til slutt: oppsummering  Eksempel: for noen elever kan det holde å gå gjennom grønne og gule sider. Samt ta et kurs grundig?  Oppslagsdel: grammatikk, rettskriving, tegnsetting, å analysere, å arbeide med språklige og litterære emner, sjangertrekk, ordforklaringer, kilder, stikkord

4 Tekstsamling 1 (kronologisk frem til 1980)  De eldre tekstene     

5 inndeling  Impulser: samfunn, kultur, litteratur, språk  Litteratur i Norge  Blå oppgaver (det enkleste først): i teksten og ut av teksten  Eks til undervisning, 1 time (alt kan foregå i et rom): dramatisere teksten (kjennetegn: noe fra teksten), tegne (hvorfor tegner du det du gjør) Tegneserie/Tablå/ tema, analyse av teksten (bruk analyseprogrammet i basisboka). Alle noterer.

6 Tekstsamling 2, etter 1980 (Sjangerinndelt)  Noveller  Tegneserier  Romaner- utdrag  Dramatiske tekster  Dikt/poplyrikk  Saktekster  Andre saktekster

7 Oppgaveboka  Temaoppgaver du kan benytte når du bruker tekstsamlingene  Og masse meire, da

8 Ressursperm  Oversikt over kopieringsoriginaler og lysark  Konkrete undervisningsforslag  Fasit til basisbok og oppgaveboka: på nettet. Til nynorsk og gramm/rettsk: i papirutgave  Eks: stuntforedrag på 30 sek. Se på kap 1. ta utgangspunkt i ”rare fakta”  Vurderingsskjema  Rollekort: finne fagstoff, øve og skride til debatt for eksempel

9 Undervisningsplanlegger  Verktøy til planlegging og dokumentasjon (elev flytter, permisjon osv)  Kan fylles ut av elev også!

10 Kurskvittering  Bevisstgjøring for elevene  Dokumentasjon overfor gud og hvermann 

11 Eksempler fra nettet   Dialektspillet, lesestrategier (gå inn på og gul ut/ strek under….)  Gode utgangspunkt for samtaler, oppgaveløsninger, dramatiseringer..  Lek deg! Og elevene..

12 Kompetansemål: skriftlige tekster  Lese og skrive tekster i ulike sjangrer, både skjønnlitterære og sakpreget, på bokmål og sidemål  Forklare hvordan mening og uttrykk videreføres og endres når enkle fortellinger, tegneserier og poplyrikk oversettes til norsk

13 Eit døme til korleis ein kan arbeide med eit tema:  Basisbok, kap 8: språk i endring, kurs 2, s 294  Nettsted, kap 8: språk i endring- fagoversetting: http//www.gyldendal.no/kontekst/basisbok  Tekster 2, s 302: når du griner på dansk, hva gjør du da?  Oppgavebok s 107, kurs 2: å oversette språk  CD: Tekster 1 og Tekster 2, innleste tekster på svensk  Ressursperm: kopioriginaler fra s. 269

14 Måloppnåelse og vurderingspraksis God vurderingspraksis: 1. Vurdering av eleven kompetanse 2. Underveisvurdering- prosess 3. Mestringsvurdering 4. Tydelige kjennetegn (tidligere; kriterier) på måloppnåelse

15 1.Vurdering av elevens kompetanse  Standpunktkar: ikke ”gjennomsnitt”  Eleven skal måles etter siste test, for eksempel på en artikkel. Skriver eleven et kåseri, og får dårligere karakter enn på artikkelen, blir det et snitt av de to.  Innsats teller ikke ved karaktersetting (står ingenting om det i KL..)

16 2. Underveisvurdering- prosess  Elevmappe: med tydelige kjennetegn, eleven velger ut tekster på grunnlag av kjennetegnene, redegjøring for valget, egenvurdering. Til sist: Lærers vurdering?

17 3. Mestringsvurdering  Tidsbruk og arbeidspress, hvordan tenkte jeg før jeg kom i gang, hva fikk jeg til, hva var vanskelig, hva er jeg spesielt fornøyd med. Til slutt en totalvurdering

18 4. Tydelige kjennetegn på måloppnåelse  Vurderingsskjema, ligger flere i ressurspermen

19 Mål på arbeidsplanen  Nedbryting av mål fra KL  Kjennetegn på måloppnåelse  Vurdering: i timen/muntlig (dokumentasjon), vurderingsskjema for oppnådd skrivekompetanse

20 Konklusjon  Vi var alle tre enige i at det hadde vært et fint kurs. Godbit på godbit ble oss presentert! Matnyttig!  Ingrid, Gustav og jeg var også enige i at vi var glade for at vi har valgt Kontekst. Soft-is og god lunsj inkludert;)


Laste ned ppt "Kontekst Alt henger sammen her også, gitt!. Kunnskapsløftet: norsk  Muntlige tekster, skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur i endring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google