Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)
25. mai lagt til lysbildenummer 26. sept 2012

2 Hva denne bruksanvisningen dekker:
Logg inn, rediger din profil og bytt passord Legg til ny bruker: Skolens koordinator Sett opp skoleårets struktur (trinn, klasser) Sett opp en undersøkelse, lag elev-passord Hent ut resultater fra undersøkelsen

3 1) Logg inn på dataweb.olwin.no
Din e-post fungerer som ditt brukernavn De som har brukt den tidligere datawebben, har samme passord som de hadde der Nye brukere tildeles ‘1234’ som passord

4 Du kan ha ett eller flere engasjement som bruker av datawebben
Et par begreper: Domene Rolle Betyr: Et sted eller et område. I datawebben kan et domene være en skole, en bydel, en kommune, et fylke eller et land I datawebben er f.eks. Instruktør, Koordinator, Regional koordinator roller rolle domene En knyttet til et i ett tidsrom engasjement utgjør et Du kan ha ett eller flere engasjement som bruker av datawebben

5 Når du har flere engasjementer:
Dette er et “domene-tre” Du må utvide domene-treet for å finne skoler Klikk på en trekant og utvid treet…

6 Når du har flere engasjementer:
Når domene- treet er utvidet, finner du skoler Du må logge deg inn på den skolen du vil arbeide med i datawebben Når du klikker på skolen, dukker ditt engasjement opp, klikk på dette for å logge deg inn

7 Din første oppgave: Finn din egen brukerprofil
Skolens start-side Din første oppgave: Finn din egen brukerprofil Klikk på ditt navn øverst på siden

8 Her redigerer du din brukerprofil
Passord vises aldri Når du vil sette et nytt passord, skriver du det inn her og gjentar det i feltet under maks 12 tegn, forskjell på små/store bokstaver Alle På denne siden er valgfrie å fylle ut Alle feltene over er obligatoriske Hvis du ikke skriver noe i passordfeltet, blir det gamle passordet stående Husk å lagre

9 2) Opprett en ny bruker Klikk på fanen Brukere

10 Opprett bruker for skolens koordinator
Vi går ut fra at denne personen ikke tidligere er bruker av datawebben, så vi velger Opprett ny bruker

11 Skriv inn grunnleggende opplysninger om den nye brukeren
Valgfrie opplys ninger Nødvendige opplysninger Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende Lagre

12 Navn, epost, passord, språk må settes
Valgfrie opplys ninger Nødvendige opplysninger Vi anbefaler at du skriver inn ‘1234’ som passord til den nye brukeren, dersom du ikke avtaler noe annet med vedkommende Lagre

13 Gi Kuala Lumpur koordinator-engagement
(Ignorer missvisende tekster – disse vil bli endret med det første…) Velg rollen som koordinator Skriv inn datoen som engasjementet skal gjelde fra (eller velg fra kalenderen Husk…

14 3) Sett opp skoleårets struktur
Klikk på fanen Skoleår

15 Begynn å beskrive det nye skoleåret
Skolens struktur for skoleåret må beskrives før undersøkelser kan gjøres Begynn å beskrive det nye skoleåret

16 Det nye skoleåret må beskrives
Velg skoleår Bare inneværende skoleår kan velges. Nye skoleår blir tilgjengelige I vår- semesteret Tidligere års klassestruktur kan kopieres for å forenkle innlegging av antall elever for det nye skoleåret Nasjonale / regionale start og sluttdatoer for skoleåret hentes settes inn men kan endres (uten betydning før kvalitetssystemet tas I bruk I datawebben)

17 Det nye skoleåret vises på lista
Klikk på det nye skoleåret for å legge til / redigere antall elever I klassene Om du bare vil forandre start og sluttdato for skoleåret, klikker du her Hvis du vil slette hele dette skoleåret med beskrivelse av alle klassene (for å begynne på nytt) kan du klikke her.

