Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRenate Olsen Endret for 9 år siden
1
Mzoon – for fremtidens filmskapere? Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs? Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet? Hvilken betydning har digitaliseringen av audio-visuelle medier for morgendagens filmskapere?
3
Hvilken betydning har digitaliseringen av audio- visuelle medier for morgendagens filmskapere?
4
Salg av videokamera 1992-2004 Tidlig på 90 – tallet ble det solgt nesten 50 tusen analoge videokameraer hvert år. I 1995 var salget av disse kameraene redusert til 26 tusen. I siste del av nittitallet ble de digitale videokameraene lansert. Salget har gått opp hvert år – og i år blir det trolig solgt godt over 90 tusen kameraer. Totalt er det solgt nesten 700 tusen videokameraer i Norge – det finnes ett i hvert tredje hjem. Halvparten av de videokameraene (om lag 640 tusen) som finnes i norske hjem er digitale. Kilde: EE-bransjen.
5
Bidrag til Amandusfestivalen Amandusfestivalen har vært arrangert i nesten 20 år. Til festivalen kan barn og ungdom under 20 år sende inn manus og film. Antall innsendte bidrag, særlig filmer, har ’eksplodert’
6
Mzoon-brukere og teknologi Over 80 % bruker internett mer enn en time hver dag. Rundt 80% har videokamera hjemme, på skolen, hos venner eller på medieverksted Av disse har hver tredje tilgang på videokamera hjemme. Over 90 % har mulighet til å redigere video hjemme, på skolen eller på medieverksted
7
Tilgang på videokamera og redigeringsutstyr Hver tredje bruker har tilgang til kamera på skolen. Hver tredje bruker har tilgang til kamera hjemme. Fire prosent låner kamera på medieverksted.
8
ITU - monitor: (andel i prosent som bruker datamaskinen til å lage videofilm hjemme eller på skolen): Hver fjerde gutt har laget videofilm hjemme. Dermed er denne aktiviteten mer populær enn å lage hjemmeside privat.
9
De brede og smale IKT-kompetanser ”I skolen anvendes computer langt smallere end i hjemmet.” (K. Drotner, Medier for fremtiden 2001) ”mange elever har en hyppigere bruk av flere anvendelsesområder hjemme enn på skolen. Det innebærer at mange elever opparbeider ferdigheter hjemme, som de ikke får benyttet på skolen.” (ITU-monitor 2004)
10
Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet?
12
Hvem er brukerne – og hvordan bruker de tjenesten? Nesten halvparten av de registrerte brukerne er mediefagselever på videregående skole. Nesten hver tredje bruker besøker nettsiden en gang pr uke. 17% har fullført et helt kurs – filmproduksjonskurset er mest populært 13% har sendt inne et bidrag til ARENA.
13
Digital literacy / kompetanse Digital literacy – evnen til å utvikle det potensiale som finnes i IKT. Forutsetter en fortrolighet med IKT og digitale medier. Information literacy – Grunnleggende IKT ferdigheter som omfatter å søke, lokalisere, evaluere og kontrollere informasjon fra digitale kilder. Utvikling av kommunikativ kompetanse, kildekritikk og fortolkning – analyse av digitale genre og medieformer.
14
Literacy - kategorier ’tool literacies’ Computer Network Technology literacies ’literacies of representation’ Information Visual Media literacy K.Tyner: ”Literacy in a Digital World. Teaching and Learning in the age of Information” (1998)
15
Hvilken funksjon har mzoon, og hvilken rolle har det som en digital læringsressurs?
16
Kategorisering av læringsressurser LæringserfaringMetode/tekno.Formidl.sjanger OppleveTekst, TV, DVDNarrativt, fortell UndersøkeBiblio, CD, webInteraktiv DiskutereSeminar, onlineKommuniserende EksprimetereLab, feltarb, simul.Tilpassende ArtikulereEssay, anim, mod.Produktiv
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.