Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBernt Løkken Endret for 9 år siden
1
Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker
2
Side Kanapé = canopy = myggnett 2
3
Side En solid grunnmur (Cusco, Peru) 3
4
Side Campania (latin): åpent landskap 4
5
Side En god kampanje 5
6
Side En god kampanje Er koblet med andre tiltak Virker over lang tid Har en nærhet til situasjonen Formidles i flere kanaler «har ETT mål» «har EN målgruppe» «har ETT budskap» 6
7
Side7 Logos – å forstå syklistene En god kampanje
8
Side Barrierer mot å sykle (TØI rapport 1325/2014) 8
9
Side Holdninger til å sykle (TØI rapport 1325/2014) 9
10
Side Kampanjer for å fremme sykling (Yang et al 2010) Veldig mange kampanjer - veldig få evalueringer Brede sykkelkampanjer (seks studier): fra 0 til 3,4 % økning i syklister Inklusiv infrastrukturtiltak «Individuelle» kampanjer (mobillty management) 8 flere turer per år/person Altså en moderat effekt Reisevanekampanjer negativ effekt på sykkel! 10 Yang et al (2010) Interventions to promote cycling : a systematic review, BMJ, vol. 341, pp. 1-10
11
Side En god kampanje 11 Bygger på en god teori
12
Side En god teori 12 Teorien om planlagt atferd (Ajzen) Velkjent, men… predikerer ikke endring Implementeringsintensjoner (Gollwitzer) Effektiv, men… umulig å uttale
13
Side
14
IntensjonAtferd Selvregulering
15
Side SykleStøtten Implementeringsintensjoner
16
Side
17
Atferdsendring fra SykleStøtten (Hesjevoll, 2015) η 2 =.07, p <.05
18
Side Hvorfor evaluere? Monitorere Justere Vurdere 18 } Prosess Effekt 99 av 100 ganger, så husker dere denne, men glemmer denne
19
Side Hva skal evalueres? 19 «Kampanjeområdet»
20
Side Hvordan evaluere? 20 Objektive målinger Langtidseffekter Kontrollgrupper Før og etter-målinger Flere utfallsmål
21
Side21
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.