Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArild Borgen Endret for 9 år siden
2
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet progresjon aktiveres et støtteapparat som har som oppgave å hjelpe barnet/eleven. Etablere ett varig system for god samhandling i alle overganger fra barnehage til videregående opplæring og samhandling med andre aktører. Oppfylle målene i den nasjonale samfunnskontrakten slik at flere fullfører opplæringen og man sikrer at arbeidslivets behov dekkes.
3
Dette leverer vi til næringslivet Fag- og svenneprøver på Agder Mål 2020 Årlig 200 flere fagarbeidere
4
Formidling til læreplass
5
Noen prosjekter og satsninger Praksisbrevet Ny GIV Forsterket VG3 i skole Vekslingsmodellen Flere Y-veier Rett til påbygg Stimuleringsmidler 50.000,- til nye lærebedrifter Yrkesretting av fellesfagene (FYR-prosjektet) Videreføring av hospiteringsordninger
6
Kursnavn – H2014 (26.08.2014)Antall Betongfaget (2 LK) 4 Fjell- og bergverksfaget 1 Murerfaget 3 Rørleggerfaget6 Taktekkerfaget1 Trevare- og bygginnr.faget 3 Tømrerfaget 27 Ventilasjon/blikkenslagerfaget1 Sum BA46 Aktivitørfaget1 Bunadtilvirkerfaget1 Frisørfaget1 Sum DH3 Automatiseringsfaget9 Dataelektronikerfaget2 Elektrikerfaget10 Energimontørfaget1 Telekommunikasjonsfaget1 Sum EL23 Ambulansefaget2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget (3 LK)12 Helsearbeiderfaget (2 LK)18 Sum HS32 Akvakulturfaget1 Anleggsgartnerfaget 2 Skogfaget1 Sum NA4 KursnavnAntall Bakerfaget1 Industriell matproduksjon 1 Kokkfaget 1 Sum RM3 IKT-servicefaget11 Kontor- og administrasjonsfaget2 Logistikkfaget1 Reiselivsfaget1 Sikkerhetsfaget1 Salgsfaget4 Yrkessjåførfaget2 Sum SS22 Anleggsmaskinmekaniker2 Billakkererfaget2 Bilfaget, lette kjøretøy6 Bilskadefaget2 CNC-maskineringsfaget3 Hjulutrustningsfaget, LK1 Industrimekanikerfaget (2 LK)16 Industrimontørfaget (1 LK)3 Industrirørleggerfaget3 Kjemiprosessfaget1 Motormannfaget3 Matrosfaget2 Platearbeiderfaget2 Sveisefaget (2 LK)4 Sum TP49 Kvalifiserte søkere uten læreplass 182
7
Samfunnskontrakten Resultatmål 20 % flere lærekontrakter i 2015 enn i 2011 Øke andelen lærlinger som fullfører med bestått Øke antall voksne som tar fag- eller svennebrev
8
Samfunnskontrakt for flere læreplasser i Agder Arbeidslivet på Agder er avhengig av god rekruttering av fagarbeidere med høye kvalifikasjoner. For å lykkes med dette, er det nødvendig at yrkesfagene sikres en status som gjør dem attraktive både for ungdom og voksne. En hovedmålsetting for partene er flere læreplasser i privat og offentlig sektor, og partene forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å oppnå dette.
9
Resultatmål Partene vil samlet søke å nå følgende målsetninger innen utgangen av 2017: Antallet godkjente lærekontrakter skal øke med 20 pst. i 2017 i forhold til nivået ved utgangen av 2014. Øke antallet voksne som tar fag- eller svennebrev Øke andelen lærlinger som fullfører og består med fag- eller svennebrev
10
Indikatorsett Det skal utarbeide et felles indikatorsett for å sikre en omforent måling av måloppnåelsen. I dette arbeidet skal partene også finne måter å synliggjøre manglende søkning til læreplasser der dette er en utfordring. Indikatorene skal også fordeles etter kommune og utdanningsprogram. For å måle utviklingen i måloppnåelsen settes utgangen av 2014 som referansepunkt for indikatorene. Fylkeskommunene skal utarbeide en årlig rapport med disse indikatorene som legges til grunn ved vurdering av måloppnåelse.
11
Tiltak Flere statlige læreplasser (UiA og helseforetak) Utarbeide nye retningslinjer for støtte til bedrifter som tar inn lærlinger som er vanskelig å formidle, for eksempel på grunn av svake karakterer og/eller høyt fravær. Antall læreplasser i kommunen tilsvarer 3 promille av innbyggertallet Fylkeskommunen øker med 20 % i avtaleperioden Bruke priser for beste lærebedrift/instruktør/faglærer/lærling etc for å bidra til å heve statusen til fag- og yrkesutdanning på videregående nivå.
12
Tiltak Bruke Lov om offentlige anskaffelser - med forskrift om offentlige anskaffelser, § 3-11. Bruk av kontraktsstandarder og spesielle kontraktsvilkår, i sine avtaler og kontrakter med underleverandører. Bedre samarbeidet mellom skoler og virksomheter, for eksempel ved at bedrifter tilbyr hospiteringsavtaler for lærere i bedrift og instruktører i skolene. Gjennomføre en årlig konferanse hvor partene møtes på høyt nivå for å diskutere situasjonen innen fag- og yrkesopplæringen og for å drøfte nye tiltak
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.