Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre varemottak (egen presentasjon)

2 2

3 3

4 4 Pålogging

5 5 Oversikt over menyene Velkomstbildet er delt i 4 rammer med informasjon 1 2 3 4 1.Menyknapper for å lage bestillinger/se gamle bestillinger 2.Status for handlekurven 3.Oppgaver som venter på behandling 4.Avdelingen du er logget inn på, klikk på avdeling for å bytte

6 6 Opprette anmodninger Tre måter å opprette en ny anmodning: 1.Katalogprodukter 2.Eksterne kataloger 3.Fritekstbestilling

7 7 Katalogprodukter Hvordan opprette katalogbestilling: Legg inn produktnavn eller velg produktgruppe og deretter antall enheter Legg til i handlekurven Når du har funnet alle varene trykk på gå til handlekurv Om du ønsker å sammenligne produkter velger du knappen for sammenligning

8 8 Produktinformasjon Ved å klikke på produktnavnet kan man få opp all informasjonen om produktet som leverandøren har lagt inn i katalogen, i noen tilfeller også bilder

9 9 Produktsammenligning Du kan velge inntil fire produkter til produktsammenligning Produktene settes da opp sammen med produktinfo slik at du enkelt kan sammenligne dem

10 10 Ekstern katalog Ved kjøp gjennom ekstern katalog får man først opp listen over tilgjengelige leverandører. Ved å velge leverandør rutes man videre til leverandørens nettbutikk

11 11 Eksempel på ekstern leverandør

12 12 Handlekurv Dette vil være samme bildet som man kommer til om man har valgt katalogprodukter også. Her kan du eventuelt slette produkter før du bestiller. Når handlekurven er klar klikker du på knappen ”Lag anmodning” Når alle produkter er plukket, returnerer man tilbake til innkjøpssystemet og får opp handlekurven der

13 13 Oppretting av anmodning Du starter med diverse opplysninger: 1.Navn på handlekurven/beskrivelse (du kan senere søke opp bestillingen på bakgrunn av handlekurvens navn, fritekst) Det er navnet på handlekurven/beskrivelsen som dukker opp i emne-felt på mail til godkjenner 2.Velg hvem som skal gjøre varemottak 3.Velg leveringsadresse fra plukklisen over tilgjengelige adresser 4.Velg ”neste”

14 14 Oppretting av anmodning Informasjonen under de tre fanene – Produktinfo, Konteringsinfo og Kostnadsfordeling gjelder den markerte varelinjen. Når det er flere varelinjer, vil den du jobber med vises med en gråblå markering. Første fane – Produktinfo – inneholder kataloginformasjon fra leverandør; mengde/mengdeenhet – netto/brutto pris Samt et felt for ønsket leveringsdato Oppdater linje når du er fylt ut/endret innhold

15 15 Oppretting av anmodning Andre fane – Konteringsinfo – inneholder konteringslinje: Fyll ut enten enkel eller utvidet (FA) kontering, minimum art og sted. Hvis alle konteringslinjene skal være like hakes det av for ”skal gjelde alle linjer”, ved utfylling av de forskjellige konteringsverdiene

16 16 Oppretting av anmodning Tredje fane – Kostnadsfordeling – inneholder prosentvis kostnadsfordeling mellom flere kostnadsteder Legg til kostnadsteder som skal fordele utgiftene og fordel prosentandel per kostnadsted. Summen av fordelingen må være på totalt 100% Når alle linjer i handlekurven er ferdig utfylt, trykk lagre og neste.

17 17 Oppretting av anmodning Det kommer deretter frem en oversikt over hvilke leverandører som inngår i bestillingen og hvilke produkter som skal bestilles fra hvem. Man kan legge inn en merknad eller legge ved en fil (vedlegg) til leverandøren Det blir generert ulike ordrer til hver leverandør med eget ordrenummer til hver enkelt.

