Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Bare død fisk svømmer med strømmen Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005) 7.Universitetet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Bare død fisk svømmer med strømmen Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005) 7.Universitetet."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Bare død fisk svømmer med strømmen Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005) 7.Universitetet 8.Hvem skal vi utdanne? 9.3 misforståelser 10.Kunnskapsløftet 11.Rekruttering 1.Vekslende idealer 2.Naturvitenskapen 3.Vekstkurve 4.Prognoser 5.Bottom-up 6.Top-down

2 2 Vekslende idealer Noen kommer og noen går... I vikingetiden var den selveiende bonden samfunnets viktigste støtte. I senmiddelalderen var håndverkeren en aktet og æret person. Håndverk og handel skapte grunnlag for økonomisk vekst. På tallet var oppdageren, vitenskaperen og ingeniøren folkets helter. Vår tids helter er statusjegere, entertainere, idrettsutøvere og millionærer, men de etterlater ingenting av varig verdi. Name, title of the presentation

3 3 Naturvitenskapens fremvekst Antallet naturvitenskaplige artikler og skrifter har vokst langt sterkere enn det befolkningsveksten skulle tilsi. Naturvitenskapen har vist en eksponensiell vekst siden begynnelsen av 1700-tallet. Stagnasjonen er forutsett og beskrevet i detalj av de Solla Price i “Little Science, big Science” fra Det vi ser er et marked i metning - og fra å være radikale vitenskapere er vi blitt fagbyråkrater som forfekter 100 år gammel fysikk. Moden kunnskap trekker ikke ungdom - de søker heller andre og mer spennende virkefelt. Leve ungdommen! Name, title of the presentation

4 4 Vekstkurve Name, title of the presentation

5 5 Prognoser Dystre spådommer, etterpåklokskap og annen styggedom Jeg skal unnlate å triumfere over dem som ikke trodde mine spådommer om at nedgangen som rammet ingeniørhøgskolene på 1990-tallet ville ramme NTNU med full tyngde ca. 10 år senere. Men, jeg skal fortsatt hevde at den stagnasjonen som vi er vitne til ikke har noe med bølgetopper og bølgedaler å gjøre. Vi har hatt vår “eksponentielle” storhetstid og må innse det. Name, title of the presentation

6 6 Bottom-up Universitetsutdanningen søker å dekke et bredt spekter av basisfag og “overfylle” med dybdefag. Name, title of the presentation Faglig bredde studieprogresjon

7 7 Top-down Profesjonsutdanning tar utgangspunkt i et yrke og benytter basisfag i den grad det er nødvending, men heller ikke mer: Name, title of the presentation Faglig bredde studieprogresjon

8 8 Universitetet - pådriver eller sinke? Er universitetet moralens vokter og kunnskapens forfekter? En av naturvitenskapens største triumfer er energibegrepet, men sentrale personer som Rumford, Mayer, Joule, Hirn og Colding hadde ingen universitetstilhørighet. Av nyere dato skal nevnes: internet, HTTP, HTML, Linux, Python, Ruby. Disse begrepene former i stor grad vår hverdag, men universitetets rolle har vært og er minimal. Et tredje eksempel er nanoteknologi. Nok en gang kommer utviklingen først og universitetet etter (og i tillegg på totalt feil premisser - teknologien er allerede kommersiell). Name, title of the presentation

9 9 Hvem skal vi utdanne? Det er i dag umulig å kunne litt om alt. Noen må gjøre bevisste valg basert på hva samfunnet trenger. Det er ikke lenger mangel på informasjon! Name, title of the presentation Systemforståelse basiskunnskap Energitrading, aksjemegling HMS, forskningskoordinering, prosjektgjennomføring Prosess- og systemfag Kvantemekanikk, partikkelfysikk, matematikk

10 10 De 3 store misforståelsene Skal vi streve etter kunnskap, eller holder det med kjennskap? Name, title of the presentation Kunnskap Forskning Observasjon Kjennskap Undersøkelser Persepsjon    PS. De fleste er enige om at våre studenter må kunne derivere x 2 (kunnskap), men at de ikke trenger å vite hvordan en PC fungerer (kun kjennskap). Hvor går skillet?

11 11 Kunnskapsløftet I løpet av videregående skal elevene ha kjennskap til (eller var det kunnskap om) … Solceller og solfangere Varmepumper Redoksreaksjoner Forbrenning Galvaniske celler og batterier Biomasse Hydrogen Utfordringen er å følge opp disse intensjonene uten at det blir “onkel-tegner-og-forteller-fag” Name, title of the presentation

12 12 Rekruttering Vi må ha færre innsatsområder med mer synlig fokus. Dette er kanskje vår største utfordring. Gymnasiet er vår viktigste rekrutteringskilde Studieveilederne er våre viktigste garantister Utplassering av elever ved NTNU (4 årig vgs)? Vi må påvirke kvaliteten av lærebøkene. Dagens fysikkbøker er skrevet med tanke på dårlige lærere! Kutt ut tullete floskler (kjærestegaranti f.eks.) og fokuser på innsats, kvalitet, fag og engasjement Teknologer har en tendens til å rakke ned på blårussen, men kan vi gjøre det bedre selv? Ved selvskryt er det viktig å skille forskning fra yrkesutdanning. Name, title of the presentation


Laste ned ppt "1 Bare død fisk svømmer med strømmen Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005) 7.Universitetet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google