Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Intro ”The medium is the message” Marshall McLuhan
2
Hva handler emnet om? 1) Overskrifter de siste ukene: ”Norsk «Counter-Strike»-sensasjon” ”Pokerfeberen herjer på nett” ”DVD-Jon hacket Google Video” ”Google truer rikets sikkerhet” ”Web-tv redder Bokbadet” ”Chatte-blotter var pappaen hennes”
3
Hva handler emnet om? 2) ”Spiller 15 timer daglig” ”Spilte seg ihjel” ”SV driver valgkamp i «World of Warcraft»” ”Eksplosiv økning i blogger” ”Først ute med PodCasting” ”Bruker en millard på internett” disse artiklene handler om en verden som nærmest var sci.fi i 95
4
Hva handler emnet om? 3) I dag: 1 414 000 husstander på nett 2 049 000 husstander totalt, dvs. 70% Mer historisk info: http://www.tns-gallup.no/
5
Hva handler emnet om? 4) digitale medier har gått fra nisje til allmennhet i løpet av svært kort tid eks: tv brukte 50 år på å nå 50 mill. www brukte 4! emnet er ment å gi noen verktøy for å kunne jobbe i dette feltet! Først: Ulike perspektiver man kan ha
6
Perspektiver på utviklingen 1) makro-forhold mikro-forholdteknologiske betingelser og utvikling område-spesifikke forholdsosio-kulturelle forhold
7
Perspektiver på utviklingen 2) teknologiske betingelser og utvikling teknologiske forutsetninger teknologisk utvikling og innovasjon utbredelse tilgjenglig teknologi
8
Perspektiver på utviklingen 3) makroforhold politiske beslutninger lovregulering bevilgninger militære/sikkerhetsforhold næringsutvikling globalisering
9
Perspektiver på utviklingen 4) mikroforhold handler om konkrete aktører/grupper som tar tids- og kontekstavhengige beslutninger tilfeldigheter?
10
Perspektiver på utviklingen 5) område-spesifikke forhold avgrensede områder hvor digitale medier spiller en mer eller mindre sentral rolle massemedia /underholdning bedrifter og organisasjoner undervisning utvikling i forhold til genrer bransjeforhold behov hos produsenter og/eller konsumenter utvikling følger en ’intern’ logikk
11
Perspektiver på utviklingen 6) sosio-kulturelle forhold hvem er de menneskene/miljøene som får prege utviklingen? ideologiske/idéhistoriske betingelser gruppetilhørighet og dertil relatert ’kultur’
12
Perspektiver på utviklingen 7) dette er ikke adskilte egenskaper ved mediene eller knivskarpe kategorier men representerer ulike perspektiver og nivåer på det vi snakker om betegner forhold ved utviklingen som spiller sammen – og av og til mot hverandre jfr. fildeling
13
Eksempel internett teknologi: pakkesvitsjing makro: kald krig, forskning mikro: ARPA, Robert Kahn, Vint Cerf område: universitets-, forskningsmiljø sosio-kulturelt: 60-tall/hacker- kultur
14
Den digitale plattform “Machines take me by surprise with great frequency.” Alan Turing
15
Hva betyr ’digital’ 1) digitus = finger (tenk telle på fingrene) finger forutsetter mellomrom mellom fingre (tenk diskrete enheter) digitalisering betyr (i denne sammenheng): å representere noe ved hjelp av et begrenset sett av symboler innenfor et digitalt system (tenk tall fra 0-9) konvertere, lagre og behandle disse symbolene elektronisk ved hjelp av datamaskin
16
Hva betyr ’digital’ 2) informasjon representert innenfor et digitalt system kan i prinsippet oversettes til et annet digitalt system uten informasjonstap 20 i titallsystemet kan representeres som 10100 i det binære tallsystemet og 14 i hexadesimalsystemet bit = binary digit, dvs. et tall representert ved 0 eller 1 byte = 8 bit, dvs. max 256 i titallsystemet og ’ff’ i 16-tallssystemet
17
Eksempel: bilde 1)
18
Eksempel: bilde 2) Hvert felt får en fargeverdi basert på slags gjennomsnitt.
19
Eksempel: bilde 4) høyere oppløsning gir bedre detaljer
20
Eksempel: bilde 5) oppløsning handler om hvor mye informasjon som blir med digitalisering betyr alltid tap av informasjon i forhold til analog kilde komprimering kan gi ytterligere informasjonstap (mp3 mye dårligere enn vinyl!) god komprimeringsteknologi er verdt mye!
21
Oppløsning i ulike informasjonstyper bilde/video etc: antall punkter og mulige farger lyd: antall bit og frekvens For lyd og video er også komprimering kritisk 3d: polygoner hva med tekst?
