Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker

2 Side Kanapé = canopy = myggnett 2

3 Side En solid grunnmur (Cusco, Peru) 3

4 Side Campania (latin): åpent landskap 4

5 Side En god kampanje 5

6 Side En god kampanje  Er koblet med andre tiltak  Virker over lang tid  Har en nærhet til situasjonen  Formidles i flere kanaler  «har ETT mål»  «har EN målgruppe»  «har ETT budskap» 6

7 Side7 Logos – å forstå syklistene En god kampanje

8 Side Barrierer mot å sykle (TØI rapport 1325/2014) 8

9 Side Holdninger til å sykle (TØI rapport 1325/2014) 9

10 Side Kampanjer for å fremme sykling (Yang et al 2010)  Veldig mange kampanjer - veldig få evalueringer  Brede sykkelkampanjer (seks studier):  fra 0 til 3,4 % økning i syklister  Inklusiv infrastrukturtiltak  «Individuelle» kampanjer (mobillty management)  8 flere turer per år/person  Altså en moderat effekt  Reisevanekampanjer  negativ effekt på sykkel! 10 Yang et al (2010) Interventions to promote cycling : a systematic review, BMJ, vol. 341, pp. 1-10

11 Side En god kampanje 11  Bygger på en god teori

12 Side En god teori 12  Teorien om planlagt atferd (Ajzen)  Velkjent, men… predikerer ikke endring  Implementeringsintensjoner (Gollwitzer)  Effektiv, men… umulig å uttale

13 Side

14 IntensjonAtferd Selvregulering

15 Side SykleStøtten Implementeringsintensjoner

16 Side

17 Atferdsendring fra SykleStøtten (Hesjevoll, 2015) η 2 =.07, p <.05

18 Side Hvorfor evaluere?  Monitorere  Justere  Vurdere 18 } Prosess Effekt 99 av 100 ganger, så husker dere denne, men glemmer denne

19 Side Hva skal evalueres? 19 «Kampanjeområdet»

20 Side Hvordan evaluere? 20  Objektive målinger  Langtidseffekter  Kontrollgrupper  Før og etter-målinger  Flere utfallsmål

21 Side21


Laste ned ppt "Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google