Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnn Holmen Endret for 9 år siden
1
1 Fordeling 2009 Fakultetenes økonomiske situasjon og handlingsrom Vedlegg 1
2
2 UiOs inntekter (ca 5 milliarder) kan deles i fire: Grunnbevilgning (ikke øremerket) rammetildeling direkte fra statsbudsjettet Øremerket rammetildeling direkte fra statsbudsjettet (rekruttering ) Andre inntekter (refusjoner salgs- og leieinntekter) Eksterne forskningsmidler (NFR, andre dep, EU) Hvorfor opplever vi en så stram økonomi?
3
3 Grunnfinansieringen (ikke øremerket rammetildeling direkte fra statsbudsjettet har hatt en nullvekst fra 2007. I samme periode har lønns- og prisveksten vært klart høyere enn det universitetet har fått kompensert, særlig 2008. I 2008 var lønns- og priskompensasjonen 4,3% -reell lønnsøkning ca 6,1%, utgjør ca 50 millioner, i 2009 får vi et påslag på pensjonspremien på 1,87 % som utgjør nærmere 50 millioner. Dette er direkte kostnader som kommer i tillegg direkte på hver enhets budsjett. Rekrutteringsstillinger har økt vesentlig, disse skal UiO delfinansiere 150 stillinger i 2008 og 2009 krever nærmere 60 mill i delfinansiering. Kostnadene her fremkommer på ulike måter, økte kostnader infrastruktur, administrasjon, mindre undervisningskapasitet mm. Noe ny aktivitet er igangsatt Toppforskning, IT-systemer, investeringer infrastruktur Konsekvensen er at eksisterende aktivitet har fått gradvis dårligere økonomiske rammevilkår. Hvorfor opplever vi en så stram økonomi?
4
4 Om langtidsbudsjettet formål og kvalitet Langtidsbudsjettene er et viktig redskap for å få god økonomisk styring særlig når tiltak har langsiktige økonomiske konsekvenser. Det er i høyeste grad tilfelle ved UiO der vi normalt tilsetter den enkelte for 20-30 år. Langtidsbudsjettet er egnet både i forbindelse med budsjettarbeid og som støtte til andre beslutninger som har økonomiske konsekvenser. Verktøyet er et godt simuleringsverktøy for å vurdere ulike økonomiske scenarioer. Vi har i 2008 arbeidet mye for å bedre kvaliteten på budsjettene. De enkelte budsjettene er bygget opp fra hver enhet (institutt) med et reelle lønnskostnader på individnivå i bunn. Deretter er det aggregert opp til fakultetsnivå. På inntektssiden er finansieringsmodellen lagt til grunn slik at inntekter på bakgrunn av resultater beregnes i henhold til finansieringsmodell. Langtidsbudsjettene som presenteres her er pr oktober 2008, enhetene vil forsette kvalitetssikring, legge inn endringer i forhold til nye rammer samt effekt av tiltak. Langtidsbudsjettene er gjennomgående gode nok til å vise økonomiske trender. Forutsetninger i langtidsbudsjettet (LTB): Konsekvensjusterte rammer (junitall), med 4% i pris og lønnskompensasjon, enhetene har ikke lagt inn nye premier på pensjonstrekk Faste 2009 kroner i perioden 2009-13 (det forutsetter da et pris og lønnskompensasjon reelt dekker pris og lønnsvekst) I desember vil mange enheter belastes med en ekstraordinær momsregning som ingen har lagt inn da den ikke var kjent i oktober. Volum er ennå ikke klart. Overordnet inntrykk fakultetenes økonomiske status lagtidsbudsjett 2009-13
5
5 Mange enheter sliter til dels kraftig økonomisk For 2008 har alle enheter et isolert underskudd, dvs at aktivitetsnivået er høyere enn rammen for inneværende år. De fleste enheter gikk inn i året med overførte midler som nå er redusert eller blitt underskudd Prognosen viser at 5 av 11 enheter går ut av 2008 med akkumulert underskudd. Kostnader som vil påløpe som følge av feil innbetaling av moms er ikke tatt høyde for i prognosen I budsjettering av 2009 og fremover er ikke økte premie til pensjonskostnaden budsjettert, det utgjør 1.87% av lønnskostanden ca 50 millioner 9 av 11 fakulteter/museer/sentraladm har langtidsbudsjetter som viser til dels betydelige underskudd. De fleste enheter har allerede foretatt kutt som har gått utover undervisningskvalitetene og rammevilkår for forskning Det er til dels stor forskjeller på antall avganger i stillinger de ulike fakultetene har Hva viser langtidsbudsjettene?
