Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet?  Hvilken betydning har digitaliseringen av audio-visuelle medier for morgendagens filmskapere?

2

3 Hvilken betydning har digitaliseringen av audio- visuelle medier for morgendagens filmskapere?

4 Salg av videokamera 1992-2004  Tidlig på 90 – tallet ble det solgt nesten 50 tusen analoge videokameraer hvert år.  I 1995 var salget av disse kameraene redusert til 26 tusen.  I siste del av nittitallet ble de digitale videokameraene lansert.  Salget har gått opp hvert år – og i år blir det trolig solgt godt over 90 tusen kameraer.  Totalt er det solgt nesten 700 tusen videokameraer i Norge – det finnes ett i hvert tredje hjem.  Halvparten av de videokameraene (om lag 640 tusen) som finnes i norske hjem er digitale.  Kilde: EE-bransjen.

5 Bidrag til Amandusfestivalen  Amandusfestivalen har vært arrangert i nesten 20 år.  Til festivalen kan barn og ungdom under 20 år sende inn manus og film.  Antall innsendte bidrag, særlig filmer, har ’eksplodert’

6 Mzoon-brukere og teknologi  Over 80 % bruker internett mer enn en time hver dag.  Rundt 80% har videokamera hjemme, på skolen, hos venner eller på medieverksted  Av disse har hver tredje tilgang på videokamera hjemme.  Over 90 % har mulighet til å redigere video hjemme, på skolen eller på medieverksted

7 Tilgang på videokamera og redigeringsutstyr  Hver tredje bruker har tilgang til kamera på skolen.  Hver tredje bruker har tilgang til kamera hjemme.  Fire prosent låner kamera på medieverksted.

8 ITU - monitor: (andel i prosent som bruker datamaskinen til å lage videofilm hjemme eller på skolen):  Hver fjerde gutt har laget videofilm hjemme.  Dermed er denne aktiviteten mer populær enn å lage hjemmeside privat.

9 De brede og smale IKT-kompetanser  ”I skolen anvendes computer langt smallere end i hjemmet.” (K. Drotner, Medier for fremtiden 2001)  ”mange elever har en hyppigere bruk av flere anvendelsesområder hjemme enn på skolen. Det innebærer at mange elever opparbeider ferdigheter hjemme, som de ikke får benyttet på skolen.” (ITU-monitor 2004)

10 Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet?

11

12 Hvem er brukerne – og hvordan bruker de tjenesten?  Nesten halvparten av de registrerte brukerne er mediefagselever på videregående skole.  Nesten hver tredje bruker besøker nettsiden en gang pr uke.  17% har fullført et helt kurs – filmproduksjonskurset er mest populært  13% har sendt inne et bidrag til ARENA.

13 Digital literacy / kompetanse  Digital literacy – evnen til å utvikle det potensiale som finnes i IKT. Forutsetter en fortrolighet med IKT og digitale medier.  Information literacy – Grunnleggende IKT ferdigheter som omfatter å søke, lokalisere, evaluere og kontrollere informasjon fra digitale kilder. Utvikling av kommunikativ kompetanse, kildekritikk og fortolkning – analyse av digitale genre og medieformer.

14 Literacy - kategorier  ’tool literacies’  Computer  Network  Technology literacies  ’literacies of representation’  Information  Visual  Media literacy  K.Tyner: ”Literacy in a Digital World. Teaching and Learning in the age of Information” (1998)

15 Hvilken funksjon har mzoon, og hvilken rolle har det som en digital læringsressurs?

16 Kategorisering av læringsressurser LæringserfaringMetode/tekno.Formidl.sjanger OppleveTekst, TV, DVDNarrativt, fortell UndersøkeBiblio, CD, webInteraktiv DiskutereSeminar, onlineKommuniserende EksprimetereLab, feltarb, simul.Tilpassende ArtikulereEssay, anim, mod.Produktiv


Laste ned ppt "Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google