18 Beskriv klasser / eventuelt andre grupper
Klikk på knappen [Legg til klasse/gruppe]

19 Legge inn opplysninger om klasser som skal gjøre undersøkelsen
Velg trinn Oppgi bokstav eller navn for klassen Dette skal gjøres for hver av klassene på skolen som skal gjøre undersøkelsen IKKE benytt dette feltet for klassene Antall elevere med andre språk kan oppgis her (pass på at den totale størrelsen av klassen blir rett) Oppgi antall jenter og gutter I klassen

20 Skoleåret er beskrevet: Gå videre og sett opp undersøkelse
Klikk på fanen [Undersøkelser]

21 4) Sett opp en ny undersøkelses-runde
Klikk på knappen [Ny undersøkelse] OBS: Om skolen har gjort undersøkelser tidligere med den gamle datawebben, vises disse her

22 Oppgi detaljer for den forestående undersøkelsen
Finn et navn for denne runden Velg semester Velg undersøkelse (bruk Q68T) Merk av for hele skoleåret om alle klasser/grupper som er beskrevet skal gjøre undersøkelsen I motsatt fall merk av kun de klasser/grupper som skal gjøre den

23 Ny undersøkelse vises på listen over skolens undersøkelser
For å bekrefte elevtall og klassestruktur før igangsettelse, klikk på undersøkelsens navn

24 Du må bekrefte at antall elever og klasser fortsatt stemmer…
Når du vet at elevtall stemmer I alle klassene, kan du starte gjennomføringen (produsere passord) ved å klikke her Klikk på rediger-lenken for hver klasse for å kontrollere antallet jenter og gutter

25 Passord er laget, undersøkelsen kan starte
Oversiktsbilde for framdrift I hver klasse, samt passordlister, finner du bak hvert klassenavn

26 Utskriftsklar passordliste for klassen finner du her
Oversiktsbilde for framdrift – og klassevise passordlister til utskrift Utskriftsklar passordliste for klassen finner du her Status for framdrift av undersøkelsen for klassen vises som “ikke startet”, “under utfylling” og “Ferdig”

27 Elever (og andre som skal besvare undersøkelser) går til svar.olwin.no
De som besvarer undersøkelser har kun passord – ikke brukernavn Passordene identifiserer respondenten med skole, klasse/gruppe, språk, kjønn Passordene kan brukes til å logge på om igjen dersom respondenten blir avbrutt (Altså: Det skal ikke lenger lages ekstra passord eller ekstra grupper for avbrudd!)

28 Klikk ja og undersøkelsen starter
Eleven (respondenten) må bekrefte at skole, og kjønn (hvis angitt) stemmer Klikk ja og undersøkelsen starter Klikk nei og gå tilbake til påloggingsbildet

29

30 Eleven svarer ved å klikke I sirkelen ved siden av alternativet
Noen spørsmål har firkanter ved siden av alternativene, da kan flere svar velges Alle elever skal oppmuntres til å svare på alle spørsmål men de kan ta bort svaret de har markert om de likevel ønsker å svare blankt

31 Klikk på fanen [Rapporter]
5) Hente ut resultater Klikk på fanen [Rapporter]

32 Du må lage dine egne rapporter
Klikk på knappen [Lag ny rapport]

33 Din skole er allerede valgt
Lag rapport – trinn 1 Din skole er allerede valgt (men hvis du har flere skoler eller domener, må du klikke på og merke du den/det du skal rapportere fra) Klikk på knappen [Neste]

34 Klikk deretter på [Neste]
Lag rapport – trinn 2 Velg språk I rapporten Velg undersøkelse Klikk deretter på [Neste]

35 Velg hvilke omganger du vil ta med I rapporten (maks tre)
Lag rapport – trinn 3 Velg hvilke omganger du vil ta med I rapporten (maks tre) Velg hvilke skoletrinn som skal med I rapporten Klikk så [Generer rapport]

36 Roterende symbol betyr at systemet lager rapporten
Rapporten lages Roterende symbol betyr at systemet lager rapporten dette tar vanligvis 1-3 minutter

37 Rapporten er ferdig Når det roterende symbolet er bort og disse tekstene (lenkene) vises er rapporten ferdig Klikker du på [Last ned] får du vist rapporten på skjerm og du kan lagre den lokalt Rapporter du lager blir liggende I denne mappen i tre døgn, så blir de automatisk slettet

38 Lykke til med undersøkelsen!
Hilsen supportteamet ved nye Olweus dataweb / Olweus International as


Laste ned ppt "Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google