Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskningsseminar 15.-16.10.2009: Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskningsseminar 15.-16.10.2009: Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg

2 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Brev fra Norges Geologiske Undersøkelse, 25. februar 1958 ”Man kan se bort fra muligheten for at det skulle finnes olje på kontinentalsokkelen langs den norske kyst.”

3 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Utenlandsandelen av omsetningen øker med økt FoU-innsats Kilde: SNF (Heum et al 2006)/Menon Norske offshorebedrifter:

4 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Viktigste konkurransefaktor internasjonalt: Kompetanse Kilde: SNF (Heum et al 2006)/Menon

5 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Se Teknas nettsider, Tekna mener! Forskning og utdanning Energi og miljø Næringsliv Lønns- og interessepolitikk Arbeidsliv Etikk Offentlig forvaltningsutøvelse Teknas politikkområder: I dag (9.10) møtte statsråd Tora Aasland arbeidsgruppen som skal vurdere handlingsrommet for universiteter og høyskoler. – Dette er et viktig arbeid og det blir spennende å se hvilke anbefalinger dere til slutt vil gi oss, sa Aasland i sin innledning.

6 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Modig Teknas verdier: Nyskapende Troverdig

7 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening realfagsundervisning av høy kvalitet på alle undervisningsnivåer og som sikrer rekrutteringen til teknisk- naturvitenskapelig utdanning god studiefinansiering og attraktive studievilkår norsk teknisk-naturvitenskapelig utdanning på et høyt internasjonalt nivå fremmer samarbeid mellom læresteder og næringsliv høyere utdanning på universitet og høyskoler er forskningsbasert Teknas utdanningspolitikk:

8 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening norsk forskningsinnsats på et høyt internasjonalt nivå gode rammevilkår og tilstrekkelige bevilgninger til grunnforskning og anvendt forskning innen teknisk- naturvitenskapelige fagområder grunnlaget for fremtidig utvikling, innovasjon og entreprenørskap innen næringsliv og offentlig sektor samarbeid mellom utdanningssteder, forskningsinstitutter og næringsliv samarbeid mellom nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer rekruttering og videreutvikling av vitenskapelig personell på et høyt faglig internasjonalt nivå Teknas forskningspolitikk:

9 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Torbjørn Hægeland i rapport til Kunnskapsdugnaden Det er allment akseptert at teknologiske endringer eller produktivitetsvekst, er den viktigste kilden til varig vekst og velstand Teorier for økonomisk vekst klargjør at velstandsvekst på lang sikt bare kan komme gjennom teknologiske endringer Det er gode grunner til å mene at kompetanse innenfor realfag er viktig i forhold til produktivitetsvekst og ny teknologi

10 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening I krisetider… Flere tar høyere utdanning Studentene oppholder seg lenger i utdanningssystemet Sørge for at flere tar doktorgrad, særlig på fagområder som danner grunnlaget for inntjening i konkurranseutsatt sektor …og da må sikre oss at utdanningen er relevant og god!

11 Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Hørt på Forskningsrådets Festaften igår: ”Når man forstår, skjønner man ikke hvorfor man ikke forsto” Jørn Hurum fikk årets formidlingspris


Laste ned ppt "Forskningsseminar 15.-16.10.2009: Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google