Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen magnus@igm.no

2 Nemlig Nett- og multimediebasert læring Målet er å integrere arbeid og læring

3 Målsetning Pilot 6 Nemlig Innføring av en nettbasert læringsarena hos DN − Læring i arbeid (mester-lærling pedagogikk) − Forbedre læringsaktivitetene − Utnytte teknologien - Agora og den nettbaserte kursomgivelsen Fokus på læringsaktivitetene – teknologi er bare et hjelpemiddel Involvere og motivere brukerene

4 Dagens Næringsliv sine målsetninger Hovedmålsetning: Gi grafisk teknisk personale generelt høyere kompetanse Lære ulike arbeidsoppgaver innen grafisk formgivning med QuarkXpress, Photoshop og Illustrator Tilgjengeliggjøre læring for alle medarbeidere på − desken (10+ personer), − annonseteknisk avdeling (6+ personer) og − IT avdelingen (7+ personer) Teste ut e-læring som metode for kompetanseoverføring

5 Lærende DN - Læringsarena Pensum Veiledning og instruksjon Diskusjons- partner Kontrollerer at læring finner sted Støtter læringen Støttemateriale Oppgaver Verktøy Instruktør Medlærende Eksamen? Informasjons- kilder Veileder Læremidler Mester Skole Universitet Arbeidsplass Selvstudier

6 Kommunikasjonsplattform Agora

7 Eksempel

8 Prosjektet Forberedelser Pedagogikk Teknologi Innhold Pilot del 1 Involvering Innledende øvelser Innhold Pilot del 2 Delevaluering Innhold Kommunikasjonsplattform 12.10.02 Nettbaserte kurs Vidreutvikling Agora Spørreundersøkelse Kick-off Opplæring - oppgave Veiledning Mester - lærling Feed back Mer opplæring Agora

9 Tilbakemeldinger Sette av tid Før kl 14 1 time avsettes til læring i stille perioder. Prøve og feile i arbeidstiden Oppgaver som ikke er for tidkrevende Lage plan/målsetting og framdriftsplan Frihet under ansvar – når det passer Er åpen for å gjøre endel hjemme

10 Foreløpig bruk

11 Arbeidsrelaterte oppgaver Direkte kontakt med lærer viktig: Mulighet til å komme med problemstillinger fortløpende Veiledning tilgjengelig i arbeidstiden Lærebokeksempler med medfølgende simuleringer (illustrasjoner, bilder) for å utføre oppgavene Oppgaver / tester som kan løses og brukes Kurs via Internett er en læringsform som må læres Tett oppfølging og engasjement fra ledelsens side Suksessfaktorer


Laste ned ppt "Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google