Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T) 25. mai 2012 - lagt til lysbildenummer 26. sept 2012 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T) 25. mai 2012 - lagt til lysbildenummer 26. sept 2012 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T) 25. mai lagt til lysbildenummer 26. sept

2 Hva denne bruksanvisningen dekker: 1. Logg inn, rediger din profil og bytt passord 2. Legg til ny bruker: Skolens koordinator 3. Sett opp skoleårets struktur (trinn, klasser) 4. Sett opp en undersøkelse, lag elev-passord 5. Hent ut resultater fra undersøkelsen 2

3 1) Logg inn på dataweb.olwin.no  Din e-post fungerer som ditt brukernavn  De som har brukt den tidligere datawebben, har samme passord som de hadde der  Nye brukere tildeles ‘1234’ som passord 3

4 Et par begreper: Betyr: Et sted eller et område. I datawebben kan et domene være en skole, en bydel, en kommune, et fylke eller et land Domene domenerolle Rolle I datawebben er f.eks. Instruktør, Koordinator, Regional koordinator roller Enknyttet til eti ett tidsrom utgjør et engasjement Du kan ha ett eller flere engasjement som bruker av datawebben 4

5 Når du har flere engasjementer:  Dette er et “domene-tre”  Du må utvide domene-treet for å finne skoler  Klikk på en trekant og utvid treet… 5

6  Når domene- treet er utvidet, finner du skoler  Du må logge deg inn på den skolen du vil arbeide med i datawebben  Når du klikker på skolen, dukker ditt engasjement opp, klikk på dette for å logge deg inn Når du har flere engasjementer: 6

7 Skolens start-side Din første oppgave: Finn din egen brukerprofil  Klikk på ditt navn øverst på siden 7

8 Her redigerer du din brukerprofil  Passord vises aldri  Når du vil sette et nytt passord, skriver du det inn her og gjentar det i feltet under  maks 12 tegn, forskjell på små/store bokstaver Husk å lagre Alle feltene over er obligatoriske Hvis du ikke skriver noe i passordfeltet, blir det gamle passordet stående Alle På denne siden er valgfrie å fylle ut 8

9 2) Opprett en ny bruker  Klikk på fanen Brukere 9

10 Opprett bruker for skolens koordinator  Vi går ut fra at denne personen ikke tidligere er bruker av datawebben, så vi velger Opprett ny bruker 10

11 Skriv inn grunnleggende opplysninger om den nye brukeren  Nødvendige opplysninger  Valgfrie opplys ninger Lagre Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende 11

12 Navn, epost, passord, språk må settes  Nødvendige opplysninger  Valgfrie opplys ninger Lagre Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende 12

13 Gi Kuala Lumpur koordinator-engagement Husk…  Velg rollen som koordinator  Skriv inn datoen som engasjementet skal gjelde fra (eller velg fra kalenderen (Ignorer missvisende tekster – disse vil bli endret med det første…) 13

14 3) Sett opp skoleårets struktur  Klikk på fanen Skoleår 14

15 Skolens struktur for skoleåret må beskrives før undersøkelser kan gjøres  Begynn å beskrive det nye skoleåret 15

16 Det nye skoleåret må beskrives  Velg skoleår  Bare inneværende skoleår kan velges. Nye skoleår blir tilgjengelige I vår- semesteret  Tidligere års klassestruktur kan kopieres for å forenkle innlegging av antall elever for det nye skoleåret  Nasjonale / regionale start og sluttdatoer for skoleåret hentes settes inn men kan endres (uten betydning før kvalitetssystemet tas I bruk I datawebben) 16

17 Det nye skoleåret vises på lista  Klikk på det nye skoleåret for å legge til / redigere antall elever I klassene  Om du bare vil forandre start og sluttdato for skoleåret, klikker du her  Hvis du vil slette hele dette skoleåret med beskrivelse av alle klassene (for å begynne på nytt) kan du klikke her. 17