22
Moores lov og betydningen av minne jo høyere oppløsning, jo mer minne kreves til lagring og kraftigere prosessorer til behandling jfr. Moores lov org.: "Antall transistorer vil fordobles omtrent hver 24. måned.” ofte: ”Nye brikker med dobbel hastighet og dobbel kapasitet hvert andre år.” Moores lov er en praktisk forutsetning for utviklingen av digitale medier
23
Mediebegrepet Kringkastet fjernsyn er et eksempel på et medium hvor all intelligensen befinner seg på opprinnelsesstedet. Nicholas Negroponte i Leve digitalt
24
Hva mener vi med media? begrepet ofte brukt upresist eksempel: hvorfor ble cd-rom betraktet som eget medium mens 3” disketter ikke ble det? kan man f.eks. sammenligne bok og cd-rom? problemet er at vi ofte snakker om helt forskjellige ting
25
’Media’ er alltid en forkortelse 1) massemedia nyhetsmedia multimedia lagringsmedia distribusjonsmedia presentasjonsmedia kommunikasjonsmedia
26
’Media’ er alltid en forkortelse 2) betyr sammenligning av bok og cd- rom at et massemedium sammelignes med et lagringsmedium? på en måte, men ikke helt bok er også lagringsmedium og CD-ROM ble oppfattet som noe mer enn det
27
Definisjon av ’media’ etymologisk: det i midten normal bruk: ”media of communication” = mellomledd i kommunikasjon Media = det man kommuniserer med og via – med alt det som det impliserer og inkluderer
28
’Media’ og (den svært enkle) kommunikasjonsmodellen ’media’ refererer som regel til det som skjer/er i midten sendermottaker budskap -------------------- kanal --------------------
29
Eksempel brevmediet: person koder budskapet i brevs form og sender det ut via posten (kanal) til mottaker brevet inneholder budskapet innholdet delvis styrt av genrer og konvensjoner sendermottaker budskap ------------- kanal --------------
30
I noen tilfeller inkluderer også ’media’ sender og mottaker ’media’ i betydningen ’massemedia’ handler om en institusjonalisering av alle ledd i kommunikasjonskjeden både sendere og og mottagere kan identifiseres utfra kjente roller og handlings-/bruksmønstre budskapet er formet av genrer og konvensjoner det er en stabil konfigurasjon av det som skjer i midten teknisk og kanalmessig
31
Radio sendermottakere-------------------- kanal -------------------- budskap bla, bla...
32
Eksempel radio: ’radio’ er også en organisasjon/ bedrift ’radio’ handler også om hvordan vi er som brukere og hva vi hører på (jfr. kanal 24’s kvinneradio) ’radio’ er distribusjon gjennom eteren ’radio’ er Tivoli design-radio ’radio’ er nyheter, musikk, prate-show ’radio’ er ikke endret mye teknisk, og selv DAB er gammel teknologi
33
Så hva med bok og cd-rom? multimedia ble sett på som bedre/annet enn bok lyd, video og animasjon i tillegg til tekst hype rundt interaktivitet og hypertekst men skulle institusjonaliseres lik boka samme sendere og mottakere og distribusjonskanaler innholdsmessig en utvikling av bok-genrer cd-rom skulle dermed både være bok og ikke være bok cd-rom betraktes ironisk nok som et mislykket medium på tross av at spill publiseres på cd-rom og varianter spillomsetningen i år estimert til ca 5-600 mill tilsvarer omsetning av sakprosa for voksne i 04
34
Karakteristikker ved digitale medier Doing with Images makes Symbols! Alan Kay, User Interface: A Personal View
35
Karakteristikker ved digitale medier bruker den digitale plattformen gjerne multimediale remedierer andre medier gjerne nett-tilknyttet jfr. også Packer og Jordan om nye medier
36
Bruker den digitale plattformen utnytter datamaskinen som tallbehandler interaktiv dataskjerm el. som presentasjonsmedium
37
Gjerne multimediale ”integrasjonen av og samspillet mellom flere informasjonstyper i digitale uttrykksformer” åpner for nye muligheter og genrer
38
Remedierer andre medieformer digitale medier låner/tar opp i seg egenskaper og former fra tidligere medieformer immediacy: gjøre mediet ’usynlig’ (tenk et enkelt fotografi) hypermediacy: viser mediet fram som en del av det medierte (tenk foto-kollasje)
39
Gjerne nett-tilknyttet for kommunikasjon mellom brukere for hypertekst/hypermedia for distribusjon og lagring
40
Jfr. også Packer og Jordan om ’nye medier’ integration integrasjon av former i et hybrid-uttrykk interactivity manipulere medieopplevelsen og kommunikere med andre hypermedia linking av media kan gi en personlig sti under bruk immersion ’suspense of disbelief’ / jfr. immediacy narrativity = nye, ikke-lineære narrative former
41
Ulike måter å forstå digitale medier på 1. forstått som basert på digital plattform + konvergens mellom trad./ny media og telekom 2. forstått som ’nye elektroniske medier’ med vekt på hva som skiller ny mediekonfigurasjon + nye genrer = ny mening om verden 3. lik ’første bil som hesteløs kjerre’ variant med 2 som framtid og 1 som nåsituasjon bygger på en remedieringstankegang
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.