18 18 Oppretting av anmodning Ved å klikke på ”Velg handling” kommer det opp en liste over mulige mottakere av bestillingen for enten kontroll eller godkjenning. Rekvirenter velger: Send til kontroll Bestillere velger: Send til godkjenning Det er mulig å sende til flere mottakere – husk å hake av for; ”Kun en trenger å behandle”

19 19 Oppretting av anmodning Ordren er nå klar til å sendes til neste mottaker. Ordren sendes ved å klikke på ”Godkjenn og fortsett” Det er også mulig å sende en ordre på informativ sirkulasjon, for eksempel hvis du har satt opp en annen person til å gjøre varemottak i systemet.

20 20 Informativ sirkulasjon Velg hvem som skal motta ordren på informativ sirkulasjon, det kan settes opp flere mottakere. Klikk på ”Bekreft” En kopi av ordren vil sendes til valgte personer, de kan ikke gjøre endringer på ordren.

21 21 Informativ sirkulasjon Ordren vil nå sendes til kontroll til valgte mottaker(e) og samtidig på informativ sirkulasjon til den/de som er valgt som mottaker(e) av denne funksjonen Ordren sendes ved å klikke på ”Godkjenn og fortsett”

22 22 Fullført bestilling Når du har klikket på knappen ”Godkjenn og fortsett” vil dette bildet vises i noen sekunder før du sendes tilbake til start – klar for å opprette en ny ordre. Handlekurven er nå tømt.

23 23 Mine anmodninger Alle anmodninger kan søkes opp i ettertid. Finnes under Mine anmodninger, velg riktig status for anmodningen eller ”alle anmodninger” hvis du er usikker på statusen Du kan søke på dato, handlekurvens navn og leverandør For å se hva ordren inneholder, klikk på ”Åpne”

24 24 Mine anmodninger Du får nå opp full informasjon om ordren samt historikk fra opprettelse til betaling Herfra har du muligheten til å kopiere ordren til en ny ordre, eller tilbakekalle ordren hvis den enda ikke er blitt godkjent

25 25 Mine anmodninger Ved å velge fanen ”vedlegg” kan du hente frem ordren som er generert på bakgrunn av din bestilling. Ordren ligger som et PDF dokument i systemet.

26 26 Generert Ordre Har vi ikke fått til enda..

27 27 Godkjenning For å godkjenne går man inn på mine oppgaver og velg godkjenn. Der vil alle anmodninger du har til godkjenning komme opp. Hak av og trykk på ”godkjenn valgte”. Du kan også ”forkaste”, ”returner” til eier (bestiller) eller ”videresende” anmodningen til en annen person. 1 2

28 28 Godkjenning Velg deretter godkjenn og fortsett, eventuelt legg inn en kommentar til bestiller

29 29 Returner til eier Her har bestiller brukt feil kostnadsted og får kommentar på det fra godkjenner

30 30 Mottak Velg mine oppgaver, motta og velg om du skal motta dine egne eller andres bestillinger i rullegardinmenyen. Deretter åpne rett bestilling

31 31 Utfør varemottak Velg ”Motta” og legg inn antall om du ikke fikk alt, eventuelt ”Motta alle” Man kan også annullere en bestilling det kan gjøres ved å trykke på ”Annuller bestilling”

32 32 Annulere bestilling Da kommer denne boksen opp, legg inn kommentar og eventuelt hake av for varsle leverandør, og ”ok”

33 33 Fritekstbestilling Legg inn navn/beskrivelse av handlekurven. Husk at informasjon fra dette feltet vil vises i emne-felt i epost til godkjenner. Legg inn leverandør, evn ønsket leveringsdato og rett leveringsadresse

34 34 Overskrift Legg inn produktgruppe, produkt, mengde, mengdeenhet og Mva%. Kontering som på de andre typer bestillingsmåter (katalogprodukt og Ekstern katalog)


Laste ned ppt "1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google