18 Beskriv klasser / eventuelt andre grupper  Klikk på knappen [Legg til klasse/gruppe] 18

19 Legge inn opplysninger om klasser som skal gjøre undersøkelsen  Velg trinn  Oppgi bokstav eller navn for klassen  Dette skal gjøres for hver av klassene på skolen som skal gjøre undersøkelsen  Oppgi antall jenter og gutter I klassen Antall elevere med andre språk kan oppgis her (pass på at den totale størrelsen av klassen blir rett)  IKKE benytt dette feltet for klassene 19

20 Skoleåret er beskrevet: Gå videre og sett opp undersøkelse Klikk på fanen [Undersøkelser] 20

21 4) Sett opp en ny undersøkelses-runde  Klikk på knappen [Ny undersøkelse]  OBS: Om skolen har gjort undersøkelser tidligere med den gamle datawebben, vises disse her 21

22 Oppgi detaljer for den forestående undersøkelsen  Finn et navn for denne runden  Velg semester  Velg undersøkelse (bruk Q68T)  Merk av for hele skoleåret om alle klasser/grupper som er beskrevet skal gjøre undersøkelsen  I motsatt fall merk av kun de klasser/grupper som skal gjøre den 22

23 Ny undersøkelse vises på listen over skolens undersøkelser  For å bekrefte elevtall og klassestruktur før igangsettelse, klikk på undersøkelsens navn 23

24 Du må bekrefte at antall elever og klasser fortsatt stemmer…  Klikk på rediger-lenken for hver klasse for å kontrollere antallet jenter og gutter Når du vet at elevtall stemmer I alle klassene, kan du starte gjennomføringen (produsere passord) ved å klikke her 24

25 Passord er laget, undersøkelsen kan starte Oversiktsbilde for framdrift I hver klasse, samt passordlister, finner du bak hvert klassenavn 25

26 Oversiktsbilde for framdrift – og klassevise passordlister til utskrift Status for framdrift av undersøkelsen for klassen vises som “ikke startet”, “under utfylling” og “Ferdig” Utskriftsklar passordliste for klassen finner du her 26

27 Elever (og andre som skal besvare undersøkelser) går til svar.olwin.no  De som besvarer undersøkelser har kun passord – ikke brukernavn  Passordene identifiserer respondenten med skole, klasse/gruppe, språk, kjønn  Passordene kan brukes til å logge på om igjen dersom respondenten blir avbrutt (Altså: Det skal ikke lenger lages ekstra passord eller ekstra grupper for avbrudd!) 27

28 Eleven (respondenten) må bekrefte at skole, og kjønn (hvis angitt) stemmer  Klikk ja og undersøkelsen starter  Klikk nei og gå tilbake til påloggingsbildet 28

29 29

30  Eleven svarer ved å klikke I sirkelen ved siden av alternativet  Noen spørsmål har firkanter ved siden av alternativene, da kan flere svar velges  Alle elever skal oppmuntres til å svare på alle spørsmål  men de kan ta bort svaret de har markert om de likevel ønsker å svare blankt 30

31 5) Hente ut resultater  Klikk på fanen [Rapporter] 31

32 Du må lage dine egne rapporter  Klikk på knappen [Lag ny rapport] 32

33 Lag rapport – trinn 1  Din skole er allerede valgt  (men hvis du har flere skoler eller domener, må du klikke på og merke du den/det du skal rapportere fra)  Klikk på knappen [Neste] 33

34 Lag rapport – trinn 2  Velg språk I rapporten  Velg undersøkelse  Klikk deretter på [Neste] 34

35 Lag rapport – trinn 3  Velg hvilke omganger du vil ta med I rapporten (maks tre)  Velg hvilke skoletrinn som skal med I rapporten  Klikk så [Generer rapport] 35

36 Rapporten lages  Roterende symbol betyr at systemet lager rapporten dette tar vanligvis 1-3 minutter 36

37 Rapporten er ferdig  Når det roterende symbolet er bort og disse tekstene (lenkene) vises er rapporten ferdig  Klikker du på [Last ned] får du vist rapporten på skjerm og du kan lagre den lokalt  Rapporter du lager blir liggende I denne mappen i tre døgn, så blir de automatisk slettet 37

38 Lykke til med undersøkelsen! Hilsen supportteamet ved nye Olweus dataweb / Olweus International as 38


Laste ned ppt "Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T) 25. mai 2012 - lagt til lysbildenummer 26. sept 2012 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google