6
6 Resultat 2 tertial 2 474 (underskudd), prognose 2008: 2 223 (underskudd) Budsjett har god kvalitet Lite handlingsrom både i form av stillingsavganger og økonomi Det teologiske fakultet Beløp i 1000, minus angir ubrukte midler (overskudd)
7
7 Resultat 2 tertial -2 646(overskudd), prognose 2008: 5 960 (underskudd) Årlig isolert resultat på ca 5 mill i underskudd Har i 2008 kuttet på undervisningsomfang som allerede var på et lavt nivå Det juridiske fakultet
8
8 Resultat 2 tertial -45 328 (overskudd), prognose 2008: -1 918 (overskudd), men aktivitetsnivået i 2008 er høyere enn isolerte inntekter for 2008. Budsjett har usikkerhet (kvalitetetssikring vil medføre mindre underskudd) Årlig isolert resultat på mellom 35 og 55 millioner i underskudd Har lagt inn økte prioriteringer på ca 30 mill. Lønnsøkning lagt inn med 3% som er for lavt 34 stillinger som blir ledig gir et handlingsrom men overskygges i dag av økonomiske utfordringer som må løses Det medisinske fakultet
9
9 Resultat 2 tertial -35 493 (overskudd), prognose 2008: – 21 160(overskudd ), men aktivitetsnivået i 2008 er høyere enn isolerte inntekter for 2008. Usikkerhet knyttet til lønnsprognose og avganger, fakultetet mener det er flere avganger Fakultetet har sunn økonomi og et handlingsrom gjennom avganger Det humanistiske fakultet
10
10 Resultat 2 tertial -41 717(overskudd), prognose 2008: -11 539 ( bundne midler på 50 mill, nettoresultat 40 000 (underskudd) Varierende budsjettkvalitet Budsjettet tar høyde for at bundne midler blir brukt og nye ikke kommer til, dette er lite realistisk Store utfordringer på kjemisk institutt Har allerede lagt inn kutt i 10 vitenskapelige stillinger Har noe handlingsrom gjennom avganger, økonomisk noe bedre enn vist her ? Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
11
11 Resultat 2 tertial 3 402(underskudd), prognose 2008: 6 941(underskudd) Budsjett har god kvalitet Fakultetet har allerede betydelige økonomiske utfordringer selv om driftsbudsjettet på aktiviteten er kuttet til under minimum. Må iversksette vesentlige grep for å komme i balanse. Det odontologiske fakultet
12
12 Resultat 2 tertial 1 635 (underskudd), prognose årsresultat – 0 Budsjett har god kvalitet Fakultetet har overlappet ved avgang i stillinger og reduksjon er planlagt Fakultetet har et visst handlingrom som følge av avganger, men bør iversette tiltak for at kurven snur tidligere Det samfunnsvitenskapelige fakultet
13
13 Resultat 2 tertial -12 139 (overskudd), prognose 2008: -3 354 (overskudd), men aktivitetsnivået i 2008 er høyere enn isolerte inntekter for 2008. Budsjettet har god kvalitet Fakultetet har sunn økonomi og et handlingsrom gjennom avganger Det utdanningsvitenskapelige fakultet
14
14 Resultat 2 tertial -1 976(overskudd), prognose 2008: -94 (overskudd), men aktivitetsnivået i 2008 er høyere enn isolerte inntekter for 2008. Handlingsrom i form av stillinger er nå (er ulyst men ikke tilsatt) Lite handlingsrom fremover Naturhistorisk museum
15
15 Resultat 2 tertial 1 662 (underskudd), prognose 2008 : 7 250 (underskudd) Det må gjennomføres grep for å komme i balanse. Relativt stor andel av ordinær drift finansieres av overhead og salgsinntekter. Lite handlingsrom i form av avganger Kulturhistorisk museum
16
Sentraladm. avdelinger uten Teknisk avd/UB og USIT Sentraladministrasjonen er i samme situasjon som mange fakulteter Resultat noe mer komplekst pga forhåndsdisponeringer, men innsparinger må gjennomføres for å komme i balanse.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.